2200 کشته و 10 هزار زخمی؛

قاهره و اسکندریه درآتش وخون

در حالی که مسئولان بیمارستان سیار در قاهره آمار کشته شدگان درگیری نیروهای امنیتی مصر و طرفداران محمد مرسی را 300 نفر و زخمی ها را800 نفر اعلام کرده اند اخوان المسلیمن شمار جان باختگان را 2200 نفر و شمار زخمی ها را 10 هزار نفر اعلام کرده است .وزارت بهداشت مصر نیز اعلام کرد در این درگیری ها 95 نفر کشته و 874 نفر زخمی شده اند .
کد خبر: ۵۸۸۲۵۳
قاهره و اسکندریه درآتش وخون

به گزارش واحد مرکزی خبر ، آمار ضد و نقیض دیگری از تعداد کشته شدگان در حال انتشار است اخوان المسلیمن شمار جان باختگان را 2200 نفر و شمار زخمی ها را 10 هزار نفر اعلام کرده است .

شبکه العربیه نیز آمار کشته ها 124 نفر از حامیان مرسی اعلام کرد .منابع اخوان المسلمین مصر نیزاز کشته شدن یکی از دختران خیرت الشاطر معاون رهبر اخوان المسلمین و دامادش خبر دادند.

بیمارستان میدانی در اطراف منطقه رابعه العدویه پس از درگیریهای امروز و افزایش شمار زخمیها با کمبود خون مواجه شده است بوری که  از مردم درخواست کرد برای اهدای خون هرچه سریعتر به این مرکز مراجعه کنند .

این در گیری ها از آنجا آغاز شد که نیروهای امنیتی مصر، با حمایت خودروهای زرهی،  برای پاکسازی میدان رابعه العدویه در شهرک نصر، و همچنین میدان النهضه  به متحصنین طرفدار محمد مرسی، رئیس جمهوری برکنار شده حمله کردند . بگزارش خبرگزاریها تک تیراندازها در ساختمانهای بلند قاهره مستقر شده اند و متحصنین را هدف قرار میدهند .اما وزارت کشور مصر میگوید ماموران امنیتی و پلیس فقط از گاز اشک آور استفاده کردند و آمار کشته شده هادروغ است. میدانهای محل تجمع حامیان مرسی به میدان آتش و خون تبدیل شده است

.به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره  طرفداران محمد مرسی پس از راهپیمایی گسترده از مسجد السلام در شهرک نصر موفق شدند وارد میدان رابعه العدویه در قاهره شوند. آنان همچنین به یک مرکز پلیس در استان الفیوم حمله کردند و سلاحهای این مرکز را به تصرف خود درآوردند . طرفداران مرسی همچنین ساختمان استانداری بنی سویف و چهار خودروی پلیس را نیز به آتش کشیدند .نیروهای پلیس مصر با خودروهای زرهی وارد دانشکده مهندسی در مقابل میدان النهضه شدند و به طرفداران محمد مرسی رئیس جمهور برکنار شده این کشور که در محاصره هستند گاز اشک آور شلیک کردند.

محمد ناصر رئیس دفتر شبکه المیادین در قاهره گفت ستونهای دود ناشی از نارنجکهای گازی است و از طرف دیگر تحصن کنندگان تعداد زیادی لاستیکهای خودروها را برای دفاع از خود آتش زده اند. اوضاع در میدان النهضه بهتر از رابعه العدویه نیست . تردد در این مناطق عملا امکان پذیر نیست . لودرها با حمایت گسترده نیروهای نظامی در حال از بین بردن موانعی هستند که تحصن کنندگان ایجاد کرده اند .طرفداران گروه اخوان المسلمین مصر در خیابان های الاقصر خودروهای پلیس را به آتش کشیدند و تیراندازی کردند. نیروهای امنیتی مصر برای متفرق کردن تحصن کنندگان در میدان رابعه العدویه گاز اشک آور شلیک می کنند.

پایگاه الاهرام مصر هم گزارش داد حامیان مرسی مقر استانداری اسکندریه وساختمان اصلی استانداری الفیوم را به آتش کشیدند . حامیان مرسی همچنین با تجمع مقابل ساختمان استانداری الشرقیه سعی دارند وارد آن شوند. بگزارش العربیه در درگیرهعای امروز مصر تاکنون چهار کلیسا به آتش کشیده شده است . وزارت کشور مصر اعلام کرد در حوادث میدان های رابعه العدویه و النهضه تاکنون شش افسر کشته و شصت و شش نفر دیگر زخمی شده اند.تصویربردار شبکه اسکای نیوز انگلیس و خبرنگار نشریه ی اکسپرس در حوادث امروز در قاهره کشته شدند .

با این وجود ائتلاف حمایت از مشروعیت از مصریها خواست در اعتراض به حمله نیروهای مصری به میدانهای رابعه العدویه و النهضه به خیایابها بیایند و تظاهرات کنند. پلیس مصر صدها نفر را بازداشت کرده است . دولت مصر با قطع برق عملا پخش زنده همه شبکه های خبری را از اطراف میدان رابعه العدویه در قاهره قطع کرد . نیروهای امنیتی هم از ورود خبرنگاران به میدان النهضه جلوگیری می کنند .

وزارت کشور مصر برای جلوگیری از پیوستن مردم به جمع متحصنین دستور داده است حرکت قطارها در سراسر مصر متوقف شود . قرار بود دولت مصر برای بررسی اوضاع این کشور جلسه اضطراری تشکیل دهد که ظاهرا به فردا موکول شده است . اوضاع مشتنج مصر بورس این کشور را به شوک فرو برد و بورس را با پنج میلیارد لیری روبرو کرد .

وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران دربیانیه ای با محکوم کردن کشتار مردم تاکید کرده است استمرار چنین وقایعی باعث خواهد شد که دشمن صهیونیستی، گروههای افراطی و مزدوران استکبار جهانی در منطقه ، سوء استفاده و با منحرف کردن مسیر انقلاب مردمی مصر، روند توسعه و پیشرفت این کشور را درآینده با موانع و مشکلات جبران ناپذیری رو به رو کنند . نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز کشتار مردم مسلمان مصر را محکوم کردند.

اتحادیه اروپا هم مقامات مصر را به خویشتنداری دعوت کرد و کشته شدن معترضان را در این کشورنگران کننده دانست .

رئیس جمهور ترکیه مداخله ارتش علیه غیرنظامیان در مصر «کاملا غیرقابل قبول» خوانده است . شیخ الازهر نیز گفتگو را تنها راه برون رفت از بحران کنونی مصر دانست و گفت : استفاده از خشونت نمی تواند جایگزینی برای گزینه های سیاسی باشد .

قطر تلاش برای پایان دادن به تحصن هواداران محمد مرسی رئیس جمهور برکنار شده مصر را در میدانهای رابعه العدویه قاهره و النهضه در شهر جیزه محکوم و به پرهیز از توسل به زور دعوت کرد .

بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد نیز استفاده از خشونت برای متفرق کردن تظاهرکنندگان مصری را محکوم کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۰۶:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۴
۰
۰
دموكراسی در كشورهای عربی رویایی بیش نیست
محمودی
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۴
۰
۰
غرب - آمریكا و صهیونیست می خواهند كه با متعادل نگه داشتن طرفین درگیر در سوریه - مصر- عراق - افغانستان یا ... همزمان هم باعث حل نشدن و ادامه دار شدن درگیریها شوند و هم باعث شوند حداكثر توان كشورهای اسلامی در این راه صرف شود و بعبارتی تمایل ندارند كه هیچ گروهی برگروه دیگر برتری مطلق یافته و می خواهندكشورهای اسلامی همگی به كشورهای بحران زده ای همچون افغانستان - عراق - سوریه و مصرامروز تبدیل شود كه این بهترین حالت برای آنها هستند.
مصطفی
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۴
۰
۰
آخه تو می دونی 2200 جسد چقدر میشه كه الكی تیتر میزنی ، خنگه

نیازمندی ها