مدیرکل سلامت خانواده و جمعیت وزارت بهداشت:

خانواده‌ها را مجبور به فرزند دار شدن نمی‌کنیم

مدیرکل سلامت خانواده و جمعیت وزارت بهداشت گفت: علی رغم نیاز به رشد جمعیت وزارت بهداشت همه خدمات را به طور آزادانه، آگاهانه و مسئولانه در اختیار مردم قرار می‌دهد و این خانواده‌ها هستند که برای تعداد فرزند آوری باید تصمیم بگیرند.
کد خبر: ۵۸۴۰۹۷
خانواده‌ها را مجبور به فرزند دار شدن نمی‌کنیم

علی سنگی در گفت‌وگو با فارس در مورد سیاست های وزارت بهداشت برای رشد جمعیت اظهار داشت: وضعیت جمعیت کشورها بسته به نوع توسعه یافتگی یا در حال توسعه بودن متفاوت است. کشورهای توسعه یافته به دلیل سیاست‌های جمعیتی که در سال‌های قبل در پیش گرفته‌اند با مشکل رشد جمعیتی مواجه شده‌اند و مشکلات خود را با مهاجر پذیری جبران می‌کنند.

سونامی کاهش جمعیت در راه است

وی ادامه داد: در کشور ما خوشبختانه وضعیت جمعیتی نامناسب نیست و اکنون رشد جمعیت 1.3 است و رشد با فرزند آوری 1.79 است در حالیکه باید 2.3 می‌بود و الان اگر به فکر اصلاح سیاست‌های جمعیتی نباشیم قطعاً طی 20 تا 30 سال آینده مشکلات کشورهای دیگر رو به رو شده‌اند ما هم مواجه خواهیم شد.

سنگی با اشاره به توصیه‌های مقام معظم رهبری  بر رشد جمعیت گفت: این امر توجه خاص تمام نهادهای سیاستگذار از جمله وزارت بهداشت را می‌طلبد و لازمه آن فرهنگ سازی و تقویت حمایت‌های بین بخشی است.

وی در مورد سیاست‌های وزارت بهداشت گفت: دستورالعمل‌هایی را برای این امر تدوین کرده‌ایم که با استفاده از نظر جمعیت شناسان، اساتید دانشگاه‌ها و معاونت‌های بهداشتی ساعت‌ها روی آن بحث شد.

ابلاغ دستورالعمل فرزند آوری به دانشگاه‌های علوم پزشکی

مدیرکل سلامت خانواده و جمعیت وزارت بهداشت تدوین و ابلاغ دستورالعمل شماره یک فرزند آوری را یکی از گام‌ها برای اصلاح و رشد جمعیت اعلام کرد و گفت: در این دستورالعمل حدود یک ماه پیش ابلاغ شد، نسخه واحدی را برای کشور از منظر سلامت جمعیت در نظر گرفته‌ایم که نکاتی از جمله فرهنگ سازی و جلب مشارکت نهادها، نمایندگان مجلس، مسئولانی استانی صدا و سیما را می‌طلبد.

این مسئول در وزارت بهداشت به این نکته اشاره کرد که نرخ رشد جمعیت در برخی از بخش‌های کشور بالاتر از میانگین کشوری و در برخی نقاط پایین‌تر از میزان مورد نیاز است که در این راستا دستورالعمل را برای شهرستانهای با نرخ باروری بالا و نرخ باروری پایین تدوین کرده‌ایم.

وی افزود: سیاست جمعیت در استانهایی که فرزندان زیادی به دنیا نمی‌آورند را مبتنی بر فرزند آوری مناسب، آگاهی بخشیدن به خانواده‌ها و پیشگیری از بارداری‌های پرخطر قرار دادیم و در استانهای پرجمعیت و آنهایی که نرخ زاد و ولد در آنها بالاتر است بیشتر مباحث آموزشی و اطلاع رسانی به خانواده برای پیشگیری از بارداری‌های ناخواسته است.

سنگی بر این نکته تاکید کرد که علی رغم نیاز به رشد جمعیت برای آینده وزارت بهداشت همه مباحث را به طور آزادانه و آگاهانه و مسئولانه در اختیار مردم قرار می دهد و این خانوادها هستند که برای تعداد فرزند آوری باید تصمیم بگیرند چرا که عوامل اقتصادی و اجتماعی در این میان بسیار موثر است.

24 سالگی میانگین سن ازدواج دختران ایرانی

 وی در پاسخ به اینکه چه سیاستی برای تشویق نسل جوان به فرزند آوری دارید گفت: آموزش‌های زوجین جوان هنگام ازدواج و مشاوره‌های پس از ازدواج یکی از راهکارهای وزارت بهداشت است. هم اکنون میانگین سن ازدواج در مردان 27 سال و برای خانم‌ها 24 سال است که امیدواریم با همکاری همه نهاد‌ها شاهد کاهش سن ازدواج باشیم.

مدیرکل سلامت خانواده و جمعیت وزارت بهداشت ارائه تسهیلات درمانی به زوجین نابارور و حفظ شاخص مرگ و میر مادر در حوزه سلامت را از سرفصل های اصلی در سلامت جمعیت عنوان کرد که وزارت بهداشت دستورالعمل هایی را برای ارتقای آن دارد.

32 درصد رشد جمعیت بر دوش زیر 25 ساله‌ها

سنگی خاطرنشان کرد: اکنون طبق آمار 32 درصد رشد جمعیت در کشور بین سن 10 تا 18 و 18 تا 25 است و طبق برنامه‌ریزی ما باید آموزش و آگاهی مناسبی را به آنها دهیم چرا که سن باروری مناسب هم 18 تا 35 سال است و هر چقدر آموزش‌های ما به این قشر بهتر باشد می‌توانیم نسل سالم‌تری را داشته باشیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها