هلاکت بیش از 30 سوداگر مرگ

کشف بیش از 165 تن مواد طی 4 ماه

معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر از کشف ۱۹۵ تن انواع مواد مخدر و روان‌گردان ها در کشور طی چهار ماه نخست امسال خبر داد.
کد خبر: ۵۸۶۱۱۷
کشف ۱۹۵ تن انواع مواد مخدر و روانگردان

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر، سردار بهرام نوروزی با بیان مطلب فوق، گفت: 167 تن از مجموع کشفیات این مدت، توسط ناجا انجام شده است که این میزان با توجه به کشف 130 تنی کشفیات ناجا در مدت مشابه سال قبل، 27 درصد افزایش داشته است.

وی افزود: همچنین در چهار ماهه اول امسال 26 تن مواد مخدر و روانگردان توسط واجا کشف شده است که این میزان با توجه به کشف 10 تنی مواد مخدر در مدت مشابه سال گذشته، 160 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

به گفته نوروزی، مجموع کشفیات واجا و ناجا طی چهار ماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 39 درصد افزایش داشته است.

وی همچنین با اشاره به افزایش کشفیات ماده مخدر هروئین در سال‌جاری، افزود: این تغییر بیانگر دو نکته است یکی اینکه تولید هروئین در افغانستان سیر صعودی فراوانی داشته است و دیگر اینکه تغییر الگوی مصرف به سمت هروئین می‌باشد.

معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: برخورد قاطع با تولید و قاچاق متامفتامین نیز تا حدودی در مصرف این ماده تاثیر داشته و در عین حال افزایش قیمت شیشه، گرایش به مصرف هروئین را تحت تاثیر قرار داده است.

وی افزود: تغییر دیگری که با بررسی عملکرد استان‌ها در سال‌جاری مشاهده می‌شود این است که قریب به 80 درصد از کشفیات مواد مخدر با پایه تریاک در استان‌های شرق و حاشیه شرق حاصل شده که این مقدار در سال گذشته 70 درصد بوده است.

نوروزی یادآور شد: این نتیجه ناشی از اقدامات اجرایی، عملیاتی و اطلاعاتی مرزبانی ناجا و استقرار یگان‌های عملیاتی در نقاط حساس و مختلف مرزی و همچنین تقویت اشراف اطلاعاتی و بهره‌گیری از ابزار و سیستم‌های کنترل اطلاعاتی در مرزهای شرقی است.

وی افزود: انجام اقدامات در لایه دوم و استان‌های شرقی، اقدامات انتظامی و پلیس تخصصی اعم از گلوگاه‌ها، گشت و کنترل مناطق کویری و رصد شبکه‌های ورود و قاچاق مواد مخدر توسط یگان‌های انتظامی و پلیس مبارزه با مواد مخدر، چتر گسترده‌ای را در امر مقابله با ورود و ترانزیت مواد مخدر ایجاد کرده است.

معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: محدودیت‌های ایجاد شده در مرزهای زمینی شرق کشور و تغییر مسیر شبکه‌ها به سمت استفاده از دریا، موجب افزایش اقدامات اطلاعاتی، کنترلی و عملیاتی توسط یگان‌های مستقر در مرزهای آبی و دریابانی شده که نتیجه آن افزایش کشفیات قابل توجهی در حوزه دریا بوده است.

ایران از انتقال حجم قابل توجهی از مواد مخدر پر خطر به سمت غرب جلوگیری کرده است

وی افزود: علی‌رغم گزارشات ارائه شده از مراجع بین‌المللی که بیانگر کاهش تولید مواد مخدر در افغانستان بوده، اما مجموع نتایج حاصله از اقدامات مقابله‌ای و افزایش تحرکات شبکه‌های قاچاق و ترانزیت مواد مخدر و افزایش برخورد و کشفیات، حاکی از عدم صحت این گزارشات بوده و بیانگر این واقعیت است که کشت خشخاش و تبدیل تریاک خام به سایر مواد همچون هروئین و مرفین در سال‌جاری روند افزایشی قابل توجهی داشته است.

نوروزی با بیان اینکه کشفیات هروئین هم از جهت حجم و کیفیت بیانگر آن است که بخش عمده‌ای از مقصد ترانزیت محموله‌های مکشوفه هروئین، کشورهای همسایه، اروپا و شمال آفریقا بوده است، خاطرنشان کرد: مراجع بین‌المللی و سایر کشورها باید به این موضوع توجه کنند و این واقعیت را بپذیرند که جمهوری اسلامی ایران با سرمایه‌گذاری فراوان سازمانی، نیروی انسانی و تجهیزاتی که در این حوزه هزینه کرده، باعث جلوگیری از انتقال حجم قابل توجهی مواد مخدر پر خطر به سمت غرب شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها