جایگاه ایران در منطقه از منظر وزیر پیشنهادی بهداشت؛

رتبه اول سزارین و رتبه چهارم مرگ و میر کودکان

گزینه پیشنهادی وزارت امور خارجه:

ذره‌ای از حقوق ملت کوتاه نمی‌آیم

وزیر پیشنهادی امور خارجه با تاکید بر اینکه همه باید قدرت ایران را باور کنیم، گفت: پیام مشارکت گسترده مردم در انتخابات به جهان، عزم مردم ایران برای تعامل با جهان بدون ذره‌ای کوتاه آمدن از حقوق حقه ایران است تا از این مسیر مصالح و منافع نظام تامین شود.
کد خبر: ۵۸۷۸۲۱
ذره‌ای از حقوق ملت کوتاه نمی‌آیم

به گزارش واحد مرکزی خبر، محمدجواد ظریف در مقدمه تشریح برنامه هایش برای اداره این وزارتخانه گفت: ایران اسلامی قدرتمند است، قدرت ایران را باور کنید.

وی افزود: مشارکت گسترده مردم در انتخابات و پذیرش رویکرد رییس جمهور پیام روشنی برای جهان دارد؛ این پیام حاکی از عزم ملت بزرگ ایران برای تعامل عزتمند با جهان بدون ذره ای کوتاه آمدن از حقوق حقه ایران و بر اساس اصل عزت حکمت و مصلحت است تا از این مسیر مصالح کشور و منافع نظام هم در جهت آرمانی و هم در جهت منافع ملی که از دیدگاه نظری منافع آرمانی و منافع ملی را هم راستا می دانم تامین شود.

وزیر پیشنهادی امور خارجه اضافه کرد: در چند سال اخیر سلطه گران تحریم ها و فشارهای ناروایی را بر مردم ایران تحمیل کردند اما علیرغم این فشارهای بی منطق مردم با هوشیاری و خودباوری و با تقویت انسجام ملی در انتخابات اخیر استقلال و عزت ایران عزیز را تضمین کردند.

آقای ظریف گفت: احترام به مردم سالاری اسلامی و تبعیت از آرای مردم، احترام به حقوق و اراده آنان و رعایت ارزش های اسلامی و اصول اخلاقی می تواند الگویی از حکمرانی خوب و موفق در میان کشورهای اسلامی ارائه دهد.

وی در ادامه افزود: سخن حکیمانه و بلند مقام معظم رهبری که رای مردم حق الناس است؛ بعد جدید و بی نظیری را بر مفاهیم مردم سالاری و حقوق بشر افزود و مسئولیت در برابر خالق قادر؛ علاوه بر پاسخگویی و شفافیت در برابر مردم را به ادبیات این حوزه مهم علوم انسانی اضافه کرد.

وزیر پیشنهادی امور خارجه خاطر نشان کرد: این مفهوم واقعی و اصیل گفتمان انقلاب اسلامی است و این یادگار امام راحل است که در ساختار معنایی جهان در حال گذار امروزی قدرت بی نظیر، خودساخته و غیر قابل انکاری را به جمهوری اسلامی در سطح منطقه و فراتر از آن داده است.

آقای ظریف گفت: ما باید این قدرت بی نظیر را باور کنیم نه در شعار در عمل باور کنیم و با این خودباوری و اعتماد به نفس در صحنه بین المللی حضور فعال سازنده و تاثیر گذار داشته باشیم.

وزیر پیشنهادی امورخارجه در ادامه سخنان خود با بیان اینکه ایران درمنطقه ای قرار دارد که از گسترش افراطی گری ها رنج می برد تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران لنگر گاه ثبات و امنیت خودجوش در این منطقه بحرانی است.

به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر ، دکتر ظریف افزود: جمهوری اسلامی ایران با داشتن سرمایه عظیم انسانی و مردم سالاری دینی نقش بسیار مهمی در تقویت اعتدال و آرامش در این منطقه به عهده دارد.

وی مشارکت در فرآیندهای سیاسی در این منطقه ناامن و جلوگیری از خشونت ها را از جمله وظایف اصلی دستگاه دیپلماسی خواند و تاکیدکرد: قدرت و موقعیت جمهوری اسلامی می تواند درخدمت توسعه اقتصادی و بهبود رفاه مردم کشور باشد.

 ظریف گفت: نیروی انسانی متخصص ، وسعت سرزمین ،‌منابع انرژی غنی ، ذخایر فراوان معدنی ،‌راه های مواصلاتی و فناوری  چشم انداز توسعه اسلامی است .

وی تاکید کرد: دولت تدبیر و امید همکاری های توسعه ای و اقتصادی خود با کشورهای موثر در سیاست خارجی و همچنین با نهادهای اقتصادی دنیا را برای بهبود وضعیت مردم ایران به کار خواهد گرفت.

وزیر پیشنهادی امور خارجه افزود: رویکرد اعتدال در سیاست خارجی مبتنی بر واقع بینی ،‌خودباوری و خود آگاهی است و این سه اصل افزایش ظرفیت های کشور را در عرصه های مختلف در پی خواهد داشت.

ظریف تاکید کرد: در این تعامل سازنده آرمانها ، منافع و امنیت ملی ایران تفکیک ناپذیر است و جزو اهداف اصلی ماست.

وی افزود: مذاکره همراه با تدبیر و پیگیری های مستمر حقوق حقه ملت ایران و ایجاد اعتماد متقابل خواهد بود و این اعتماد از نظر ما دو سویه است.

ظریف گفت : جهان باید اعتماد مردم بزرگ ایران اسلامی را به خود جلب کند.

وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: هدف سیاست خارجی دفاع عزت مند، خودباورانه، هوشمندانه از منافع و مصالح کشور با زبانی متقاعد کننده و با رفتاری متین و حکمت آمیز و تدبیر است.

آقای ظریف افزود: اعتدال حاصل خودباوری و اعتماد به نفس و تندروی نمود بارز ضعف و ترس است.

وی گفت: سیاست خارجی دولت اعتدال با اقتدار و آگاهی و به دور از حاشیه پردازی است، دولت حقوق مسلم مردم ایران نه تنها در زمینه هسته ای بلکه در تمامی امور پیگیری را خواهد کرد و ذره ای از حقوق این ملت کوتاه نخواهد آمد.

آقای ظریف افزود: سیاست خارجی دولت اعتدال، با ایجاد فرصت ها و کاهش تهدید ها دایره دوستی ها را در منطقه و جهان گسترش می دهد.

وی گفت: سیاست خارجی این دولت با باور به توان خود آماده است تا دیگر کنش گران صحنه جهانی را ناگزیر سازد که روابط و رفتار خصومت آمیز خود را به روابط عادلانه و مبتنی بر اعتماد و همکاری متقابل تبدیل کنند.

آقای ظریف افزود: بنده طالب این مسئولیت نبوده ام و تلاش فراوانی کرده ام تا آقای دکتر روحانی را متقاعد سازم که این وظیفه را بر عهده این بنده کوچک قرار ندهد.

وی گفت: در صورت رأی اعتماد شما مسئولیت سنگین و خطیری بر عهده این بنده کوچک خداوند گذاشته خواهد شد که تنها با اتکاء خاضعانه به قدرت مطلق و لایزال حضرت حق و توسل به پیامبر اعظم و ائمه (ع) قابل تحمل است.

وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: من به عنوان کارشناسی که تمام عمر خود را صرف آموختن، مطالعه، تحقیق، تدریس و اجرای سیاست خارجی و روابط بین الملل کرده ام سنگینی این مسئولیت بزرگ را با تمام وجود در برابر ملت بزرگ ایران احساس می کنم.

آقای ظریف افزود: می دانم که دستیابی به جایگاه در خور جمهوری اسلامی ایران حتماً با مخالفت و چالش جدی روبرو خواهد بود، اما با تمام دشواری ها لحظه ای تردید نکرده ام که یاری خداوند برای ملت ایران نزدیک است.

وی با پیچیده دانستن شرایط کنونی جهانی افزود: جمهوری اسلامی ایران در منطقه ای حساس و پر خطر رسالتی مهم بر عهده دارد.

وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: سیاست استقلال طلبانه و رویکرد عزت مدارانه جمهوری اسلامی ایران، نقش بسیار برجسته ای در جهان به ایران عزیز داده است که برای ایفای این نقش، سیاست خارجی باید ملی، فراجناحی و بر اساس قانون اساسی تحت نظارت مستقیم مقام معظم رهبری باشد.

محمد جواد ظریف افزود: من در هر مسئولیتی که تاکنون در عرصه سیاست خارجی و روابط بین الملل داشته ام این اصل اساسی را نصب العین خود کرده ام و افتخار دارم که در اجرای تدابیر داهینه مقام معظم رهبری در بحران عراق، بحران افغانستان و مسئله هسته ای و دیگر موضوعات مهم سیاست خارجی کوتاهی نکرده ام و همواره مورد مرحمت بزرگورانه ایشان بوده ام.

وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: سیاست خارجی عرصه امنیت ملی کشور و امری تخصصی است و نباید دستخوش سلیقه های جناحی شود، من باندگرا نیستم.

ظریف افزود: من دست هر کسی را که بتواند منافع ملی جمهوری اسلامی ایران را به پیش ببرد می بوسم و از او طلب همکاری می کنم.

وزیر پیشنهادی امورخارجه گفت: این کار در سابقه 25 ساله من در وزارت امورخارجه دیده می شود، من نه با اتوبوس که تاکنون یک نفر از اقوام و دوستان را وارد وزارت خارجه نکرده ام و با کارشناسان خدوم وزارت خارجه همکاری کرده ام.

ظریف افزود: سیاست خارجی حیطه دور اندیشی، صبوری و قاطعیت است و باید از هیجانات روزمره و ادعاهای هزینه دار به دور باشد.

وی اضافه کرد: در عرصه سیاست خارجی، باید اجرا و تحلیل را از هم تفکیک کرد.

وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: من و همکارانم در قلمرو تحلیل خود را موظف می دانیم که همچون دیده بانی صادق زمینه های فرصت ساز و یا تهدید آفرین را از اوضاع منطقه ای و جهانی به طور شفاف و کامل به مسئولین و در راس آنان به مقام معظم رهبری منتقل کنیم.

پژمان فر:برنامه های ظریف انفعالی است

حجت الاسلام نصرالله پژمان فر نماینده مردم مشهد در مخالفت با وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: از مجموع گفته ها و برنامه های وزیر پیشنهادی امورخارجه، فضایی کاملاً انفعالی در مقابل جریانات بیرونی احساس می کنم.      

وی افزود: بخشی از برنامه های اعلامی آقای ظریف را دولت و بخشی را خودش منتشر کرده است که شایسته است آقای ظریف به پرسش های ما، همکارانم و مردم در این باره پاسخ دهد.

وی گفت: آقای ظریف در بخش راهبرد کلان مباحثی را مطرح کرده است که بسیاری از آن دقیق و واضح باید باشد که چطور می خواهد راهبردهایی مانند فرصت سازی، تهدیدزدایی و جلوگیری از افزایش تنش در حوزه منافع حیاتی را اجرا کند.

نماینده مردم مشهد افزود: آقای ظریف باید توضیح دهد که در عرصه راهبردهای کلان، تعامل فعال با کشورها و نهادهای مؤثر در اقتصاد جهانی و بنگاه های بزرگ اقتصادی برای توسعه، تحکیم و تثبیت مناسبات اقتصادی را چگونه می خواهد اجرا کند؟.

پژمان فر گفت: ما که رابطه مان را با آنان قطع نکرده ایم، آنان قطع کرده اند، با این تعامل یک سویه که می خواهیم با آنها داشته باشیم چطور می توان مسائل را حل کرد؟.

نماینده مردم مشهد با اشاره به راهبردهای عملیاتی در برنامه وزیر پیشنهادی امورخارجه نیز گفت: در این بخش نیز مسائلی را مطرح کرده است که باید روشن شود که از مهمترین آن برنامه ریزی روشن و هدفمند برای خنثی کردن پروژه اسلام هراسی ، ایران هراسی و امنیت سازی جهانی جمهوری اسلامی ایران است.

وی افزود: یا باید در حوزه سیاست های کلی که در نظام داریم عقب نشینی کنیم و آن سیاست ها را غلط بدانیم که طبعاً نتیجه ایجاد شده عوض می شود یا اگر آن سیاست های کلان را تأیید می کنیم چطور می شود شعارهای کنونی را عملیاتی کرد.

پژمان فر دیدگاه ها و برنامه های ظریف را در مواجهه با جریانات بیرونی، انفعالی دانست و اضافه کرد: وی سیاست خارجی را از موضع کاملاً غیرفعال معرفی می کند.

وی گفت: ظریف در موضوعاتی که به عنوان مسائل اصلی در انقلاب ما وجود داشته مانند بیداری اسلامی، استکبار ستیزی و حمایت از مستضعفین به عنوان اصول اساسی امورخارجه، اصلاً اظهار نظر نکرده است.

نماینده مردم مشهد افزود: این در حالی است که مقام معظم رهبری در بیانات نوروزی شان در حرم مطهر امام رضا (ع) یکی از ملاک های دولت آینده را ارتقای قوت های دولت پیشین دانستند که باید بر آن افزوده شود.

پژمان فر گفت: با استفاده از بیانات رهبر معظم انقلاب باید دانست آیا این ویژگی ها در سخنان ظریف وجود دارد یا نه؟.

وی افزود: یکی از ویژگی هایی که رهبر انقلاب مطرح کردند استکبارستیزی است که فرمودند در دولت پیشین، تشخص و تمیز یافته است و معنای استکبار ستیزی، دشمنی کردن با دولت ها نیست بلکه به معنای دشمنی کردن با استکبار است.

پژمان فر گفت: مصداق این تعریف رهبر معظم انقلاب از استکبار، آمریکا و صهیونیسم است که در این موضوع چیزی در برنامه و سخنان آقای ظریف نمی بینیم.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: یکی از شاخصه هایی که آقا در فرمایشاتشان درباره بحث سیاست خارجی دارند این است که دولت های نهم و دهم در برابر زیاده خواهی های استکبار دچار انفعال نشدند.

پژمان فر افزود: امروز مردم ما سئوال می کنند دولتی که امروز آمده است و می گوید ما می خواهیم رابطه برقرار کنیم آیا منفعلانه برخورد کردن با جریان استکبار نیست.

وی گفت: آقا می فرمایند یکی از خصوصیاتی که جای ذکر دارد اینکه دولت های نهم و دهم در برابر زیاده خواهی های استکبار دچار انفعال نشد و این به نظر من خیلی مهم است که در تعامل با دنیا ، انسان جای خودش را و خواست خودش را بداند.

پژمان فر افزود: آقا می فرمایند بعضی از مسئولان در گذشته خجالت می کشیدند حقایق انقلاب را پیگیری کنند و این از چیز هایی است که متاسفانه می بینیم که برخی در شعارهای اصلی انقلاب خیلی ها عقب نشینی کرده اند.

وی گفت: مقام معظم رهبری در حوزه سیاست خارجی از نقش فعال دولت و شخص رئیس جمهور در پرونده هسته ای قدردانی کردند.

این نماینده مجلس افزود: بالاخره امروز طرح شد که ما به شکل دیگری مساله هسته ای را حل کنیم که قطعاً توضیحاتی هم در ارتباط با این موضوع جناب آقای ظریف و رئیس جمهور محترم خواهند داشت.

وی شناخت از طرف مقابل ، درک اهداف و شگردها را یکی از نکات مهم در تعامل با دیگر کشورها دانست و گفت: اگر ما طرف مان را به درستی نشناسیم دچار مشکل می شویم.

پژمان فر افزود: آقای ظریف توضیح داده اند که چطور دشمنان در رسانه ها با معرفی وی به عنوان وزیر امور خارجه تا این حد خوشحال شده اند.

وی گفت: البته این بدان معنا نیست که می خواهیم از وی بگذریم بلکه وی باید احساس خطر بکند و در ارتباط با روابط خارجی آن چنان که امام فرموده اند اگر دشمنان از شما تعریف کردند احساس خطر کنید وی نیز باید احساس خطر کند.

پژمان فر مخالف وزیر پیشنهادی امور خارجه با اشاره به اخبار منتشر شده درباره وزیر پیشنهادی امور خارجه در رسانه های بیگانه افزود: در خبرگزاری رویترز آمده ظریف یک شاخه زیتون برای آمریکاست.

نماینده مردم مشهد در مخالفت با وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: دشمن به ما چشم طمع دوخته است و باید آقای ظریف امروز بگوید ما با امریکا نمی خواهیم رابطه داشته باشیم تا اینها این احساس را از خودشان دور کنند.

 

 

 

 

 

قاضی پور: به باند نیویورکی ها مشهور هستید

  نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در سخنان خود در مخالفت با برنامه های وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: اصل ده قانون اساسی که خون بهای هزاران شهید است مربوط به سیاست خارجی است همچنین اصل صد و پنجاه و سه و صد و پنجاه و چهار و صدو پنجاه و پنج و بند 16 اصل سوم مربوط به سیاست خارجی کشور است.

قاضی پور افزود: اصل صد و پنجاه و دو قانون اساسی براساس نقض هرگونه سلطه جویی، سلطه پذیری، حفظ استقلال همه جانبه، تمامیت ارضی کشور، دفاع از حقوق همه مسلمانان و تعهد نداشتن در برابر قدرت های سلطه گر و روابط صلح آمیز متقابل با دول غیر محارب استوار است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: بند شانزده این اصل در زمینه تنظیم سیاست خارجی و براساس معیار اسلامی، تعهد نسبت به همه مسلمانان و حمایت بی دریغ از مستضعفان جهان استوار است.

قاضی پور خطاب به وزیر پیشنهادی وزیر امور خارجه گفت: شما که به عنوان باند نیویورکی ها مشهور هستید چقدر به اصول قید شده معتقد هستید.

وی افزود: مدتی پس از انقلاب شما در نیویورک ماندید و آیا شناختی نسبت به کشورهای خاورمیانه ، کشورهای همسایه و شرق آسیا دارید.

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: موضع شما نسبت به جنبش های اسلامی چیست و آیا اساساً بیداری اسلامی را قبول دارید و یا مانند برخی سعی در کمرنگ کردن مفهوم مقدس اسلامی در این جنبش ها دارید.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی به  عنوان مخالف وزیر پیشنهادی امور خارجه  در ادامه سخنان خود گفت: در این برنامه ای که حضرتعالی داده اید و معاونت نظارت مجلس هم مشاهده کرده است وزارت امور خارجه 10 وظیفه اساسی دارد .

قاضی پور افزود: در برنامه حضرتعالی 5 وظیفه آمده است که فقط 5 وظیفه اساسی را نوشته اید.

وی گفت : فراهم آوردن موکولات و زمین های شرکت های دولتی در مجامع ، سازمانها ، کنفرانس های بین المللی و ایجاد تجهیزات لازم با همکاری و مشارکت دستگاه های ذیربط از جمله برنامه های وزیر پیشنهادی است .

‌قاضی پور همکاری با وزارت ارشاد اسلامی و دستگاههای ذیربط و اشاعه فرهنگ اسلامی در کشورهای خارجی ، همکاری با وزارت ارشاد در فراهم آوردن زمینه های لازم برای خبرگزاران و نمایندگی مطبوعات خارجی در چار چوب قوانین و مقرارت و سیاست های ارشادی و تبلیغاتی کشور با هماهنگی دستگاههای ذیربط  را از دیگر برنامه های وزیر پیشنهادی بیان کرد .

وی افزود: همکاری با وزارت فرهنگ و آموزش عالی و سایر دستگاه های ذیربط در انجام امور دانشجویان ایرانی خارج ازکشور و بورس های واگذاری به جمهوری اسلامی ایران و بلعکس از دیگر برنامه های وزیر پیشنهادی است.

قاضی پور همکاری با دستگاه های ذیربط در ایجاد زمینه های مناسب به منظور بهره گیری از استعداد و امکانات دانشجویان و اتباع ایرانی خارج ازکشور را ازدیگر برنامه های وزیر پیشنهادی امورخارجه بیان کرد.

وی با بیان اینکه یک بند درخصوص برنامه 5 ساله در برنامه های وزیر پیشنهادی امور خارجه نیامده است افزود:آقای ظریف، نظر حضرتعالی در خصوص موضوع هسته ای جمهوری اسلامی چیست ؟.

قاضی پورگفت:آیا انرژی هسته ای حق مسلم ماست یا خیر ؟ البته که هست و آیا بر سر منافع ملی معامله خواهید کرد یا خیر ؟.

نماینده مردم ارومیه درمجلس شورای اسلامی افزود: آیا مانندگذشته تمام کار خود را با رهبر انقلاب هماهنگ خواهید کرد که ما از شما تشکر می کنیم که کارهایتان را با رهبر عزیز هماهنگ کرده اید و این از نقاط مثبت حضرتعالی است.

قاضی پور گفت: آیا مانند مجلس ششم شما به دنبال اصلاح سازی برای نظام نیستید و آیا نظام مقدس جمهوری اسلامی را مجبور می کنید در مقابل سلطه طلبان کوتاه بیاید؟.

وی افزود: آیا واقعا از کارمندان وزارت خارجه در خارج از کشور حمایت خواهید کرد ؟ یا بعد از اینکه وزیر شدید شما نیز مانند بعضی ها با تریلی ، قطار و اتوبوس نیروی غیر کارشناس به وزارت امور خارجه خواهید داد و آنان را بدبخت خواهید کردیا خیر؟ باید اکنون اینها را به طور مشخص بگویید.

قاضی پورگفت:آقای ظریف ،‌ برنامه شما را درخصوص حل بحران اقتصادی و تحریم به عنوان دیپلماسی اقتصادی مشاهده نکردم.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات ما تحریم است افزود: آقای وزیر؛آیا شما برای مقابله با تحریم به عنوان دیپلماسی اقتصادی برنامه ای دارید ؟‌آیا شما در این زمینه تخصص دارید ‌و از متخصصان امر استفاده خواهید کرد ؟.

وی افزود : اینها سوال است و نقد و بررسی زندگی وزیر پیشنهادی نیست، ایشان مورد تایید است که معرفی کرده اند.

قاضی پور گفت : طلب ما از وزیر امور خارجه این است که در خصوص تحریم ها آستین را بالا زده و در وسط میدان کمک به مسایل اقتصادی کند.

کاشانی:ظریف دارای تخصص علمی است

نماینده مردم زاهدان در موافقت با وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: امیدواریم جلسه امروز مجلس همانطور که تاکنون با مسالمت، خوبی، گفتگو و تعامل مثبت  برگزار شد، در روزهای بعدی نیز این گونه ادامه یابد تا شأنی که از این مجلس انتظار می رود نزد جهانیان به منصه ظهور کشیده شود.

ناصر کاشانی افزود: اهمیت وزارت امورخارجه به عنوان متولی و متصدی دیپلماسی کشور برای حفظ اعتبار، تمامیت ارضی، امنیت ملی و منافع ملی کشور بر کسی پوشیده نیست.

وی اضافه کرد: بسیاری بر این عقیده اند که دستگاه دیپلماسی کشور آینه تمام نمای حکومت در خارج از مرزهای آن است به همین دلیل دولت های جهان اعم از بزرگ و کوچک، سعی وافر دارند تا از میان نیروهای متخصص و متبحر خود، زبده ترین و کارآمدترین ها را برای اداره این دستگاه مهم بکار گیرند.

کاشانی گفت: کیفیت و پیچیدگی سیاست و روابط بین الملل ایجاب می کند تا در انتخاب و انتصاب دست اندرکاران و کنشگران این عرصه خطیر، ظرافت و دقت لازم معمول گردد.

وی افزود: توسعه روابط بین الملل در دهه های اخیر، وجوب بکارگیری معیارهای مناسب و ضرور در انتخاب مسئولان دستگاه دیپلماسی کشور را دوچندان می کند.

نماینده مردم زاهدان گفت: وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران پس از انقلاب هم از نظر ساختار و هم از نظر نیروی انسانی شاهد تحولات و تغییرات گسترده ای بود، تغییرات بنیادین در سیاست خارجی کشور پس از انقلاب، ضرورت استفاده از نیروهای جدید، باورمند به ارزش ها و آرمان های انقلاب را قویاً بیان کرد.

کاشانی افزود: دستگاه دیپلماسی کشور به نیروهایی نیاز دارد که هم دارای تخصص لازم بوده و هم متعهد به ارزش ها و معیارهای انقلاب اسلامی باشند، جمع میان این دو در سال های اوایل انقلاب، کار آسانی نبود و زمان زیادی صرف شد تا نیروهای کارآمد، متعهد و متخصص برای کار خطیر دیپلماسی تقویت شوند.

وی گفت: امروز وزارت امورخارجه دارای نیروهای ارزشمندی است که در حوزه های مختلف تخصصی وجود دارند که این امر مدیون زحمات و تلاش های مسئولان دستگاه دیپلماسی کشور در سه دهه اخیر است.

کاشانی افزود: در همان زمان که کمبود نیروی کارآمد و کاردان در وزارت خارجه به شدت مشهود بود، تعدادی از جوانان تحصیل کرده و پایبند به باورها و ارزش های انقلاب، صادقانه به دستگاه دیپلماسی کشور در خارج و داخل کشور پیوستند و مسئولیت گرانسنگ دفاع از منافع و امنیت کشور و نظام را به عهده گرفتند.

این نماینده مجلس گفت: اغراق نیست اگر گفته شود این گروه از جوانان مؤمن، همرزم سنگرنشینان جبهه های جنگ تحمیلی در عرصه سیاست خارجی بودند که یکی از این جوانان مؤمن که در عین تحصیل در خارج از کشور در کسوت خدمتگزاری نظام جمهوری اسلامی ایران درآمد آقای دکتر محمدجواد ظریف بود.

کاشانی افزود: آقای دکتر ظریف از اعضای فعال و از دبیران انجمن اسلامی دانشجویان ایرانی در آمریکا بود و به نمایندگی ایران در سازمان ملل پیوست و به علت تلاش بی وقفه و استعدادی که از خود نشان داد به زودی به یکی از نیروهای زبده ، مؤثر و توانمند آن نمایندگی تبدیل شد و دیری نگذشت که به معاونت نمایندگی مزبور رسید.

وی گفت: در خصوص تحصیل در خارج از کشور آقای ظریف و کسب موفقیت های علمی در کشوری مانند آمریکا که در آن شرایط حساس انقلاب اسلامی که دید منفی و خصمانه به ایرانیان به ویژه ایرانیان انقلابی و متعهد بود یک امتیاز و موفقیت محسوب می شود، و با وجود اینکه وی می توانست با این همه توانایی علمی و کسب مدرک در خارج از کشور با بهترین امکانات در خارج مشغول به کار شود اما عرق اسلامی و ملی وی قابل تجلیل است و حتی فرزندان خویش را نیز در ایران اسلامی به کار گمارده است.

نماینده موافق وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: موضوع مهم این است که تحصیل طولانی مدت آقای ظریف در خارج از کشور، خللی در عقاید و دفاع وی از آرمانهای انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی وارد نکرد.

کاشانی افزود: دکتر ظریف در صورت کسب رأی اعتماد نمایندگان مجلس، اولین وزیر امور خارجه پس از انقلاب است که دارای تخصص علمی متناسب با مسئولیت خود است.

وی گفت: تحصیلات وی تا درجه دکتری در زمینه روابط بین الملل و حقوق بین الملل است و همچنین دکتر ظریف تألیفات متعددی به زبانهای فارسی و انگلیسی در کارنامه علمی و پژوهشی خود دارد .

کاشانی افزود: برخی  نوشته ها و حتی سخنرانیهای وی در محافل سیاسی و مجامع علمی و تخصصی مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: سخنرانی عالمانه وی در دیوان بین المللی دادگستری در دفاع از غیرقانونی بودن استفاده از سلاح هسته ای و همچنین مقاله عالمانه وی در دفاع از برنامه صلح آمیز هسته ای ایران که در نشریه معتبر دانشگاه کلمبیا چاپ شد و سخنرانی بی بدیل دکتر ظریف در جلسه شورای امنیت در خصوص قطعنامه تحریمی علیه ایران، نمونه هایی از ظرفیت تخصصی دکتر ظریف است که مورد تقدیر مقام معظم رهبری نیز قرار گرفته است.

وی گفت: دکتر ظریف در دوران سفارت در نمایندگی ایران در سازمان ملل، دهها سخنرانی در دانشگاه ها و مراکز علمی و تحقیقاتی آمریکا ایراد کرد که برخی از آنها از طریق فضای مجازی قابل وصول و بهره برداری است.

کاشانی افزود: بعید می دانم دیپلماتهای زیادی در ایران و یا خارج از کشور دارای چنین سابقه و صبغه علمی باشند .

وی تصریح کرد: دکتر ظریف برخلاف اکثر وزرای قبلی امور خارجه، از بدنه کارشناسی و مدیریتی این وزارتخانه برخاسته است و با زوایا و زیر و بم های دستگاه دیپلماسی کاملاً آشنایی دارد.

کاشانی افزود: آشنایی دکتر ظریف با دستگاه دیپلماسی تا حدی است که بسیاری از کارشناسان وزارت امور خارجه با وی همکار بودند و وی را یک مدیر موفق و کارشناس برجسته و صاحب نظر در حوزه های مختلف سیاست خارجی می دانند.

دستغیب: ظریف مدیری توانمند است

دستغیب نماینده مردم شیراز در موافقت با وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: خوشحالیم برای اولین بار تصدی وزارت امور خارجه به فردی واگذار می شود که تخصص مرتبط را از ابتدا در کنار تجربه داراست و یک مزیت فوق العاده برای دستگاه دیپلماسی خواهد بود.

وی در مجلس شورای اسلامی افزود: فکر می کردیم‌ آقای ظریف فقط یک دیپلمات موفق هستند ، اما مدیری توانمند در حوزه های مختلف نیز هستند.

دستغیب گفت: نیاز امروز ما به دیپلمات هایی است که هم شناخت نظری تئوریک از روابط بین الملل داشته باشند و هم شناخت تجربی؛ مدیریت دستگاه دیپلماسی در شرایط کنونی بدون شناخت سیاست خارجی و جایگاه ایران امکان پذیر نیست،کشورهای متنفذ در بیرون نظم سیاسی را طراحی وعناصر را به گونه ای چینش کردند که یک هژمونی بین المللی سخت در عرصه بین الملل شکل گرفته است.

این نماینده مجلس افزود: به فضل الهی و با رهنمودهای مقام معظم رهبری این هژمونی بین المللی شکننده خواهد بود، اما شکستن این نظم غول پیکر نیازمند دیپلمات های قوی است و باید ابزار قوی در اختیار دولت و دستگاه دیپلماسی باشد که بتواند این اقتدار را در عرصه بین المللی به منصه ظهور برساند.

دستغیب گفت: رئیس دستگاه دیپلماسی ما جدای از حوزه اصلی فعالیت خود مأموریتی در ارتباط با کل کشور در شرایط کنونی دارد که می دانید و نیازی به گفتن نیست، آیا کسی هست که در شرایط امروز منکر ارتباط معنی دار بخش های مختلف اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی با حوزه خارجی باشد؟، همه این را می دانیم و توقعات و انتظارات بسیاری هم در این حوزه وجود دارد.

وی افزود: آقای دکتر روحانی به دلیل اینکه با این حوزه آشنایی داشتند از بین مجموع مدیران و دیپلمات هایی که اطراف خود بود، آقای دکتر ظریف را انتخاب کرد تا بتواند مأموریت هایی را که مستقیم مرتبط با سیاست خارجی است و هم مرتبط با بحث های داخلی است به خوبی انجام دهد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی گفت: مستند عرض می کنم، در چند روز گذشته برنامه های پیشنهادی وزرای خارجه دولت های گذشته را مورد مطالعه دقیق قرار دادم و ضمن احترام به همه بزرگوارانی که خدمات شایسته انجام دادند، بیان کلیات بود؛ اهداف و موضوعات انتزاعی را بیان کردند که در نظارت کار را برای ما سخت کرده و حتی شاهد یک راهبرد و برنامه راهبردی نبودیم و بنابراین نظارت ما هم دچار ضعف بود.

دستغیب افزود: اما برنامه پیشنهادی دکتر ظریف برنامه کامل و جامع است، ضمن احترام به همه سیاست های کلی، این برنامه در اهدافی که باید تعیین می شد و شناخت چالش ها و ‌فرصت ها دارای راهبردها و راهکارهایی است، همان چیزی که اگر هر کس دیگری جای آقای ظریف بود شاید در اختیار ما قرار نمی داد.

وی گفت: ایشان ابزار نظارت را هم برای ما باز کرده است و سردرگمی که در سفارت خانه ها یا مأموران و نمایندگان ما وجود دارد از میان خواهد رفت، ‌من تعجب می کنم از مخالف محترم، اگر چه دغدغه های ایشان ارزشمند است، ولی ای کاش این برنامه را مطالعه کرده بودند.

دستغیب افزود: فرمودند در دفاع ازمسلمانان و ملت های مظلوم بویژه مردم فلسطین چیزی در این برنامه نیست، ولی صفحات 5 ،  10 و 12 این برنامه نشان می دهد مبنای نگارش این برنامه دقیقا مرتبط با هویت اسلامی و ملی ماست.

وی گفت: سفیر جمهوری اسلامی باید پشتوانه های قوی داخلی در این مأموریت داشته باشد، آقای ظریف ابزار تجربه و تخصص دارد، مجهز به دانش روز است و انشاءالله مانند ملت که به رهبر، ولی و مقتدای خود اعتماد و باور دارند، آقای ظریف نیز رهنمودها و ارشادهی معظم له را در عرصه بین الملل مدنظر قرار خواهد داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها