پیری خواهد آمد کسی هم با شما تعارف ندارد. اما پیری داریم تا پیری. دیروز داشتم خبری می‌خواندم که سالمندی بالای ۸۰ سال همراه نوه‌اش اورست را فتح کرده و نامش را در فهرست ترین‌های گینس ثبت کرده است: «پیر‌ترین فاتح اورست!»
کد خبر: ۵۸۲۳۰۴

جالب است بدانید این سالمند سرحال پنج سال پیش نتوانسته بود همین کار را انجام دهد، اما با تمرین و پشت‌کار توانست از بزرگ‌ترین قله زندگیش بالا برود. خوب حالا فکر می‌کنید پیر شده‌اید؟
اگر بخواهید از زن تکواندوکار هفتاد و پنج ساله که دزد‌ها را غافلگیر کرد و به پلیس تسلیم نمود یا مادربزرگ تنیس‌باز صد ساله الهام بگیرید می‌بینید که اگر شیوه زندگی خود را کمی تغییر دهید می‌توانید با نوه‌هایتان نیز مسابقه دهید.
این‌ها شعار نیست شما اگر اکنون پانزده ساله هستید می‌توانید برای بهترین و دوست‌داشتنی‌ترین سالمندی که انتظارش را دارید برنامه‌ریزی کنید، اما این به آن معنا نیست که اگر پنجاه یا شصت ساله‌اید دیگر هیچ کاری برای شما نمی‌شود کرد.
بیایید با هم برنامه زیر را دنبال کنیم و نظر کسانی که اینطور زندگی کرده‌اند را هم بپرسیم:

خودت را زیرنظر بگیر

وقتی از صفیه خانم می‌پرسم چطور در هفتاد سالگی اینقدر ماشاالله خوب و سالم مانده‌اید، می‌گوید: وقتی چهل و پنج ساله شدم بچه‌هایم ازدواج کرده بودند و دیدم دیگر کسی دور وبرم نیست فکر کردم چطور است کمی هم مراقب خودم باشم. آخر بیش از نصف عمر از بچه‌ها و همسرم مراقبت کرده بودم و قبل از آن هم مراقب والدینم بودم. دیگر وقتش بود که به خودم برسم.
چک‌آپ‌های دوره‌ای را شروع کردم و از همسرم خواستم بخشی از درآمد خود را به سلامتیمان اختصاص دهد. آن زمان متوجه شدیم زمینه برخی از بیماری‌ها را داریم که تا زود است اگر به فکر باشیم و تغذیه و ورزش کنیم دچار مرگ زودرس نمی‌شویم.
همسرم زیاد اعتقادی به این کار نداشت ولی وقتی اصرار مرا دید و سال‌ها بعد در ۵۰ سالگی مرا از چهل ساله‌ها هم سر حال‌تر و جوان‌تر دید تصمیم گرفت خودش نیز نظمی به زندگی‌اش بدهد. راستش را بخواهید بیشتر سالمندان تصور می‌کنند که از سلامت برخوردارند، اما از هر پنج سالمند حداقل چهار نفر مبتلا به بیماری‌های مزمن هستند.
اما اگر شما هم می‌خواهید مثل صفیه خانم سالم باشید کافی است به توصیه پزشکان گوش کنید:

مراقب خودتان باشید

با کنترل منظم فشارخون و وزن، استفاده از آب آشامیدنی سالم، رژیم‌ غذایی مناسب و مشاوره با پزشک گام‌های بلندی از بیماری فاصله می‌گیرید.
در قدم بعدی پیاده‌روی و ورزش، پرهیز از مصرف زیاد چربی، قند و غذاهای سرخ‌شده به شما کمک می‌کند بیشتر از قبل سرحال باشید. وقتی از شرایطی که شما را خسته می‌کند دوری کنید ـ نه این‌ که کلا در رختخواب بیفتید ـ باز هم شاداب‌تر خواهید بود.
اما هنوز توصیه‌های دیگری هم هست. وقتی کارهای بالا را انجام می‌دهید خود به خود تناسب اندام خود را به دست می‌آورید، اما بیایید کمی هدفمند این کار را کنید و اگر میزان غذایی که می‌خورید با مصرفتان تناسب ندارد حجم آن را کمتر کنید و میان وعده‌هایی از سبزیجات تازه و میوه جایگزین کنید. استرس شما را پیر می‌کند. کافی است کمی هم شانه خود را بالا بیندازید و بگویید آخرش مگر چه می‌شود؟ توکل به خدا!

خواب خوب یعنی زندگی

اگر با شنیدن این پیام رختخواب آماده دارد به شما چشمک می‌زند دست نگه دارید. منظور من این نبود که از هر فرصتی برای چرت زدن یا پناه بردن به رختخواب استفاده کنید. برعکس اگر خواب خوب می‌خواهید باید حسابی فعالیت کنید. معنی ندارد که ۹۰ درصد اوقات را مقابل تلویزیون نشسته باشید و فعالیت عمده شما ورزش انگشتان با تغییر دادن کانال باشد، عصر‌ها هم دو سه ساعت در‌‌ همان لمیدن‌گاه خود بخوابید و بعد گلایه کنید که چرا شب خوابتان نمی‌برد.
متخصصان طب سالمندی توصیه می‌کنند در سنین سالمندی زندگی فعال باید حفظ شود، پس باید از خوابیدن و استراحت زیاد اجتناب کنید.
وقتی زندگی شما نرمال است که بتوانید شب بدون قرص آرامبخش بخوابید. داشتن یک برنامه روزانه فعال، خواب‌ خوب شب را تضمین می‌کند. اجتناب از تنهایی و گوشه‌گیری مهم است تلاش کنید با خویشاوندان و همسایگان تماس برقرار کنید.
قبل از خواب یک دوش آب گرم بگیرید، برای شام یک غذای سبک بخورید، پس از شام به جای چای یا قهوه یک لیوان شیر گرم بنوشید و بدون تجویز پزشک از داروهای خواب‌آور استفاده نکنید.

پاکیزگی درون و بیرون

وقتی پا به سن می‌گذارید بهداشت فردی بسیار مهم است. خصوصا اگر بی‌اختیاری ادرار داشته باشید. اما برای پرهیز از خشکی پوست لازم نیست زیاد از صابون استفاده کنید. پاکیزگی مو، دهان و دندان و مرتب کردن ظاهر بسیار مهم است، اما پالایش روانی از فکر و خیال و‌‌ رها کردن خصومت‌ها و کینه‌ها نوع دیگری از پالایش است که به آن نیاز دارید. با استفاده از زمان‌های خاصی که با خدای خود خلوت می‌کنید از او برای این پاکیزگی کمک بگیرید.

مواظب باشید

دشمن اول شما زمین خوردن است شاید دشمن دومتان را هم بتوانم همین دارو‌هایتان بدانم. بله داروهایی که می‌خورید تیغ دودمی هستند که یا شما را شفا می‌دهند چون آن‌ها را درست و سر وقت می‌خورید یا شما را از پا در ی‌آورند زیرا زمان خوردن و مقدار آن را فراموش می‌کنید. گاهی هم می‌گذارید تا تاریخ مصرفشان بگذرد.
دشمن دیگر شما در آشپزخانه است: سوختگی و آتش‌سوزی یا نشت گاز و خاموش نکردن آن. مراقب کم‌حواسی خود باشید و حتما اجاق گاز و بخاری را همیشه چک کنید.

>> جام جم/ ضمیمه چاردیواری/ ماندانا ملاعلی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها