سالمندی با مشکلات و تنش‌های روانی گوناگونی همراه ‌است. اضطراب یکی از آنهاست. شما وقتی پابه سن می‌گذارید عوامل مختلفی پیش می‌آید که می‌تواند شما را نگران کند. نگرانی از دست‌دادن سلامت، تنها ماندن، مشکلات مالی و خیلی چیزهای دیگر​.
کد خبر: ۵۸۹۸۷۰

اگر این علائم را در خود دیدید باید بدانید که اضطراب سراغ‌تان آمده است:

ـ اغلب با دلیل یا بی‌دلیل نگران هستید و تمرکز‌کردن برایتان مشکل شده است. وفاداری به زمانبندی در امور برایتان سخت شده و در جمع دیگر حاضر نمی‌شوید و عصبی و تحریک‌پذیر شده‌اید، با تغییر عادات تغذیه خود مواجه شده‌اید و دچار اختلالات خواب هستید. ​ اگر این علائم را دارید بد نیست که برای رفع و کنترل آن فکری کنید.

ـ احساس وجود برنامه کنترل و مدیریت صحیح و اصولی، بخش مهمی از کنترل و کاهش اضطراب را تشکیل می‌دهد. آموختن روش‌های مدیریت مسئولیت‌ها، پایداری‌کردن بر اهداف، استراحت‌کردن و اجرای تکنیک‌های تمدد اعصاب از جمله مهارت‌های مدیریت زمان است. ​ دلیل اضطراب خود را بیابید و بر آن غلبه کنید.

ـ سعی کنید هدف واحدی برای خود انتخاب کنید که خلق و خوی‌تان را بهبود ببخشد و از اضطراب‌تان بکاهد. مثل​ مطالعه یا انجام یک ورزش یا یک سرگرمی مثل حل جدول و همنشینی با دوستان در زمان خاص.

ـ به بهانه سالمندی کارهایی مثل مراجعه به پزشک یا تعمیرات منزل را عقب نیندازید و برای انجام هر امری یک جایزه به خود بدهید.

ـ سعی کنید به ساعت خاصی برای خواب مقید باشید و مدتی قبل از آن کارهای پر تنش مثل تماشا‌کردن فیلم هیجان‌انگیز نداشته باشید. یک لیوان شیر بنوشید و یک دوش آب ولرم بگیرید.

ـ مصرف محرک‌ها ‌ـ‌ مثل کافئین ‌ را که می‌توانند سبب ایجاد و تشدید اضطراب شوند​ محدود یا متوقف کنید.

ـ در فضای آزاد قدم بزنید، موسیقی گوش کنید و... تا ذهن‌تان استراحت کند.

ـ شروع به خاطره‌نویسی و ثبت مسائل مثبت هر روز کنید و با نگرش مثبت با محدودیت‌ها کنار بیایید.

ـ شوخ‌طبعی را وارد زندگی‌تان کنید. خندیدن می‌تواند بهترین راه کاهش تنش باشد.

ـ با خانواده و دوستان آشتی کنید و دامنه روابط خود را گسترش دهید.

>> جام جم/ ضمیمه چاردیواری

* شما چه نظری دارید؟ تجربه‌ها و نظراتتان را در این زمینه، با ما در میان بگذارید *

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها