درختچه شاه پسند، گیاهی خانگی است نه آپارتمانی؛ زیرا نگهداری آن درون منزل و تماس تصادفی پوست (بخصوص پوست کودکان) با شاخ و برگ و خارهای آن موجب بروز خارش و ایجاد حساسیت می‌شود. با این حال اگر از آن دست افرادید که باغچه‌ای کوچک در حیاط منزل خود دارید، اطلاعات پی آمده برای نگهداری از این درختچه زیبا مفید است.
کد خبر: ۵۸۹۱۳۴

شاه پسند درختچه کوچک گلدانی است که در مناطق سردسیر و هوای زمستانی باید در گلخانه نگهداری شود. در دمای حدود صفر از بین می‌رود. در مناطق گرمسیر در هوای آزاد کشت شده و گاهی به عنوان گیاه فضای سبز نیز استفاده می‌شود. برگهای آن متقابل و دائمی است و در نتیجه خرد شدن برگ‌ها بوی نسبتا زننده‌ای می‌دهد. گل‌ها خوشه‌ای و به رنگ زرد و قرمزند و میوه آن به صورت حبه‌های آبی تا سیاه دیده می‌شوند.

گل شاه پسند در ابتدای شکفتن زرد رنگ و سپس نارنجی و در آخر قرمز رنگ می‌گردند و هر سه نوع رنگ غالبا روی یک مجموعه گل دیده می‌شود. در شمال نیز کشت و کارش در باغات توصیه می‌شود. تکثیر آن به راحتی از طریق قلمه و بذر انجام می‌گیرد

منشأ و شکل و شمایل:

شاه پسند گیاهی با عادت رشد درختچه‌ای بوده و متعلق به تیرۀ شاه پسند (Verbenaceae) است. گفته شده که در صورت داشتن قیم می‌تواند حتی تا ارتفاع ۱۵ متری رشد کند، ولی چنین ارتفاعی در ایران مشاهده نشده، بلکه ارتفاعی که معمولاً دیده شده ارتفاعی برایر ۱ تا ۳ متر است. این گونه به شدت متنوع، پیچیده و کمپلکس است، به طوری که حدود ۶۰۰ رقم زینتی، وحشی و دورگه از آن وجود دارد. برگهای بیضی آن با آرایش متقابل روی ساقه‌های چهار گوش خاردار (کرکهای سفت) چیده شده‌اند. البته رقم‌های زینتی آن خار ندارند. تماس پوست با شاخ و برگ و خارهای آن موجب بروز خارش و ایجاد حساسیت می‌شود. گل آذین شاه پسند درختچه‌ای به صورت خوشۀ انتهایی با ۲۰ تا ۴۰ گل ظاهر می‌شود. رنگ گل‌ها در شاه پسند متنوع بوده و به رنگ‌های زرد، نارنجی، قرمز، سفید، صورتی و بنفش دیده می‌شود. گل‌ها به موازات مسن شدن تغییر رنگ می‌دهند، و این مسئله موجب می‌شود که گل آذین دو رنگ دیده شود.


دما و خاک:

دمای حداکثر بحرانی تاکنون برای این درختچه به ثبت نرسیده است، ولی رشد شاخه‌های آن در حدود ۵ درجه سانتی گراد متوقف می‌شود. با وجود اینکه شرایط خشک را به مدت طولانی تحمل می‌کند، ولی برای رشد بالقوه نیازمند خاک‌های همیشه مرطوب است، به قدری رطوبت برای رشد آن تعیین کننده است که با وجود رطوبت کافی، در خاک‌های ضعیف و حتی شن تقریباٌ خالص رشد و نمو می‌کند. این درختچه خاصیت دگرآسیبی (Allelopathy) داشته و تندش بذر و رشد طولی ریشه‌های بسیاری از گیاهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

تکثیر:

شاه پسند درختچه‌ای به وسیلۀ بذر، قلمه و خوابانیدن انتهایی صورت می‌گیرد. قسمت گوشتی میوه ار حذف کرده و آن را تحت شرایطی که گرما و نور کافی داشته باشد می‌کارند.

گلدهی:

زمان گلدهی شاهپسند اواسط تابستان تا اواسط پاییز است. مقاوم به گرما و کم آبی است. در هر نوع خاک رشد می‌کند، در فضای سبز کاشت در پارک‌ها، چمن کاری‌ها، میادین و بولوار‌ها وضعیت سازگاری با شرایط اکولوژیک موجودخوب است. گل شاه پسند درختچه‌ای پا کوتاه یا پا بلند است با برگ‌های متقابل و دائمی که در نتیجه خرد شدن بوی نسبتاً زننده‌ای می‌دهد. گل‌های آن به صورت خوشه‌ای و به رنگ قرمز و زرد است و میوه آن به صورت حبه‌های آبی تا سیاه دیده می‌شود.

مقاومت:

مقاومت این گیاه در آفتاب زیاد است مشروط بر آنکه مرتب آبیاری شود و خاک پای آن همیشه مرطوب باشد. شاه پسند یک ساله بومی آمریکا می‌باشد. گل‌های آن نسبتاً متراکم و به رنگ‌های مختلفی است که در باغ‌های صخره‌ای کشت آن توصیه می‌شود.

نور:

این گیاه باید در جای آفتابگیر کاشته شود و ایام گرما و تابستان آن‌ها را آب فراوان داد. یکی از روش‌های تکثیر شاه پسند از طریق بذر است که در شهریور ماه روی خزانه می‌کارند. پس از آنکه بوته‌ها ۶ برگه شد بهتر است آن‌ها را روی خزانهٔ دیگری به فواصل ۱۰ سانتی متر مربع نشا کنند. روش دیگر ازدیاد شاه پسند توسط قلمه ساقه دربهار است. بوته‌هایی را که درهوای آزاد کاشته‌اند باید اوایل آبان ماه بیرون آورده به گلخانه ببرند.

نیاز آبی:

متوسط است اما باید در روز‌های آفتابی شدید به صورت دائم آبیاری شوند تا خاک مرطوب باشدو آسیبی به گل‌ها نرسد.


>> گل و گیاه بهشت

* شما چه تجربه‌ای دارید؟ تجربه‌ها و نظراتتان را در این زمینه، با ما در میان بگذارید *

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۶
بابك
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۸
۰
۰
شاه پسند من 3 ساله بود وبا گلهای فراوان ولی سرمابالای 10- 14 درجه اصفهان سبب خشكیدن آن شد من شاخه ها خشك آنرا از ته زدم تاانیكه دراواخر تیر ماه جوانه زد وزنده شد اكنون گلهای بسیار وشاخه ها ی طویلی دارد.
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۶
۰
۰
سلام از اطلاعات جالبی كه در مورد گل شاپسند دادید متشكرم لطفا دمای هوای مناسب برای این را نیز در لینك مربوطه قرار دهید.گل
سلام خسته نباشید
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۸
۰
۰
بسیار عالی بود استفاده بردم .چند بوته شاه پسند دارم امروز هم شش بوته خریدم من دربندر عباس زندگی میكنم چند درخچه دارم كه خوب رشد وگل دهی دارن امروز چند بوته دیگه خریدم درجه حرارت گرما چهل هست ایا میتونم از گلدون به زمین منتقلش كنم .ممنون
مهدی
-
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۶
۰
۰
با سلام... داخل باغچه حیاط منزل ما شاه پسند كاشته شده كه بزرگ شده و حجم زیادی هم داره ولی همیشه با هر حجمی گلدهی كمی داشته به طوری كه خیلی زیاد برگ سبز به چشم میخوره و تك و توك گل... میخواستم علت رو جویا بشم...
؟؟؟؟؟؟؟
مریم
-
۱۶:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
۰
۰
برگهای گل شاهپسند من بو نمی دهد چرا ؟ قبلا بو میداد
مهدی پنجاهی
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۱
۰
۰
سلام من یه درختچه شاه پسند دارم كه سه ماهه تغییر نكرده برگ میده اما كم رنگ، بعدش برگها قاشقی میشه واز انتها خشك میشه به نظر شما چه مشكلی داره.ممنونم

نیازمندی ها