کاروانسرای سنگی آهوان در منطقهٔ سردسیر آهوان (۴۲ کیلومتری شهر سمنان) قرار گرفته است. اگر قصد سفر دارید و از آن حوالی می‌گذرید، بد نیست این کاروانسرای قدیمی را نیز ببینید.
کد خبر: ۵۹۰۸۴۷

ساختمان این کاروانسرا از سنگ و ملات ساروج است. این کاروانسرا در قرن پنجم هجری ساخته شده است. در نزدیکی این بنا، کاروانسرای شاه‌عباسی آهوان نیز قرار دارد که در زمان صفویه در کنار کاروانسرای قدیمی ساخته شد.

اکنون از ساختمان این کاروانسرا فقط دیوارهای اطراف و قسمتی از دالان ورودی بزرگ جلو آن بجا مانده و بقیه به صورت تلی از سنگ‌های کوچک و بزرگ درآمده است. حیاط مرکزی کاروانسرا مستطیل شکل است و ۲۶ اتاق دارد.
نویسنده مطلع الشمس درباره این کاروانسرا می‌گوید: «رباط (کاروانسرا) انوشیروانی که بسیار قدیم و به قدمت آن رباطی در ایاب و ذهاب سفر خراسان دیده نشده و بر نهج غریبی آن را ساخته‌اند تمام این بنا از سنگ و گچ و آجر است و چهار ایوان بلند در چهار سمت دارد...»

 کاوش‌های باستان‌شناسی بیانگر قدمت استقرار اقوام دوره‌های بسیار کهن در مناطق مختلف استان سمنان است و شهرهای دامغان، سمنان، شاهرود، بسطام و گرمسار در دوران تاریخی قسمتی از مسیر جاده ابریشم بوده‌اند که از طریق آن‌ها ابریشم چین به غرب آسیا وارد یا صادر می‌شد. تدابیری که گذشتگان برای تامین امنیت کاروانیان اتخاذ می‌کردند بسیار جالب بوده است. به عنوان مثال در امتداد مسیر شاهراه اصفهان - ساری، کاروانیان بعد از گذشتن از کاروانسرای قصر بهرام به باتلاق‌ها و نمکزارهای جنوب گرمسار برخورد می‌کردند که با احداث جاده سنگفرش به طول ۳۵ کیلومتر و عرض پنج متر کاروانیان با سهولت و سرعت بیشتر خود را به منازل بعدی می‌رساندند.
از گذشته در مسیر جاده‌های استان سمنان به فاصله هر ۳۵ کیلومتر کاروانسراهایی برای استراحت و اقامت تجار، مسافران و زائران حرم امام رضا (ع) بنا شده است. در این مسیر تنها دو کاروانسرای شاه سلیمان و سنگی آهوان در کنار یکدیگر واقع شده‌اند که دارای جاذبه تاریخی و گردشگری هستند.
>> یک جهانگرد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها