به گفته یک روانشناس، سرکوب حس کنجکاوی کودکان نه تنها شخصیت آنها را تخریب میکند، بلکه سبب ترسو و عقده‌ای شدن آنها و از بین رفتن خلاقیتشان می‌شود.
کد خبر: ۵۸۲۷۶۰


«عظیم عظیمی» در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به این‌که کودکان در مراحل سنی مختلف ویژگی‌های متفاوتی دارند، اظهار کرد: کودکان در سنین پیش از هفت سالگی در دوران ناپیروی به سر می‌برند که در این دوران امر و نهی کردن والدین سبب بحران شخصیت آنها می‌شود.
وی افزود: تصور والدین در این دوران این است که کودک باید مطیع باشد و از همین‌رو امر و نهی می‌کنند، در صورتی که همین امر و نهی سبب بحران شخصیت کودک شده و او را به جای مطیع بودن فردی ترسو بار می‌آورد و خلاقیت‌های او را از بین می‌برد.

عظیمی دوران هفت تا دوازده سالگی را دوران پیروی یا الگوبرداری کودکان برشمرد و افزود: در این دوره کودکان به شدت از الگوهای اطراف خود از جمله والدین، معلمان، دوستان هم‌چنین بستگان نزدیک پیروی می‌کنند.
به گفته‌ی وی، در همین راستا ضروریست والدین و خانواده‌ی کودکان، مراقب الگوهای رفتاری کودکان خود در این دوره باشند. این روانشناس معتقد است این‌که به کودکان گفته شود دست به چیزی نزنند و یا کاری را انجام ندهند، سبب تخریب شخصیت آنها می‌شود.
وی افزود: کودکان با لمس کردن اشیا و دست زدن به آنها هم‌چنین رفتن به محیط‌های مختلف در حال درون‌سازی اشیاء و محیط اطراف خود هستند و بازداشتن آنها از انجام این کار شخصیت آنها را تخریب خواهد کرد.
عظیمی افزود: ضروری است در همین راستا ابتدا نیاز کودکان تشخیص و سپس مقدمات آن فراهم شود و والدین در این درون سازی با کودکان خود همراه شوند.

 عظیمی معتقد است: به جای امر و نهی کردن کودک، بهتر است با کودک همکاری مسالمت آمیزی داشته و کودکان را در انجام کارهای دلخواه آنها به شیوه معقولی همراهی کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
ثریا
United States
۰۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
۰
۰
با سلام و وقت بخیر
ممنون از وقتی كه برای ما می گذارید
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها