«پتوس» گیاهی است گرمسیری و مناسب برای نگهداری در آپارتمان و منازل؛ اما برای نگهداری و مراقبت از آن باید نکاتی چند را در نظر داشت.
کد خبر: ۵۹۰۲۴۰

پتوس گیاهی برگ زینتی است. برگ‌ها قلبی شکل‌اند. بسیاری ازگونه‌ها حالت بالارونده دارند و تا سقف بالا می‌روند. دو نوع دارد:

پتوسبرگ معمولی و پتوس برگ ابلق.
با اینکه هر دو مقاوم به سایه هستند، ولی نوع ابلق آن، نیاز به نور کمی بیشتر برای تشکیل رنگیزه دارد. در صورتی که نور کافی دریافت نکند، برگ‌ها به سبزی گرایش پیدا می‌کنند.

 پتوس‌ها، درمنازل به راحتی قابل نگهداری هستند. نیاز به نور مستقیم خورشید ندارند، ودر صورت دریافت نور مستقیم، آفتاب سوختگی بصورت تاول و سوختگی روی برگ هانمود پیدا می‌کند.
 مقاوم به رطوبت کم محیط است و در صورتیکه رطوبت بسیاربالا باشد، برگ‌ها خیلی پهن و درشت می‌شوند. با اینکه به راحتی روی دیوارقابل هدایت است، اما ممکن است در قسمت‌های بالایی و نزدیک به سقف، در اثرتجمع گرما دچار سوختگی شود و در نتیجه گیاه بد شکل می‌شود.
 چون برگ زینتی است به آبیاری و مواد غذایی گیاه باید توجه شود. دور آبیاری آن یک تا دو بار در هفته و هر ماه ۱ بار استفاده از کود مایع مناسبِ این گیاه است.


 روش ازدیاد:

 این گیاه بالا رونده و زیبا، یکی از گیاهانی است که تکثیر آن با موفقیت بسیار همراه است. زمانی که ریشه دهی صورت می‌گیرد تحمل گیاه در مقابل آشفتگی کم می‌شود. بنابراین بهتر است قلمه‌ها ازابتدا در گلدانی کشت شوند که در آینده در آن رشد کافی کنند. همچنین بهتراست قلمه‌ها را پس از ریشه دهی با کود مایع تغذیه کنند. برای تکثیر شما می‌توانید قلمه‌ای انتهایی ساقه را به طول ۸ تا ۱۰ سانتی‌متر، با یک چاقویتیز جدا کنید و انتهای قلمه را در پودر هورمون ریشه زایی فرو برده و یا هر۳تا ۵ قلمه را در گلدان با قطر دهانه ۹ سانتی‌متر، حاوی کمپوست بذر وقلمه، بکارید. خاک را مرطوب کنید و گلدان‌ها را در نور مناسب و دمای ۲۰درجه سانتیگراد نگاهدارید و با کیسه پلاستیکی شفاف بپوشانید. ریشه دهی یکماه یا بیشتر طول خواهد کشید. گیاهانی که در بهار تکثیر شده‌اند، انبوه ترو شکیل‌تر می‌باشند. این گیاه در محل گره ساقه، به راحتی تولید ریشهٔ نابجا می‌کند. پس می‌توان از محل همین گره‌ها قلمه گرفت و در ماسه قرار داد تا ریشه دار شوند. از تقسیم بوته هم می‌توان برای تکثیر آن استفاده کرد و در اب نیز ریشه دار می‌شود.

 برای ازدیاد پوتوس به روش قلمه می‌توانید قطعاتی از قسمتهای ضخیم ساقه را به طول ده سانتی‏م‌تر جدا نموده و در آب قرار دهید، وقتی قلمه‏‌ها ریشه زدند آن‌ها را به گلدان منتقل کنید. هر چند بهار مناسب‌ترین زمان برای ازدیاد پوتوس است اما درداخل آپارتمان هر زمانی می‌‏توان آن را تکثیر نمود. بهترین درجه حرارت برای ریشه‏ زایی قلمه ‏‌ها ۲۱ درجه سانتی‏گراد است

 ریزه‏ کاریهای پرورش پوتوس:
 پوتوس احتیاج به قیم دارد. برای اینکه گیاه به صورت بالارونده تربیت شود بهتر است آن را به نخ ببندید. یکی از روشهای معمول برای حفظ زیبایی و استحکام این گیاه استفاده از قیمهای خزه ‏دار است.

 برای درست کردن این نوع قیم‌ها به این صورت عمل کنید:
 قبل از اینکه خاک تهیه شده را در گلدان بریزید لوله‏‌ای رادر گلدان قرار دهید، خاک را به گلدان اضافه نموده و قسمتی از لوله را که خارج از خاک است با خزه بپوشانید.
 برای اینکه خزه روی قیم محکم شود دور آن را با نخ بافتنی بپیچید. هر وقت که پوتوس را کاشتید ساقه اصلی‏‌اش را به خزه ببندید. درموقع آبیاری آب را روی خزه بریزید، ساقه پوتوس را در محلهایی که روی خزه قرار دارد ریشه می‌‏زند، این ریشه‏‌ها سبب رشد بهتر و استحکام ساقه می‌‏گردد.


 تربیت پوتوس برای آویز:
 در صورتی که از این گیاه به صورت آویز استفاده کنید نیازبه قیم ندارد. برای اینکه گلدان پوتوس پرشاخ و برگ باشد تعدادی ازساقه ‏های کشیده آن را به روش قلمه تکثیر نموده و قلمه ‏های ریشه ‏دار را درکنار بوته مادری بکارید.


 عوض کردن گلدان:
 زمانی که ریشه به اندازه کافی رشد کرد گیاه را به گلدانبزرگتری منتقل کنید. برای اینکه مطمئن شوید که گیاه به گلدان بزرگتری احتیاج دارد نگاهی به کناره ‏های سطح خاک و منفذ زیر گلدان بیندازید. ریشه‏‌های طویل از منفذ زیر گلدان و لبه‏‌های سطح خاک بیرون می‌‏زنند در اینصورت گیاه به گلدان بزرگتری احتیاج دارد.
 گلدانی یک درجه بزرگ‌تر از گلدان قبل تهیه نموده، به گیاه آب کافی بدهید، آن را وارونه کنید و ضربه ‏ای به ته گلدان بزنید. گیاه باریشه و خاکهای اطرافش از گلدان خارج می‌‏شوند. مقداری از خاک‌های نامرغوب و ریشه‌های ضعیف را جدا کنید حالا به گلدان جدید قدری خاکاضافه نموده و گیاه را منتقل کنیدو با خاک مرغوب اطراف را پر کنید گیاه را ابیاری کنید و در محل مناسب بگذارید.


 عوارض و درمان:
 در صورتی که مشاهده کردید برگهای گیاه زیبای فیلودندرون می‌ریزند و ساقه‌ها خم می‌شوند، احتمال بدهید گیاه تشنه و هوا خشک است، گیاه را فراوان آبیاری کرده و به محل خنکتری منتقل کنید. نورکم و یا کمبود مواد غذایی می‌تواند باعث درازای ساقه‌ها و فاصله زیاد بین برگ‌ها شود. نقاط قهوه‌ای و سیاه در مرکز یا نوک برگ معرف آسیب اشعه مستقیمآفتاب است. اگر هم در سطح زیرین برگ‌ها لکه‌ای برجسته قهوه‌ای وجود داشت، هفته‌ای یکبار با سم حشره کش نفوذی گیاه را سمپاشی کنید تا علایم بر طرفگردد. در صورتی که از رشد فعال و ظهور برگهای جدید خبری نباشد می‌توان حدسزد، محیط گیاه خیلی سرد است. اگر آن رابه جای گرمتری ببرید مشکل بر طرف می‌شود. هوای سرد همچنین می‌تواند برگ‌ها را چین و چروکدار و قهوه‌ای کند. برگهای پایینی گیاه هم در اثر خاک باتلاقی و یا آبیاری با آب خیلی سرد، می‌ریزند و زرد می‌شوند.

>> پایگاه کشاورزی نوین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱۳
شادی
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
۰
۰
سلام
ممنون از مطالب مفید و پركاربردتون
پتوسی رو به تازگی خریدم، خاك اون بعد از آب دادن كرم های سفید و كوچكی میزنه، این كرما طبیعی هستن یا نیاز به رسیدگی و مواد خاصی برای از بین بردنشون داره؟
ممنون میشم اگه راهنماییم كنید
مهدی
-
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
من خاك وگلدون پتوس رو عوض كردم درحال عوض كردن ریشه ی پتوس بیرون اومد بعد گذاشتمش تو خاك حالا رشد میكنه
سلیمه السادات رسیدی
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
۰
۰
با سلام و احترام
از اطلاعات خوبتون ممنونم.
فرشته
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
۰
۰
گل بسیار زیبایی است
زهرا
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
۰
۰
استفاده كردم.ممنونم.
مهرناز
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۲
۰
۰
سلام از اطلاعاتتان ممنون
مدتی است در اطراف گیاهم حشره ی های كوچكی مثل مگس سركه پرواز می كنند چه كار كنم؟
رایكا
United States
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
۰
۰
سلام
ممنون از اطلاعات بسیار خوبتون
سوالی داشتم:
این گیاه رو داخل گلدون كاشتیم ولی برگاش زرد شد (البته نه تمامش)
اشكال كجاست؟
علی رضایی
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
با سلام لطفا خاك را عوض كنید
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
۰
۰
لطفا ویژگی های گل شمعدانی را بگزارید . با تشكر
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
۰
۰
سلام گلدون روعوض كردم ولی داره گل زرد میشه وبزرگ نمیشه راهنماییم كنین باید چیكار كنم
رخساره
-
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۴
۰
۰
سلام خسته نباشین .من یه گبدون دارم كه رشتش خیلی هوب بوده والان از قیم وسط گدون بالا تر اومده .نمی دونم چطوری می تونم اون قیم منظورم ستون خزی وسط گلدونو عوض كنم .
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۳۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
۰
۰
چه كار كنم تا برگ هایش پهن و بزرگ شود
جواد
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۲
۰
۰
میشه بگین كدوم كود برای رشد سریع این گیاه خوبه؟
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها