نیمه اول تابستان را هم پشت سر گذاشتیم. هوای گرم این روزها که در شهرها با انواع آلودگی‌ها همراه می‌شود و در ساعاتی از روز حتی نفس کشیدن را هم برای انسان مشکل می‌کند، باعث شده خیلی‌ها ساعات بیشتری را در خانه بگذرانند. این ساعت‌های ماندن در خانه، اگر بی‌برنامه طی شود، بسیار کند و سخت می‌گذرد.
کد خبر: ۵۸۵۸۰۳

یکی از مفرح‌ترین فعالیت‌ها در این اوقات، سرکشی و سر و سامان دادن به باغچه کوچک حیاط یا چند گلدان در آپارتمان است. البته سال‌هاست ​خانواده‌های ایرانی به نگهداری از گل و گیاه حتی در آپارتمان‌های کوچک روی آورده‌اند و به همین دلیل در محله‌های پایین و بالای شهر، به فراخور تعداد جمعیت و علایق آنها، گل‌فروشی‌ها و باغ‌های گلی وجود دارد که در این مورد به شهروندان راهنمایی می‌دهند.

استقبال گسترده از نمایشگاه‌های گل و گیاه شهری و خانگی هم دلیل دیگری است که مردم از نگهداری و پرورش گل‌ها و گیاهان آپارتمانی استقبال می‌کنند.این دلایل باعث شد​ تصمیم بگیریم از این پس در این صفحه شما را با انواع گیاهانی که می‌توانید در خانه و آپارتمان​ از آنها نگهداری کنید، آشنا کنیم.برای نوبت اول، گیاه سبزی را برای‌تان انتخاب کردیم به نام بامبو، اگر شما هم به این گیاه علاقه دارید، مطلب امروزمان را با دقت بخوانید.

بامبو که آن را خیزران هم می‌نامند، یک گونه درختی نیست بلکه نوعی نی است که اگر شرایط محیطی برایش مهیا باشد، می‌تواند تا 40 متر رشد کند. بله درست خواندید، 40 متر. این گیاه غول پیکر در هر جایی که رطوبت و دمای کافی وجود داشته باشد می‌روید و امروزه بهترین انواع آن در هندوستان، چین و ژاپن دیده می‌شود. به این ترتیب می‌توان گفت مهد پرورش این گیاه، شرق آسیا است. اکنون بیش از 600 نوع بامبو در رنگ‌های مختلفی مانند سبز، زرد، مشکی و قهوه‌ای وجود دارد که در نقاط مختلف کاشت می‌شود. در ایران نیز با توجه به نیاز ​ رطوبت فراوان، بهترین منطقه برای پرورش و کاشت این گیاه، خطه شمالی کشور است.

بامبو در خانه ما

بامبو از آن دسته گیاهانی است که این روزها در بسیاری از خانه‌ها دیده می‌شود. شاید یکی از دلایلی که مردم سراغ این گیاه سبز می‌روند، علاوه بر زیبایی آن، طرز نگهداری‌اش است. چرا که نگهداری بامبو بسیار راحت بوده و به صرف زمان زیادی برای مراقبت احتیاج ندارد. یکی دیگر از علت‌های ساده بودن نگهداری بامبو این است که به نور مستقیم احتیاج ندارد. پس برای آنها​ که در خانه از داشتن نور طبیعی و مستقیم محروم هستند، این گیاه انتخاب مناسبی به‌شمار می‌رود. اما جالب است بدانید یکی از مهم‌ترین دلایل انتخاب این گیاه آن است که در چند سال گذشته بامبو به‌عنوان گیاهی شناخته شد که همراه خودش شانس را به خانه‌های من و شما می‌آورد. این تفکر از فرهنگ فنگ‌شویی چینی گرفته شده که معتقد است هر کجا بامبو باشد، شانس هم در همان مکان پیدا می‌شود. همین دلیل کافی بود که طی چند سال، این گیاه در میان عده زیادی از مردم مهم تلقی شده و انتخاب شود.

بامبو و رشد سریع

بامبو بوته‌ای است که رشد آن به صورت کشیده و مستقیم به سمت بالاست. این گیاه ساقه‌ای نسبتا باریک و بلند دارد؛ ساقه‌ای که بندبند است و برگ‌های کشیده‌ای در انتهایش دیده می‌شود. طول برگ‌های بامبو تا 25 سانتی‌متر هم می‌رسد و عرض آن​ تا حدود 4 سانتی‌متر است. همان‌طور که بیان شد در جنگل‌ها و مناطق گرم و مرطوب این گیاه رشد طولی بسیاری دارد اما در خانه‌ها به طور معمول ارتفاع آن تا 5/1 متر هم خواهد رسید. نوع خانگی بامبو بیشتر سبز رنگ است اما نوع ابلغ آن نیز وجود دارد که رنگ سبز و سفید را در کنار هم می‌توان مشاهده کرد.

شرایط نگهداری بامبو

این گیاه به نور غیرمستقیم نیاز دارد و اگر در نور زیاد و مستقیم قرار بگیرد برگ‌هایش دچار سوختگی خواهد شد که علامت آن هم تغییر رنگ برگ‌ها از سبز به زرد است. پس در صورتی که مشاهده کردید بامبو شما زرد شده، نخستین اقدام باید عوض کردن جای آن باشد یا به عبارتی بردن گلدان به جایی با نور کمتر.

این گیاه را هم می‌توان در خاک نگهداری کرد و هم در آب. اما این روزها بیشتر گیاه بامبو را در آب نگهداری می‌کنند اما هر دو شیوه برای گیاه بامبو مناسب است.

اگر شما هم بامبو را در آب گذاشته‌اید، بهتر است آب آن را ماهی یک بار عوض کنید اما در صورتی که مشاهده کردید آب در این مدت کدر شده و روی آن سبزه بسته است باید از آن پس آب را هر دو هفته یک بار عوض کنید. فراموش نکنید که این‌گونه محیط‌های مرطوب، بهترین محل برای زندگی قارچ‌ها هستند، پس برای جلوگیری از رویش قارچ‌ها باید ظرف بامبو را هنگام تعویض آب طوری بشویید که کاملا تمیز شود و جداره آن سبز رنگ نباشد. اگر دستگاه تصفیه آب در خانه دارید بهتر است ظرف بامبو را با آب تصفیه شده پر کنید تا گیاهی باطراوت بیشتر داشته باشید.

قلمه زدن بامبو

بامبوهای خانگی تا وقتی رشد می‌کنند که ارتفاع و وزن‌ آنها نسبت به ضخامت ساقه‌ها در اندازه متعادلی باشد به همین دلیل وقتی گیاه بیش از حد بلند و سنگین شود باید آن را هرس کرد. برای این کار بهترین شیوه آن است که به فاصله حدود 5سانتی‌متر از محل بیرون آمدن برگ‌ها ساقه را قطع کنید. ساقه جدا شده در آب یا خاک بزودی ریشه می‌زند و ساقه قدیمی هم بزودی برگ خواهد داد. با این کار می‌توانید تعداد ساقه‌ها را افزایش دهید و از آنها در گوشه‌های مختلف خانه و اتاق‌ها استفاده کنید. ساقه‌های جوان بامبو، هدیه‌های خوبی برای دوستان و آشنایان هستند.

گلدان‌های بامبو

به‌دلیل رشد زیاد و ارتفاع این گیاه، باید گلدان آن نیز دارای ارتفاع مناسب باشد. از سوی دیگر به دلیل نگهداری بامبو در آب، گلدان‌های شیشه‌ای مربع یا گرد ساده برای این کار بسیار مناسب است. با قرار دادن چند سنگ سفید و صیقلی در انتهای گلدان می‌توانید جلوه بیشتری به آن بدهید و نقش آن را در دکوراسیون خانه‌تان پر رنگ‌تر کنید.

بامبو، گیاه فرهنگی

این گیاه در کشور چین از ارزش زیادی برخوردار است تا آنجا که در ماه دسامبر (آذر ماه) هر سال یک جشنواره فرهنگی با محوریت بامبو برگزار می‌شود. در این برنامه به کاربردها، فرآورده‌های مختلف، شیوه‌های نگهداری، رشد و توسعه نیزارها و جنگل‌های بامبو و صادرات آن پرداخته می‌شود. در پایان بد نیست به این نکته هم اشاره کنیم که از بامبو در ساخت وسایل مختلفی نیز استفاده می‌شود، از سبد ساده گرفته تا کلاهک آباژور و انواع مختلف میز و صندلی. چوب بامبو در عین ظرافت، بسیار محکم است. در برابر گرما هم مقاومت زیادی از خود نشان می‌دهد و در عین حال انعطاف‌پذیری فراوانی دارد.

گل‌های طبیعی بخریم

برخی از مردم به جای خرید چند شاخه گل طبیعی و گذاشتن آنها در یک گلدان زیبا و پراکندن حسی خوش در خانه، ترجیح می‌دهند سراغ گل‌های مصنوعی را بگیرند. شاید با این تفکر که این گل‌ها دائم هستند و از طرفی هم گل‌های طبیعی گران‌ترند و تازه بعد از چند روز پژمرده می‌شوند و باید آنها را دور ریخت. البته نمی‌شود منکر این شد که گل‌های مصنوعی هم زیبایی خاص خود را دارد، اما واقعیت این است که هرگز نمی‌توان آنها را جایگزین گل‌های طبیعی کرد. لطافت، بوی خوش و احساس خوبی را که یک شاخه گل طبیعی در بیننده ایجاد می‌کند نمی‌توان از چند سبد بزرگ گل مصنوعی هم انتظار داشت.

پس اگر شما هم​ طرفدار​ گل‌های طبیعی هستید که به‌دلیل قیمت بالای آن کمتر سراغش می‌روید، باید بدانید به جای نخریدن گل، می‌توانید گل‌هایی با قیمت مناسب‌تر را انتخاب کنید. برای مثال یک دسته گل میخک یا لیسیانتوس که به نسبت دیگر گل‌ها قیمت پایین‌تر و ماندگاری طولانی‌تری دارند، انتخاب‌های مناسبی هستند. اما یادمان باشد بجز قیمت گل، طول عمر آن هم مهم است. شاید شما نیز از خودتان پرسیده باشید که چرا گل‌ها تا وقتی که داخل گلفروشی هستند عمری طولانی دارند و سرحال و تازه به نظر می‌آیند اما به محض این‌که وارد خانه می‌شوند طراوت و تازگی خود را از دست می‌دهند. نکته اینجاست که اگر ما هم بتوانیم شرایط محیطی گل را همانند گلفروشی در حد ایده‌آل نگه داریم گل‌های خانه ما هم مدت زمان بیشتری تازه باقی می‌ماند. برای ایجاد چنین محیطی، نخستین نکته‌ای که باید به آن توجه کرد دمای فضایی است که گل در آن قرار دارد. بهتر است محیط خانه تا آنجا که امکان دارد خنک باشد. با این کار عمر گل طولانی‌تر می‌شود. همچنین خوب است شب‌ها گل را به محلی مثل بالکن که هوای خنک‌تری دارد منتقل کنید.

دمای آبی که در گلدان​ ریخته می‌شود نیز مهم است. یادمان باشد این آب باید نه خیلی سرد و نه خیلی گرم باشد. آب خیلی سرد یا خیلی گرم، گل‌ها را زودتر پژمرده می‌کند. اما در روزهای گرم تابستان، مثل همین روزها که هوا خیلی گرم است و آب گلدان هم زودتر گرم می‌شود می‌توان داخل آب گلدان دو یا سه قطعه یخ انداخت.

کار دیگری که برای تازگی گل‌ها در خانه می‌توانید انجام دهید، کوتاه کردن ساقه گل است. ساقه گل‌ها را هر روز حدود یک تا دو سانتی‌متر کوتاه کنید تا مدت زمان بیشتری عمر کنند. به هر حال اگر کمی وقت بگذاریم و قدری مراقب گل‌های طبیعی باشیم، آنها هم بیشتر و بهتر فضای چهاردیواری ما را زیبا، مطبوع و دلنشین خواهند کرد.

مریم اسدی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها