آیا قد ایرانی‌ها آب رفته است؟

کوتاهی قد ارثی است؛ با دارو درمان نمی‌شود

با نگاهی به تبلیغات شبکه‌های ماهواره‌ای و فضای مجازی به نظر می‌رسد در دهه اخیر قد ایرانی‌ها به شدت کاهش یافته است، به همین دلیل افراد زیادی برای از بین بردن این مشکل به میدان آمده‌اند و راهکارهای مختلفی را برای مبارزه با آن پیش روی قد کوتاه‌ها می‌گذارند، راهکارهایی که در بیشتر مواقع سودجویی بوده و مشکلاتی نیز برای سلامت افراد ایجاد می‌کنند.
کد خبر: ۵۸۵۳۴۹

 

روز جمعه در خبری که در خبرگزاری ایسنا منتشر شد، یک متخصص تغذیه اعلام کرد که میانگین قدی نسل جدید، ۵ تا ۷ سانتی‌متر کمتر از نسل قبل شده است؛ اتفاقی که قائم مقام مرکز تحقیقات غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی آن را رد کرد و گفت: در سال‌های اخیر میانگین قد ایرانیان نسبت به سه یا چهار نسل قبل افزایش داشته است اما انگار در سال‌های اخیر ایرانی‌ها حساسیت‌ زیادی به قد خود پیدا کرده‌اند و همه دنبال بلند‌تر شدنند!
«حسین دلشاد» با بیان اینکه در این میان سودجویان از فرصت استفاده کرده‌اند و داروهایی که تأثیری بر رفع علت این موضوع ندارند را با قیمت زیاد به مردم می‌فروشند، افزود: گاهی این دارو‌ها مشکلاتی شدید غدد برای مصرف کننده ایجاد می‌کند. 
وی سن را یکی از عوامل مهم در افزایش قد دانست و ادامه داد: بیشترین رشد قد در دوران بلوغ است و بر این اساس کسانی که بلوغ زودرس دارند قد کوتاه‌تری خواهند داشت، زیرا افراد بیشتر در ۱۶ تا ۱۸ سالگی قد می‌کشند. 
دلشاد با بیان اینکه در سال‌های اخیر کودکانی که در سن رشد قرار دارند قد بلند‌تر از نسل‌های قبل شده‌اند، افزود: خانواده‌ها به این موضوع حساسیت بیشتری نشان می‌دهند بنابراین تصور می‌شود که میانگین قد کمتر شده است. بر این اساس افراد برای درمان به سمت داروهایی که تبلیغ می‌شود می‌روند که این موضوع توصیه نمی‌شود زیرا ۹۰ درصد عامل کوتاه قدی وراثت است که با دارو درمان نمی‌شود، تایید کوتاه قدی باید توسط متخصص غدد و متابولیسم و متخصص اطفال بررسی سپس در صورت نیاز دارو‌ها به بیمار تجویز شود؛ زمان تجویز و استفاده از این دارو نیز برای درمان اهمیت دارد. 
 
درمان قبل از ۲۰ سالگی 
یک متخصص تغذیه دلیل‌های رشد قد را ژنتیک، محیط زندگی و تغذیه دانست که بی‌توجهی به تغذیه در دوران جنینی یا سن کودکی موجب بروز اختلال در رشد خواهد شد، این موضوع همچنین می‌تواند بر کارکرد ژنتیک افراد نیز تأثیر منفی داشته باشد و رشد قد کودک مختل شود. 
مینو ابراهیمی، گفت: به والدین کودکان توصیه می‌کنم که از ۶ وعده به جای ۳ وعده غذایی برای آنان استفاده کنند و منبع‌های کلسیم مانند شیر و لبنیات؛ پروتئین حیوانی مانند گوشت گوسفند و گاو، مرغ، ماهی، تخم مرغ؛ املاح فسفر، منیزیم، حبوبات و غلات را مورد توجه قرار دهند. 
به گفته وی باید توجه داشت که استخوان‌ها حداکثر تا سن ۲۰ سالگی رشد می‌کنند و پس از آن هیچ دارویی حتی هورمون رشد نیز تأثیری بر افزایش قد ندارد.
 
>> آزاده آقاجانی/ حمایت
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۳ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها