گفت‌و‌گو با قاضی دادگاه تجدید نظر استان تهران

اما و اگرهای بازداشت موقت

انحصار وراثت در حقوق عبارت است از معلوم نمودن تعداد وراث متوفی توسط مراجع ذی صلاح. اگر می‌خواهید بدانید روند قانونی آن چگونه است این مطلب کوتاه راهنمای مناسبی برای شماست.
کد خبر: ۵۸۷۹۰۸

پس از فوت متوفی، موضوع توسط اداره ثبت احوال در رایانه ثبت گردیده و سپس شناسنامه آن فرد باطل و گواهی فوت صادر می‌شود. فوت شخص آثار حقوقی زیادی دارد؛ من جمله اینکه در اثر فوت انسان اموال او به طور قهری به وراث او منتقل می‌شود، اما به منظور اینکه وراث بتوانند سهم الارث خود را مطالبه و در آن تصرف کنند، ابتدا لازم است وارث و سهم الارث هر یک از آنان در دادگاه مشخص گردد. در این خصوص دادگاه پس از رسیدگی، گواهی انحصار وراثت صادر می‌نماید.


اشخاص ذینفع در انحصار وراثت


اشخاص ذینفع عبارتند از
۱- وراث
۲- طلبکار متوفی
۳- وصی در مواردی که تعیین وراث برای تنفیذ و اجرای وصایای متوفی لازم است.
۴- موصی‌ له، در مواردی که تنفیذ وصیت مزبور از سوی وراث لازم است.
۵- شخصی که از اثبات وراثت شخص دیگری منتفع می‌گردد می‌تواند درخواست انحصار وراثت بدهد. مثل کسی که مالی از ترکه را از وراث خریده است.


مرجع صالح برای گواهی انحصار وراثت و تشریفات آن


ورثه با مراجعه به دادگاه (در حال حاضر شورای حل اختلاف در آخرین محل سکونت متوفی) فرم مخصوص انحصار وراثت را دریافت و اسامی افرادی که از متوفی ارث می‌برند را با مشخصات کامل و نسبت آن‌ها با مرحوم در آن فرم درج می‌کنند و مدارک و مستندات خود را از جمله گواهی فوت متوفی، شناسنامه و کارت ملی کسانی که ارث می‌برند را پیوست می‌نمایند و همراه دو شاهد که متقاضیان ارث را می‌شناسند، به یکی از دفا‌تر اسناد رسمی برده تا آن‌ها با گواهی امضا، وراث را تأیید نمایند.
وراث، فهرست کلیه اموال و دارایی‌های منقول و غیرمنقول متوفی را به اداره دارایی منطقه محل سکونت فرد فوت شده ارائه داده تا گواهی مالیات بر ارث دریافت کنند. سپس ورثه با داشتن مدارک از جمله گواهی فوت متوفی، فرم انحصار وراثت، گواهی مالیات بر ارث، شناسنامه و کارت ملی متقاضیان دریافت ارث و استشهادیه شهود که به تأیید یکی از دفا‌تر اسناد رسمی رسیده باشد، به شورای مذکور مراجعه کرده و درخواست صدور گواهی انحصار وراثت را با تقدیم دادخواست می‌دهند.

شورا پس از بررسی اسناد و مدارک، دستور چاپ یک نوبت آگهی در یکی از روزنامه‌های کشور را صادر می‌کند تا در مدت یک ماه اگر فردی اعتراض و یا ادعایی درباره این پرونده و اموال فرد متوفی داشته باشد، مراجعه کند و پس از این مدت اگر کسی ادعایی نداشت، قاضی به استناد دلایل و مستندات پرونده، با صدور گواهی انحصار وراثت، سهم‌الارث وراث را براساس نسبت آن‌ها با متوفی صادر خواهد کرد.


توجه: در صورتی که متقاضی نام یک یا چند تن از وراث را در دادخواست اعلام ننماید، عمل وی در حکم کلاهبرداری بوده، با شکایت ایشان قابل تعقیب و مجازات خواهد بود.

>> مشاور

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۶
عادل
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۳
۱
۰
عالی بود ممنون از زحماتتون
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
۰
۰
چگونه
جواد
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
۰
۰
با تشكر از راهنمایی خوبتان ، واقعاً جامع و قابل بهره برداری بود .
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۹
۰
۰
سلام.پدر من در حیات بسر میبرد اما همسرم تقاضای حصر وراثت داده.ایا میشود و من چه باید بكنم.ممنون میشم راهنمایی كنید
عبدالهی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۷
۰
۰
با سلام.خواهشمندم بنده را راهنمایی كنید.دنبال گواهی مالیات بر ارث سال 1352 هستم.ولی متاسفانه نمی توانم ان را پیدا كنم .به كجا مراجعه كنم.رفتم دفتر خانه ای كه ان زمان معامله صورت گرفته >ایشان گفتند كه من ندارم گم شده .
چكار كنم. ... .مرسی
محمد حیدری
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
۰
۰
با سلام من ملكی با سند دفترچه ای خریداری نمودم كه ٤ دانگ به صورت قطعی و ١١ سهم از ١٣ سهم ٢دانگ طبق انحصار وراثت به نام فروشنده بود كه دو سهم باقی مانده نیز سهم خود ایشان بوده در واقع ٦ دانگ كامل پس از انجام مراحل نقل و انتقال و درخواست سند تك برگی اداره ثبت اعلام نمود یكی از وراث از ٢ دانگ كه قبلا دفتر خانه سهم بندی كرده و به اداره ثبت ارسال نموده درنظر گرفته نشده و دفتر خانه و ثبت و فروشنده چه سهوا و یا عمدا ان سهم را ندیده گرفته اند حال برای من خریدار كه با سند دفترچه ای ٦ دانگ را خریداری كردم تكلیف چیست
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها