وضعیت تئاتر را در سال ۱۴۰۲ بررسی کرده‌ایم

حرکت رو‌به‌جلو با شتاب کم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در حوزه سینما مدیری جایگزین می‌شود که هم حوزه را به خوبی بشناسد، در بین اصحاب سینما مقبول باشد و هم اینکه با تدبیر با جریانات مختلفی که درحوزه سینماست بصورت برابر بتواند برخورد کند.
کد خبر: ۵۹۰۶۶۰
باید در حوزه فرهنگ و هنر نشاط ایجاد کنیم

به گزارش واحد مرکزی خبر،علی جنتی پس از پایان مراسم معارفه خود و دیدار صمیمی با اهالی فرهنگ و هنر با حضور در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سؤال درباره این جلسه و نیز اینکه ارزیابی‌اش پس از یک هفته کار در وزارت ارشاد از شرایط موجود چیست گفت: جلسه‌ای که امروز برگزار شد، جلسه‌ بسیار مفید، خوب و باشکوهی بود جلسه‌ای که در آن هنرمندان، فرهیختگان و اندیشمندان حضور داشتند و ما با مسائل و مشکلات آنها آشنا شدیم و من هم همه وقتم را گذاشته‌ام برای آنکه مسائل و مشکلات و چالش‌های حوزه‌های مختلف فرهنگ و هنر، مطبوعات، کتاب، سینما، تئاتر، موسیقی، هنرهای نمایشی و ... که وجود دارد در درجه اول شناسایی شود و برای آن یک راه‌حلی پیدا کنیم با توجه به سیاست‌هایی که دولت تدبیر و امید دارد.   

وی افزود: دولت تدبیر و امید سیاست‌های مختلفی برای تقویت فرهنگ و هنر در جامعه دارد، گسترش اقتصاد فرهنگ و توان‌ بخشیدن به همه عرصه‌های فرهنگ و هنر یکی از اهداف ما است و من بسیار امیدوار هستم که ما در شرایط سخت و دشواری که از نظر اقتصادی داریم در حوزه فرهنگ و هنر بتوانیم نشاطی را ایجاد کنیم برای اقشار مختلف جامعه و لایه‌های مختلف جامعه که با روحیه بالاتر بتوانند فرهنگ دیرپای کشورمان را به دنیا عرضه کنند و ما هم بتوانیم بیش از گذشته از اصحاب فرهنگ و هنر در لایه‌های مختلف اجتماعی استفاده کنیم.   

علی جنتی همچنین در پاسخ به سؤالی مبنی بر انتخاب معاونان مختلف و اینکه چه زمانی این معاونان وی اعلام خواهند شد گفت: در برخی از موارد به نتیجه رسیده‌ایم اما در برخی دیگر از حوزه‌ها مشغول مطالعه هستیم و انشاءالله در آینده‌ای نه چندان دور معاونان معرفی خواهند شد.   

وی همچنین در خصوص انتخاب معاون سینمایی و اینکه سینماگران انتظار دارند فرد متعادلی در رأس سازمان سینمایی قرار گیرد که نتیجه آن عدم حذف گروه‌های مختلف سینمایی باشد گفت: در حوزه سینما قطعاً مدیری جایگزین خواهد شد که هم این حوزه را به خوبی بشناسد و هم در بین اصحاب سینما مقبولیت داشته باشد و هم اینکه با تدبیر با جریانات مختلفی که در حوزه سینما است به صورت برابر بتواند برخورد کند و در نهایت از همه سلیقه‌های این حوزه حمایت و پشتیبانی کند.   

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه آیا انتخاب حجت‌الاسلام ایوبی به عنوان رئیس سازمان سینمایی قطعی شده است گفت: هر وقت که حکم وی صادر شد اعلام می‌شود اما هنوز هیچ چیز مشخص نیست.

وی همچنین با اشاره به اینکه در حوزه معاونت هنری هم تغییراتی رخ خواهد داد در خصوص اینکه آیا در پایان مدت 100 روز گزارش کار حوزه فرهنگ و هنر را به مردم ارائه خواهد داد یا خیر، گفت: در حوزه‌های مختلف از جمله سینما، مطبوعات و حوزه نمایشی کارهایی را که می‌شود ظرف 100 روز انجام داد آماده می‌کنیم و امیدواریم رئیس جمهور در پایان 100 روزی که قرار است گزارش کار به مردم بدهد خبرهای خوبی از حوزه‌های مختلف فرهنگ به مردم بدهد.

5 تن از اهالی فرهنگ و هنر به نمایندگی از دیگر اعضای این جامعه در مراسم معارفه علی جنتی به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که در محل تالار وحدت برگزار شد، به بیان مشکلات و دیدگاه ها در حوزه کاری خود پرداختند.

استاد غلامحسین امیرخانی رئیس شورای عالی خانه هنرمندان گفت: مدتها بود کلام و گفتمانی در حد ایران فرهنگی که در قله فرهنگ و سخن قرار دارد نشنیده بودیم.

وی به عنوان اولین سخنران مراسم معارفه و دیدار صمیمی اهالی فرهنگ و هنر با وزیر ارشاد اظهار داشت: تکه کلام رئیس جمهور اعتدال بود مولا علی نیز در نهج‌البلاغه عنوان می‌کند بین افراط و تفریط هر کسی در حد اعتدال رفتار نکند حتی اگر زیر عبای من پناه گرفته باشد از من نیست بنابراین بدون اعتدال و اندیشه سخن گفتن ممکن نیست.

استاد امیرخانی ادامه داد: مردم باهوش و بافرهنگ ما بسیار حساس هستند نسبت به عهد و پیمان و تنها کسانی که در تاریخ جهان امانتداری را رعایت کردند اهالی فرهنگ و هنر هستند و ایران در جایگاهی قرار دارد که قله فرهنگ و هنر است بنابراین اهالی هنر این امانتداری را حفظ کردند و تا زمانی که حمایت بشوند با درخشش بیشتری نمود خواهند داشت و اگر حمایت نشوند در پنهان آن را حفظ می‌کنند.   

رئیس شورای عالی خانه هنرمندان در ادامه تصریح کرد: امروز به گمان من قدر این امانتداری هنرمندان آن طور که باید و شاید دانسته نشده که گوشها و دلها به سمت این گونه معرفت که فرهنگ و هنر ما به گونه‌ای توانسته راه کمال را بپیماید که صورت و معنا را جمع کرده است.   

امیرخانی تأکید کرد: قرار است در این جلسه کوتاه سخن گفته شود اما دلهای ما انباشته از حرف است و امیدوارم در جلسات خیلی مفصل‌تر و جدی‌تر فرصت داشته باشیم که به مسئولان کشور بویژه آقای جنتی این موضوع را عنوان کنیم .

امیرخانی در بخش پایانی صحبتهایش اظهار داشت: در مورد مسائل تجسمی باید این نکته را یادآوری کنم که کارشناسان 150 رشته هنری را می‌شناسند اما امروز زیر سایه چین و هند قرار گرفته است و این هنرها باید احیا شوند، این قابلیت و استعداد عجیب در ملت ما وجود دارد که فرش را به عرش تبدیل کند البته من در مراسم تودیع آقای مسجد جامعی هم گفتم که به گمان من وزیر فرهنگ و ارشاد باید دائمی باشد چرا که در طی 4 سال آن هم با انتخابی سیاسی نمی‌توان عرصه فرهنگ و هنر را مدیریت کرد.

ایرج راد مدیرعامل خانه تئاتر نیز در دیدار صمیمی اهالی فرهنگ و هنر با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتقاد از مظلومیت هنر تئاتر گفت: من می‌خواهم در ارتباط با تئاتر حرف بزنم. تئاتری که همواره به قول بسیاری از بزرگان مظلوم واقع شده و متاسفانه در برخی مواقع با توجه به دقتی هم که می‌کنیم این مظلومیت در جاهای مختلف همچنان بازتاب خودش را دارد.  

وی افزود: زمانی که نامزدهای محترم در ارتباط با مسائل مختلف صحبت می‌کردند و همین طور در مجلس شاید بیش از سه بار کلمه تئاتر را نشنیدم، از خیلی هنرها نام برده شد اما حتی در برنامه‌های کاری آقای جنتی که چندین بار آن را خواندم و بسیار خوشحالم که با این ژرف‌نگری تدوین شده که اگر 40 درصد آن هم اجرایی شود حائز اهمیت خواهد بود فقط یک بار به کلمه تئاتر اشاره شد.   

راد گفت: می‌گویند تئاتر مادرهای هنرهای نمایشی است اما چرا همیشه با تئاتر اینگونه برخورد می‌شود؟ اگر سینمایی داریم که باعث افتخار است و اگر فیلمی ساخته شده که ارزشمند است حتما جای پای تئاتر را در‌ آن می‌بینیم اگر بخواهیم تلویزیون، سینما و برنامه‌های خوب داشته باشیم تا آن جای ممکن باید از تئاتر حمایت کنیم اما متاسفانه این مسئله حمایت به شکل بسیار ضعیفی اتفاق افتاده است.   

مدیرعامل خانه تئاتر خاطرنشان کرد: ما اخیرا چند سالن داریم که در حال تاسیس است اما هیچ سالنی در این چند ساله به تئاتر اضافه نشد در حالی که سالانه 700 تا 1000 نفر فارغ‌التحصیل تئاتر داریم که اشتغالزایی برای آنها انجام نشده است اما اگر تئاتری داریم به دلیل ایستادگی هنرمندان است.

راد تصریح کرد: در صد سالی که تئاتر به کشور آمده همواره مشکلات فراوانی داشته است و آن چیزی که تحت عنوان تئاتر سنتی در کشور داشتیم متاسفانه به دلیل مسائل روشنفکری از آنها غافل شدیم و صرفا به تئاتر خارجی پرداختیم و ای کاش هم زمان با تئاتر خارجی به تئاتر سنتی بها می‌دادیم.   

وی در خاتمه تاکید کرد: خواهش من این است که کمی دقت کنیم به جایگاه و ارزش ویژه تئاتر و درون‌مایه نهفته‌ای که در تئاتر وجود دارد شاید تئاتر به همین دلیل که خیلی به شکل مطلوب معنی نشده مذموم است.

نادر قدیانی رئیس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران نیز در این مراسم گفت: معافیت مالیاتی کتاب‌فروشان که با پیگیری‌های اتحادیه‌ و با همکاری مسئولین وزارت ارشاد در آخرین مرحله خود قرار دارد و امیدواریم پس از سالها انتظار، نهایی شده و به حوزه امور مالیاتی ابلاغ گردد.

وی اظهار داشت: قبل از هر چیز انتخاب شایسته جنابعالی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را تبریک می‌گویم و رأی هوشمندانه نمایندگان مجلس را نشانه مثبت و آشکاری برای شروع فعالیت‌های عظیم در این وزارت دانسته و از این بابت خداوند را شاکرم در این فرصت کوتاه به صورت مختصر مواردی را به استحضار می‌رسانم.  

قدیانی ادامه داد: مهمترین مشکل صنعت نشر کشور در حال حاضر عبارتند از توسعه فرهنگ و کتاب‌ و کتاب‌خوانی، پایین بودن تیراژ کتاب با وجود تعداد عناوین قابل قبول و مسئله حفظ نیروی انسانی متخصص، خلاق و متعهد شامل تصویرگران، نویسندگان، ویراستاران و ناشران که در پرتو انقلاب اسلامی شکوفا شدند ولی به دلیل اقتصاد ضعیف صنعت نشر که امکان توصیف آن در این فرصت کوتاه نیست در حال خروج از این میدان هستند. وی اضافه کرد: نکته دیگر معافیت مالیاتی کتاب‌فروشان است که خوشبختانه با پیگیری‌های مستمر اتحادیه‌ و با همکاری و همدلی مسئولین وزارت ارشاد در آخرین مرحله کاری خود قرار دارد و امیدواریم که به میمنت حضور جنابعالی به زودی به ثمر بنشیند و پس از سالها انتظار، نهایی شده و به حوزه امور مالیاتی ابلاغ گردد و باعث شکوفایی و رشد و تأسیس پی در پی کتاب‌فروشی‌های بزرگ و زنجیره‌ای در خور شأن نظام باشیم.   

قدیانی نکته سوم را اینگونه آغاز کرد که با توجه به شرایط موجود و فشارهای ناشی از تحریم‌های ناجوانمردانه به هیچ عنوان توقع نداریم که وضعیت کاغذ در کوتاه مدت به شرایط قبل برگردد ولی توقع این است که ثبات نسبی در بازار کاغذ ایجاد شود و با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و پشتیبانی وزیرارشاد سهمیه ارزی ویژه‌ای برای ناشران تخصیص داده شود و مشکل ورود انواع کاغذ شامل تحریر و گلاسه حل شود و برای ورود آن از قوانین دست و پاگیر خودداری شود تا تجار بتوانند به راحتی انواع کاغذ را وارد کنند.   

وی گفت: نکته چهارم اینکه ایجاد و گسترش ویترین جهت عرضه محصولات فرهنگی به خصوص کتاب نیازمند جدی گرفتن لایحه کاربری فرهنگی و نیز تشویق دست‌اندرکاران ساخت و ساز برای حضور در این عرصه است. مصوبه هیأت وزیران در این خصوص نیز که سالها در انتظار اقدام آن است به سراسری شدن آن در کشور کمک خواهد کرد.  

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان به مکان دائمی نمایشگاه کتاب اشاره و خاطرنشان کرد: نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با توجه به عمر 26 ساله خود به یک حرکت ملی و خیزش عظیم فرهنگی تبدیل شده ، استقبال بی‌نظیر ملت نیز شاهد آن است لذا انتظار بر آن است که در مورد مکان آن فکر اساسی شود اگر چه مکان فعلی از نظر دسترسی و مرکزیت و حتی موقعیت جغرافیایی مناسب است ولی به هیچ وجه در خور اهالی فرهنگ و مردم عزیزمان نیست.  

وی در پایان گفت: موضوع ششم اینکه پیشنهاد می‌شود در شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه کتاب نمایندگانی از تشکل‌های نشر و اتحادیه‌ ناشران حضور داشته باشند و موضوع هفتم حضور نمایندگانی از ناشران در هیأت خرید کتاب است که در دوره‌های گذشته هم وجود داشت اما در سالهای اخیر مورد کم‌مهری واقع شد تقاضا داریم که در هیأت خرید نیز نماینده‌ای از ناشران حضور داشته باشند و فعالیت این هیأت پررنگ‌تر از گذشته شود.

مدیرمسئول روزنامه اطلاعات نیز گفت: من دیرپاترین مسئولی هستم که در عرصه مطبوعات دوام آورده‌‌ام.

سیدمحمود دعایی سرپرست موسسه اطلاعات در این مراسم اظهار داشت: من آرزوی چنین روزی را داشتم وقتی به من گفتند مراسم معارفه یار دیرینم است به فکر فرو رفتم که چه بگویم. سال‌های طولانی با آقای جنتی آشنا هستم.  

وی ضمن اشاره به اینکه به آقای دکتر روحانی برای انتخاب آقای جنتی در پست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تبریک می‌‌گویم، گفت:‌ در انتخاب وزیر ارشاد از ما نظر خواستند البته نظر اول من فرد دیگری بود. اما وقتی آقای جنتی انتخاب شدند ویژگی‌هایی در او یافتم که مطمئنم آقای روحانی با تمام ملاحظات فردی را انتخاب کرد که توانایی‌های ویژه‌ای دارد.


دعایی افزود: امروز چهره‌های برجسته و عزیزی را در این محفل دیدم. فکر کردم صحبت کردن در اینجا گستاخی و باعث شرمندگی است. البته من هم درد و دل‌‌هایی دارم.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه آقای جنتی متولی نهادی شده که مسئول فرهنگ و هنر کشور است، خطاب به وزیر اظهار داشت: هنرمندان و اهالی فرهنگ و هنر احساسات پاک و قلبی ظریف دارند. درست است که زود رنجیده شده و سال‌ها فاصله می‌گیرند اما به شما امید بسته و به شعارهای شما دل خوشند.   

دعایی با تاکید بر اینکه من شما را می‌شناسم و می‌دانم به آنچه گفته‌اید عمل می‌کنید، تاکید کرد: اهالی فرهنگ و هنر با اندک نوازشی روی می‌آورند، در دوران انقلاب ابتدا یک کتاب مجوز گرفت اما چاپ دوم آن را نهی کردند ولی من می‌گویم شما می‌توانید فاصله‌ها را بردارید من به توانایی شما امیدوارم و می‌دانم دوران خوشی را در پیش خواهید داشت.

رئیس خانه موسیقی نیز در این مراسم ضمن انتقاد از عدم جذب فارغ‌التحصیلان موسیقی در بازار کار به تعامل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش اشاره و خواستار جذب این فارغ‌التحصیلان در مدارس شد.

حمید‌رضا نوربخش رئیس خانه موسیقی با اشاره به مسئولیت خطیر علی جنتی برای وی آرزوی موفقیت کرد و گفت: پیش از من آقای راد در حوزه تئاتر به مواردی اشاره و این هنر را مظلوم‌ترین هنر خواندند اما مظلوم‌تر از آن موسیقی است امیدواریم آقای جنتی با توجه به صبغه فرهنگی و سابقه حوزوی که دارد بخشی از مسائل فقهی موسیقی را طی تصدی خود پیگیری و حل کند و مرزهای این هنر مشخص شود.   

نوربخش با تاکید بر موانعی که در موسیقی وجود دارد ابراز داشت: در این سالها موانعی مانع رشد و حرکت هنرمندان موسیقی بوده است.

وی افزود: بنده عضو کمیسیون هنر شورای عالی انقلاب فرهنگی هستم و می‌دانم که مواردی در حال تدوین است. امیدواریم تصویب شود اما اول باید قانون شفافی داشته باشیم تا تغییر مدیریت‌ها نتواند موجبات مدیریت سلیقه‌ای را پدید آورد. در این صورت یک آلبوم در زمانی مجوز می‌گیرد و در دوره‌ای نمی‌تواند، گاهی کنسرتی در جایی مجاز و در جایی دیگر غیرمجاز شمرده می‌شود.   

نوربخش با تاکید بر اینکه باید در تمام جغرافیای این سرزمین یک نوع سیاست حاکم باشد عنوان کرد: این مدیریت سلیقه‌ای اهالی موسیقی را آزرده کرده است.   

این هنرمند با تاکید بر چرخه اقتصادی در حوزه موسیقی و اقتصاد هنر اضافه کرد: نشر موسیقی در کشور ما ورشکسته است و 85 درصد فعالان نشر در موسیقی یا تغییر شغل داده و یا آن را تعطیل کرده‌اند که دلیل آن اقتصادی است .

وی با اشاره به اینکه هنرمندان جوان پس از فراغت از تحصیل بیکار می‌مانند عنوان کرد: فارغ‌التحصیلان دانشگاهی ما امروز بازاری برای جذب کار ندارند و پس از اتمام تحصیلات جذب بازار کار نمی‌شوند پیشنهاد می‌کنم طی تعامل آموزش و پرورش با وزارت ارشاد بسیاری از این فارغ‌التحصیلان موسیقی به عنوان هنرمند و معلم وارد مدارس شوند تا جایگاه هنر در آنجا هم متعالی شود.

نوربخش در ادامه ضمن اشاره به رونق‌ بخشیدن هنر از تزریق سرمایه سخن گفت و عنوان کرد: تزریق سرمایه از ضروریات است اما این منوط به تصویب قوانین لازم‌الاجرا در بخش‌های دولتی و خصوصی است.

وی در پایان با تاکید بر اینکه خانه موسیقی خانه مهر و عشق است بیان کرد: 14 هزار عضو در این خانه عضویت دارند. خانه‌ای که در طول این سالیان خدمتگزار فرهنگ و هنر بوده و شایسته است توجه ویژه‌ای به آن شود.

newsQrCode
برچسب ها: تئاتر فرهنگ
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها