گفت وگو با عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف

وقتی موتورسیکلت‌ها نمی‌غرند

مرحله پیش‌آزمون چهارمین دوره مسابقات ملی طراحی ماشین، جمعه بیست و پنجم مرداد با حضور هفت تیم به میزبانی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی برگزار شد. این دوره از مسابقات ملی طراحی ماشین که به همت پژوهشکده شهید رضایی دانشگاه شریف و با همکاری استادان دانشگاه مهندسی مکانیک و برق این دانشگاه برگزار می‌شود، به موضوع طراحی و ساخت موتورسیکلت‌های الکتریکی اختصاص دارد.
کد خبر: ۵۸۹۸۸۶
جدال موتورسیکلت‌ها در مسابقه ملی ‌طراحی‌ ماشین

پژوهشکده شهید رضایی با هدف گسترش مهارت‌ها در زمینه طراحی اجزای داخلی ماشین‌ها، حفظ پویایی در زمینه تدوین فناوری‌های نوظهور، کشف استعدادهای خلاق و گسترش زمینه‌ای برای طراحی وسایل نقلیه پاک، تاکنون سه دوره از مسابقات ملی طراحی ماشین را با موفقیت برگزار کرده که با استقبال خوبی از سوی دانشجویان و جامعه دانشگاهی مواجه شده است و بیش از 2000 نفر از دانشجویان سراسر کشور در قالب 200 تیم در این سه دوره از مسابقات شرکت کرده‌اند.

نخستین دوره مسابقات ملی طراحی ماشین سال 87، با موضوع طراحی و ساخت خودروی الکتریکی تک‌سرنشین با حضور 13 تیم برگزار شد. در دومین دوره از این مسابقات که سال 89 برگزار شد نیز 37 تیم در زمینه طراحی و ساخت خودروهای الکتریکی دونفره با هم به رقابت پرداختند.

در سومین دوره، تغییر سیستم سوخت‌رسانی یکی از انواع خودروهای ساخت داخل به سیستم ترکیبی برقی ـ احتراقی یا هیبریدی به عنوان موضوع مسابقه انتخاب گردید که با استقبال خوب دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور مواجه شد.

با توجه به اهمیت و جایگاه موتورسیکلت‌ها در صنعت حمل‌ونقل، در چهارمین دوره مسابقات ملی طراحی ماشین، طراحی و ساخت موتورسیکلت‌ الکتریکی به عنوان یک موضوع مهم مورد توجه قرار گرفته است.

موتورسیکلت‌ طراحی‌شده باید با برق شهری شارژ شود، بتواند با یک بار شارژ کامل مسافتی معادل 120 کیلومتر را بپیماید و سرعت بیشینه آن حداقل 50 کیلومتر بر ساعت باشد. این موتورسیکلت‌ نباید وزنی بیش از 80 کیلوگرم داشته باشد و هزینه تولید صنعتی آن نیز باید به تائید یک داور صنعتی کمتر از هشت میلیون باشد.

این دوره با حضور 51 تیم دانشگاهی از سراسر کشور، از مهر 91 آغاز شده و تاکنون مراحل طراحی به پایان رسیده است.

در مرحله ساخت 24 تیم حضور دارند که آزمون مقدماتی آن جمعه گذشته برگزار شد. تیم‌های شرکت‌کننده در مرحله پیش‌آزمون، موتورسیکلت‌های ساخته‌شده را در دو آزمون سرعت و برد به آزمایش گذاشتند تا پیش از مسابقات اصلی که شهریور امسال برگزار می‌شود، موتورسیکلت‌های ساخته‌شده را مورد ارزیابی قرار داده و با دیگر تیم‌های شرکت‌کننده نیز آشنا شوند.

در مرحله اصلی این مسابقه، تیم‌های شرکت‌کننده در مدت زمان سه روز ساخته‌های خود را در آزمون‌های مختلف ازجمله برد بزرگراهی، برد ترکیبی، مسیر دشوار، شتاب ترمز، سرعت، طراحی صنعتی و قیمت تمام شده به رقابت می‌گذارند.

فرانک فراهانی جم - گروه دانش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها