حسن‌یوسف از آن نوع گیاهان آپارتمانی است که به دلیل زیبایی و تنوعش شهرت بسیار زیادی پیدا کرده است. این گیاه گل ندارد، اما برگ‌های آن با مخلوط رنگ‌های قرمز، سبز، قهوه‌ای،‌ سفید و زرد زیبایی بسیار​ زیادی به آن داده است، زیبایی‌ای که می‌تواند به چاردیواری ما هم منتقل شده و حال و هوای خانه‌مان را تغییر دهد.
کد خبر: ۵۸۹۸۷۳

در اینجا خوب است به این نکته هم اشاره کنیم که تنوع حسن‌یوسف بسیار زیاد بوده و تاکنون بیش از150 نوع آن شناخته شده است. نکته جالب در مورد این گیاه آن که در تمام فصول سال سبز می‌ماند، اما به خاطر داشته باشید این گل زیبا در پاییز و زمستان باید در جایی که فضای گرم‌تری داشته باشد نگهداری شود و اگر در حیاط بماند، از بین خواهد رفت.

نور، رنگ می‌دهد

حسن‌یوسف رشد سریعی دارد و در مدت زمان کوتاهی ساقه‌هایش بلند و پربرگ می‌شود. نکته مهم دیگری که درخصوص حسن‌یوسف باید بدانیم این است که نور مستقیم تاثیر بسیار زیادی در رنگ آن دارد به صورتی که اگر در نور کم قرار بگیرد به مرور زمان رنگ، جلوه و زیبایی خود را از دست خواهد داد. به همین دلیل است که در آپارتمان‌ها به دلیل کم بودن نور، حسن‌یوسف بیشتر به رنگ سبز دیده می‌شود. در هر حال بهتر است این گلدان را نزدیک​ پنجره قرار داده تا بیشترین مقدار ممکن از نور خورشید را دریافت کند. غیر از نور زیاد، حسن‌یوسف برای رشد به آب فراوان و محیطی گرم هم نیازمند است.

قلمه بزنید و هرس کنید

قلمه‌‌زدن این گیاه هم بسیار ساده است. برای این کار می‌توانید ساقه آن را ببرید و درون ظرف آبی قرار دهید. مدتی باید صبر کرد تا گیاه ریشه بدهد. پس از آن ساقه را از آب خارج و به گلدان دارای خاک مناسب منتقل کنید.

برای زیباتر شدن این گل باید آن را مرتب هرس کرد. همچنین خوب است سر شاخه‌های آن را بزنید تا به جای بلند‌شدن بیش از حد، برگ‌ها پرپشت‌تر شده و زیباتر به نظر آید.

شرایط مناسب را فراهم کنید

نگهداری حسن‌یوسف کار چندان مشکلی نیست، اما برای داشتن گلدان‌ها و فضایی زیباتر و دلنشین‌تر در خانه به چند نکته باید توجه کنید.

نور کافی: همان‌طور که اشاره کردیم، این گیاه به نور زیادی برای رنگ و جلوه برگ‌هایش نیاز دارد و در صورتی که در نور کم قرار بگیرد برگ‌ها رنگ خود را از دست خواهند داد. پس بهتر است در باغچه یا حیاط خانه قرار داده شود. اگر منزل آپارتمانی دارید حتما آن را پشت پنجره قرار دهید تا نور کافی دریافت کند.

گرما: این گیاه کاملا به گرما علاقه دارد، باید در دمایی بین 25 تا 35 درجه سانتی‌گراد قرار بگیرد. در این شرایط گرمایی رشد آن تا 40 سانتی‌متر هم می‌رسد.

خاک خوب: خاک مناسب حسن‌یوسف باید مخلوطی از خاک باغچه، خاک‌برگ و ماسه باشد. میزان آن بسته به حجم گیاه و گلدان متغیر است که خوب است هنگام خرید از فروشنده بخواهید آن را برایتان آماده کند.

آبیاری: حسن‌یوسف به آب زیادی احتیاج دارد به نحوی که سطح خاک آن باید همواره مرطوب باشد. البته آبیاری این گیاه با توجه به موقعیت قرار گرفتن و این‌که تا چه میزان نور دریافت می‌کند، متفاوت است، اما به طور متوسط باید پنج تا شش بار در هفته به این گل آب داد، اما اگر در جایی قرار دارد که نور زیادی بر آن نمی‌تابد، آبیاری یک روز درمیان هم کافی است.

>> جام جم/ ضمیمه چاردیواری/ مریم اسدی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها