چگونه گفت‌وگو کنیم؟

لطفا برو سر اصل مطلب

در زندگی مهارتها و توجهات بسیاری هست که آنها را نادیده می‌گیریم اما انتظار داریم کارمان خوب پیش برود! یکی از این مهارتها یا آنچه باید بدان توجه ویژه‌ای داشت، مهارت گفت‌وگو کردن است.
کد خبر: ۵۸۹۸۷۲

نزدیک 40 دقیقه بود که زیر آفتاب منتظر بودم. همیشه به خاطر بدقولی‌اش، عصبی و ناراحت می‌شوم. با این حال فکر می‌کردم امروز به هوای روزه بودن هر دویمان زودتر می‌آید که گویا اشتباه می‌کردم. هر چقدر سکوت می‌کنم و منتظرم تا خودش بفهمد کارش درست نیست، فایده‌ای ندارد.راستش اینقدر خسته بودم و تشنه که حتی حوصله جروبحث کردن را هم نداشتم. با صدای بوق ماشینش به خودم آمدم و سوار شدم. اخم کرده بودم و حرف نمی‌زدم. او هم ساکت بود. معلوم بود فهمیده، حسابی عصبانی‌ام. جلوی در خانه که رسیدیم گفت چی شده؟ گفتم یعنی خودت نمی‌دونی؟...

بسیاری از مردها بر این باورند که زن‌ها هیچ‌گاه سراغ اصل مطلب نمی‌روند، بسیاری از زن‌ها هم فکر می‌کنند مردها هنگام گفت‌وگو، تند و خشن هستند. ما نمی‌خواهیم درستی یا نادرستی این باورها را اثبات کنیم، بلکه قصد داریم کمی از مهارت‌های گفت‌وگو با شما سخن بگوییم؛ مهارتی که به شما کمک می‌کند، بدون جرو بحث و دعوا، دلیل ناراحتی‌تان را بگویید و با انتقال یک پیام کامل از تکرار موارد مشابه آن جلوگیری کنید. گفت‌وگویی که حاوی یک پیام کامل است دارای سه فاکتور اصلی، شامل بیان واقعیت، بیان احساسات و ارائه یک پیشنهاد برای حل مشکل است.

* با جملات مستقیم، واقعیت‌ها را بیان کنید: بسیاری از خانم‌ها از گفتن اصل مطلب طفره می‌روند و همین مساله است که کلام آنها را دوپهلو، نامشخص و مبهم جلوه می‌دهد. به نظر آنان، جملات مستقیم تند و خشن و بی‌ادبانه است، به همین دلیل​خانم‌ها به جای این‌که دقیقا بگویند چه اتفاقی افتاده است، حرف‌هایشان را در لفافه بیان می‌کنند. حال آن‌که مغز کلی‌نگر مردان جملات غیرمستقیم را بسختی درک می‌کند و حتی بعضی مواقع معنی جمله غیرمستقیم را نمی‌فهمد. گاهی وضع از این هم بدتر می‌شود یعنی یکی از زوجین سکوت می‌کند و انتظار دارد طرف مقابل، از حالت چهره و تن صدا، ذهن‌خوانی کند! این جمله بسیاری از خانم‌هاست که هنگام گله و شکایت می‌گویند «خودش باید می‌فهمید!» پس در اولین مرحله باید تمرین کنید که جملات مستقیم بگویید و نگران تند و خشن بودن آن نباشید.

* احساس‌تان را ابراز کنید: این‌که بتوانید مشکلات را مستقیم و بدون حاشیه بیان کنید یک بخش گفت‌وگوی کامل است. در مرحله بعدی شما باید احساستان را نیز بگویید احساساتی نظیر من ترسیدم، من نگران شدم، من احساس تنهایی کردم. مثلا اگر همسرتان سالگرد ازدواجتان را فراموش کرده است، علاوه بر گفتن این مساله که از او به دلیل این فراموشکاری ناراحت شده‌اید بیان کنید که شما چه احساسی از این فراموشی داشتید. مثلا بگویید من حس کردم برات مهم نیستم. وقتی احساستان را برای همسرتان بیان می‌کنید، او متوجه عمق رنجش شما می‌شود.

* لطفا پیشنهاد دهید: یادتان باشد ابراز واقعیت و بیان احساسات، نمی‌تواند جلوی تکرار اتفاقات مشابه را بگیرد. نتیجه یک گفت‌وگوی کامل در پیشنهادی است که در انتها به یکدیگر می‌دهید. پس تصمیم‌گیری نهایی درباره موارد مشابه را به عهده طرف مقابل نگذارید بلکه درباره آن نیز صحبت کنید. می‌توانید پیشنهادتان را با این جمله آغاز کنید لطفا اگر دفعه بعد دوباره این اتفاق افتاد... وقتی درباره موارد مشابهی که ممکن است در آینده پیش بیاید حرف می‌زنید و پیشنهاد می‌دهید، علاوه بر متعهد کردن همسرتان، او را درباره مشکلات مشابه آگاه‌تر می‌کنید.

>> جام جم/ ضمیمه چاردیواری

* شما چه نظری دارید؟ تجربه‌ها و نظراتتان را در این زمینه، با ما در میان بگذارید *

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها