عناوین صفحه اول روزنامه‌های صبح دوشنبه

چقدر دیر یادتان آمد؟

عناوین روزنامه‌های صبح سه شنبه

کابینه میانه‌رو کارآمد و فراجناحی

روزنامه‌های صبح امروز دایران مهمترین عناوین خبری صفحه اول خود را به مسائلی همچون سراب استرالیا،واکنش‌ها به کابینه پیشنهادی روحانی،شورای عالی بیمه قیمت دارو را کنترل می‌کند،کپی برابر اصل،کابینه میانه‌رو کارآمد و فراجناحی،امید اروپا به اعتمادسازی در دوران روحانی،سعید حجاریان:حاضریم دندانه کلید روحانی باشیم،نسخه دولت جدید برای اقتصاد و... که برخی از آنها در زیر می‌آید.
کد خبر: ۵۸۶۰۷۶
کابینه میانه‌رو کارآمد و فراجناحی

قانون:کابینه میانه‌رو کارآمد و فراجناحی

«روحانی زرنگی کرد.» علی لاریجانی روز تحلیف درباره معرفی پیش از موعد کابینه از سوی رئیس جمهور  این تعبیر را به‌کار برد . حالا آقای رئیس جمهور پشت سر هم حکم صادر می‌کند . محمد نهاوندیان رئیس دفتر‌، اسحاق جهانگیری معاون اول‌، مرتضی بانک معاون اجرایی و دیگرانی که شاید تا خواندن این گزارش حکم گرفته باشند. روحانی به همین جا بسنده نکرده و با کابینه پیشنهادی‌اش به مجلس تشکیل جلسه داده و عکس‌های آن‌را نیز در سایت ریاست جمهوری قرار داده است. به‌نظر می‌رسد او عزم خود را جزم کرده است تا هر چه سریع‌تر تیم کاری اش فعالیت خود را آغاز کند.

   در انتظار تایید مجلس
با توجه به این که رئیس‌جمهور کشور روز تحلیف نام کابینه را کتبا تقدیم رئیس مجلس کرد، مراحل مقدماتی کار انجام پذیرفت و پس از آن جلسات مجلس یک هفته برای بحث و بررسی خط مشی و اصول کلی برنامه دولت و گرفتن رأی اعتماد برای هیأت وزیران به‏ طور متوالی تشکیل می‏‌شود؛ بنابراین، با پیشنهاد رئیس و تصویب مجلس، جلسات ‌صبح و بعد‌از‌ظهر برگزار خواهد شد. مجلس در این جلسات نطق نخواهد داشت. بنا بر این گزارش، پیش ‌‌از تشکیل نخستین جلسه بررسی برنامه‏‌های دولت و گرفتن رأی اعتماد هیأت وزیران، نمایندگان مخالف و موافق برنامه، خط مشی و اصول کلی و ترکیب هیأت وزیران و نیز نمایندگان مخالف و موافق هر یک از وزیران به تفکیک برنامه و هر وزیر در برگه‌‏های جداگانه یا دستگاه الکترونیک ‌نام‌نویسی می‏‌کنند. به این ترتیب، هر یک از نمایندگان حق دارند، همه یا بخشی از وقت خود را در اختیار نماینده دیگر گذارند. در آغاز بحث از هیأت وزیران، رئیس جمهور برنامه دولت را تشریح و ضمن معرفی وزیران از ترکیب هیأت وزیران دفاع خواهد کرد. پس از آن مجلس، بررسی برنامه دولت و ترکیب هیأت وزیران را با اظهارات پنج تن از نمایندگان مخالف و پنج تن از نمایندگان موافق انجام خواهد داد. اما تا قبل از بررسی رای اعتماد در مجلس مخالفان و موافقان کابینه درباره آن اظهار نظر می‌کنند و آن را نقد خواهند کرد . همانطور که برخی چهره‌های سیاسی در گفت و گو با «قانون» در این باره به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.

   صدیق و باوفا هستند
 سید محمدغرضی که از رقبای انتخاباتی دکتر روحانی در انتخابات یازدهم بود، در این باره گفت: خود اشخاصی که آقای روحانی انتخاب کردند سیاستمداران خوب و معتبری هستند و سربازان امام(س) بودند و در کشور زحمت کشیده و کار کرده‌اند.من اکثر این بزرگان را می‌شناسم در طول چهل سال گذشته بسیار درست‌،کارآمد و معتبر، صدیق و باوفا هستند.

   رهبری گفتند به دولت کمک کنید
جعفر شجونی از اعضای جامعه روحانیت مبارز با اشاره به نقش مجلس در تایید یا رد وزرا می‌گوید: ما ایرانی ها سیصد نماینده مجلس فرستادیم تا به جای ما در باره این وزرا تحقیق کنندو باید منتظر ماند تا نتایج برسد.ما در حال حاضر مسئولیتی برای اظهار نظر نداریم ولی در کل باید به فرمان مقام محترم رهبری که فرمودند باید به دولت کمک کنیم توجه داشته باشیم.

  مجلس به ساکتین فتنه رای ندهد
قدیری ابیانه که خود از سیاستمداران قدیمی‌است درباره کابینه نظری انتقادی داشته و می‌گوید: کابینه آقای روحانی از افراد مجربی تشکیل شده است که در کار خودشان تجربه دارند اما افرادی در کابینه هستند که در سال 88 در مقابل حوادث موضع نگرفتند ما از مجلس می‌خواهیم که به ساکتین فتنه رای اعتماد ندهد ولی در کل هستند افرادی که در برابر حوادث 88 موضع گرفتند و حضور ایشان در دولت نقطه مثبت حساب می‌شود.

  می‌توان به نتیجه رسید
سید رضا اکرمی‌که از نزدیکان روحانی است می‌گوید: من در رابطه با این 18 نفر از آنجایی که مطالعه کردم و شناسایی دارم این کابینه در کل کابینه مورد قبولی است یعنی از نظر علمی‌و کاری و از پس کار برآمدن مورد قبول است و می‌توان این افراد را تست کرد و به نتیجه رسید.

   اختیار به آقای روحانی دادیم
 محسن غرویان اعتقاد دارد:  نسبت به تک تک وزرا شناخت کاملی نداریم ولی به عنوان یک شهروندایرانی اختیار را به آقای روحانی دادیم و ایشان را چون فرد معتدلی می‌دانم اظهارات برخی‌ها را که می‌خواهند به ایشان فشار وارد کنند نماد بارز گمراه کردن مردم است ولی در کل چون آقای روحانی درایت دارند این کابینه را کابینه خوبی می‌دانم.

   وزرایی کارآمد و میانه رو
محمد جواد حق شناس نیز در خصوص کابینه اعلامی‌از سوی دکتر روحانی گفت: به نظر من دکتر روحانی تلاش حداکثری خودش را برای شکل دادن به کابینه به کار برده و به نظر می‌رسد که بر اساس شعاری که ایشان در انتخابات ریاست جمهوری می‌دادند بر اساس فراجناحی عمل کردن تلاش خودشان را برای اثبات فراجناحی بودن در اولین و مهم‌ترین موقعیت ممکنه یعنی همان معرفی کابینه به کار بردند در این بین آقای روحانی در به‌کار‌گیری نیروهایی که از وی در انتخابات حمایت کردند یعنی اصلاح‌طلبان و میانه‌روها به رهبری آقایان خاتمی‌و هاشمی‌و و جریان اصولگرای سنتی به رهبری آقای ناطق و فراکسیون اصولگرایان مجلس به رهبری آقای لاریجانی موفق بوده و در چینش کابینه با توجه به اشخاص حاضر درآن می‌بینیم که از وزرای کارآمد و میانه روی دولت‌های گذشته ( آقایان خاتمی‌و هاشمی) هم استفاده کرده تا بتواند به صورت یکپارچه رای اعتماد کابینه را از مجلس بگیرد و با این نگاه وی تلاش خودش را کرده و توانسته نمره قبولی را بگیرد.

  کابینه خوبی با سابقه اجرایی مقبول
غلامحسین کرباسچی نیز در این راستا معتقد است: آقای روحانی با توجه به مجموعه امکاناتی که در دست دارد و تمامی‌شرایطی که باید لحاظ کند از نظر مجلس و تعاملات پیرامونی آن و با شناختی که وی از نقطه نظرات مجلس فعلی دارد کابینه خوبی را با سابقه اجرایی مقبول و تجربه بالا انتخاب کرده و به اعتقاد من ایشان در راستای همان شعارهایی که در دوران انتخابات ریاست جمهوری دادند و مردم بر اساس آن به دکتر روحانی رای دادند از شعار اعتدال و خرد گرایی خود دور نشده و در این راستا خوب عمل کرده است.

   کابینه ای منطبق با شعارها
محمد رضا خباز نیز با توجه به شرایط فعلی کشور و محدودیت‌های موجود بر سر راه انتخاب کابینه دکتر روحانی معتقد است: به نظر من دکتر روحانی با توجه به شرایط موجود کشور و با در نظر گرفتن محدود نگری‌های عده ای که متاسفانه رسانه‌های زیادی را هم در اختیار دارند در انتخاب کابینه خوب عمل کرده است یعنی برآیند کابینه با شعارهایی که وی می‌داد منطبق است، چون رئیس جمهور برای اجرایی کردن قول‌هایی که به مردم می‌دهد ابزاری را لازم دارد که مهم‌ترین آنها کابینه است که در مرحله اول باید قوی، در مرحله دوم فراجناحی و در مرحله سوم منسجم باشد و ایشان به این طریق می‌توانند اهداف خود را محقق کنند برآیند مجموع کابینه خوب است اما در این بین شدت و ضعف هم وجود دارد که اگر فشارها و خط و نشان‌ها نبود ممکن بود بهتر هم باشد اما به نظر من خوب و قابل رای دادن است.

   زیر بار فشارهای اطراف نرفت
 زهرا اشراقی نیز با انتقاد از لفظ فراجناحی و توجه به این موضوع که به هر حال هر شخصی وابستگی‌های اعتقادی و جناحی دارد در مورد اسامی‌اعلامی‌کابینه دکتر روحانی بیان داشت: آقای روحانی با دو شعار بهبود وضعیت اقتصادی و سیاسی کشور وارد پروسه انتخابات شد و مردم هم برای تحقق این دو شعار به وی رای دادند و خوشبختانه در گزینش وزرای مربوط به تحقق این دو شعار خوب عمل کرده و زیر بار فشارهای اطراف نرفته است و کابینه سیاسی و اقتصادی ایشان مورد تایید من به عنوان یک اصلاح طلب  است.

جام جم

سراب استرالیا
تلنگر معنوی ماه عسل به مخاطبان
تردد مشمولان خارج از کشور آسان شد
روش پرداخت یارانه‌ها تغییر می‌کند

خراسان

واکنش‌ها به کابینه پیشنهادی روحانی
دیدارهای فشرده رئیس جمهور با روسا و مقامات عالی رتبه کشورهای جهان
زورگیران آپاچی سوار به اتهام «محارب» محاکمه می شوند
قتل عام 120 کودک و 330 زن در سوریه توسط تروریست های النصره
    
کیهان

بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی در کمیسیون‌های مجلس
 تروریست‌ها در سوریه 450 زن و کودک را به خاک و خون کشیدند
شورای عالی بیمه قیمت دارو را کنترل می‌کند
 گاردین: غرب اشتباه نکند ملت ایران در برابر تحریم‌ها یکپارچه است

جمهوری اسلامی

آغاز دوران جدید روابط ایران و جهان
بشار اسد: با اقتدار حاضر به مشارکت در کنفرانس ژنو 2 هستیم
دستگیری یک جاسوس اسرائیل در کرمان
با حکم رهبر انقلاب احمدی نژاد عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام شد

رسالت

دبیر کل موتلفه اسلامی:مجلس باید کابینه‌ای با انرژی و کارآمد برگزیند
زنگ‌های هشدار در پایگاه‌های نظامی آمریکا در اروپا نواخته شد
جواد لاریجانی:ایران بزرگترین دموکراسی در خاورمیانه است
انتصاب احمدی نژاد به عضویت مجمع تشخیص مصلحت نظام

سیاست روز

کپی برابر اصل
بازگشت احمدی‌نژاد
ارزیابی کارشناسان از نامزد وزارت امور خارجه دولت یازدهم
چند جمله ای برای آقای رئیس‌جمهور پیشین!

تهران امروز

اسد:تنها راه مقابله با تروریست‌ها مشت آهنین است
آغاز بررسی برنامه وزرای پیشنهادی
اعلام احکام بزرگ‌ترین دادگاه تاریخ ترکیه
جابه‌جایی رتبه ایران در آلودگی هوا

آفرینش

مهلت، توصیه‌ها و جزئیات انتخاب رشته تشریح شد
گفت‌وگو و مذاکره تنها راه حل موضوع هسته‌ای ایران است
جزییات توزیع کارت و برگزاری آزمون کاردانی فنی و حرفه ای و غیرانتفاعی ها
آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه های علوم پزشکی از 23 شهریور

حمایت

 در دیدارهای دیپلماتیک رییس‌جمهور تاکید شد؛گسترش روابط با کشورهای جهان
رییس دیوان عدالت اداری:رویکردهای معقول مشکلات را کاهش می دهد
مدرسه‌های فرسوده پایتخت روی خط زلزله
ضمانت ‌اجراهای نقض حقوق معنوی مخترعان

قانون

کنترل و تثبیت نرخ ارز اولویت اقتصادی دولت روحانی
کابینه میانه‌رو کارآمد و فراجناحی
استقبال مجلس از وزرای پیشنهادی
احمدی‌نژاد کجا می‌رود؟

تابناک

پلیس در سینمای ایران محکوم به خوب بودن است
هادی ‌صالحی‌اصفهانی استاد دانشگاه ایلینویز: بیماری اقتصاد ایران درمان‌پذیر است
بازگشت احمدی‌نژاد زیر سایه ‌هاشمی
پس از گذشت 750 روز؛ بمب شیمیایی سردشت گم شد!

شرق

وزرای منتخب ملت در انتظار رای مجلس
مرعشی:تیم اقتصادی روحانی باید هماهنگ و شجاع باشد
امید اروپا به اعتمادسازی در دوران روحانی
انتصاب احمدی‌نژاد در مجمع تشخیص مصلحت

بهار

سعید حجاریان:حاضریم دندانه کلید روحانی باشیم
وزیر خارجه آلمان:آماده گفت‌وگوهای اساسی با ایران هستیم
ترافیک بررسی کابینه در مجلس
چستر گیلز: ایران برای قهرمانی در آسیا می‌جنگد

آرمان

معاون اولی برای تمام فصول
حمله گازانبری به وزرای روحانی
فروش ناگهانی 60درصد مسکن‌های مهر پردیس
دست دوستی جهان به سمت ایران

مردم سالاری

خاویر سولانا خبر داد:تمایل اروپا برای میانجیگری بین ایران و آمریکا
مرد تنهای نقال، غریبانه به خانه ابدی رفت
آغاز رایزنی برای رای اعتماد به کابینه تدبیر و امید
روش فعلی پرداخت یارانه با عدالت منافات دارد

ابتکار

شناسنامه دولت روحانی صادره از کجاست؟
سولانا:مناظره‌ها را با مترجم دنبال می‌کردم
ادعای تازه درباره برنامه هسته‌ای ایران
احمدی نژاد زیر مجموعه هاشمی شد

دنیای اقتصاد

نسخه دولت جدید برای اقتصاد
فراموشی تحریم پس از تحلیف
بازار مسکن در دولت بعد
پیشنهاد ایجاد کانال ارتباطی بین ایران و آمریکا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها