یک مقام پیشین آمریکایی پیشنهاد کرد:

معامله موقت هسته‌ای، بیشتر در ازای بیشتر

یک مقام پیشین وزارت امور خارجه آمریکا ارایه یک پیشنهاد خلاقانه‌تر درباره یک معامله موقت هسته‌ای را بهترین محک برای سنجیدن دولت حسن روحانی دانست و با ذکر این که جوهره این پیشنهاد باید «بیشتر در ازای بیشتر» باشد، تاکید کرد که اکنون زمان انجام هرگونه تلاش برای رسیدن به یک معامله است.
کد خبر: ۵۸۲۰۶۸
معامله موقت هسته‌ای، بیشتر در ازای بیشتر

کلیف کوپچان، مدیر گروه خاورمیانه و اوراسیا و از مقامات پیشین وزارت امور خارجه آمریکا در یادداشتی که در روزنامه نیویورک تایمز منتشر شد، نوشت: وقتی حسن روحانی در تاریخ سوم اوت دولت را به دست بگیرد، احتمالا دست کم در بخش هایی از سیاست هسته ای ایران میانه روی را وارد خواهد کرد. اگر پیروزی روحانی به یک فرصت از دست رفته دیگر در داستان آمریکا - ایران تبدیل شود، تاسف‌بار خواهد بود.

روحانی با تعهد به دنبال کردن سیاست‌های میانه‌رو و رفع بحران هسته‌ای در انتخابات پیروز شد. او مستمرا شفافیت بیشتر در سیاست ایران را در راستای نشان دادن اینکه تهران انرژی هسته‌ای و نه بمب هسته‌ای را می خواهد، خواستار شده است. روحانی یک استراتژی مذاکراتی محتاطانه‌تر را خواستار شده است و خود را به بهبود اقتصاد ایران متعهد کرده و می داند که برای رسیدن به این هدف لغو تحریم ها حایز اهمیت است.

وی بدون توجه به تاکید ایران بر صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود ، افزود: یک معامله موقت باید برنامه هسته ای ایران را محدود کند تا غرب اطمینان یابد که ایران به سرعت به سلاح هسته ای نزدیک نمیشود.

کوپچان تاکید کرد: نخبگان ایرانی از جمله روحانی حق استفاده از اورانیم 20 درصدی را برگ چانه زنی مهم ایران در نظر می گیرند؛ غرب نمی تواند درباره این مساله یا مسایل مهم تر بدون ارایه پیشنهاد لغو چشم گیر تحریم ها صحبت کند.

آمریکا باید لغو تحریم های نفتی و مالی را پیشنهاد دهد و از اختیار معافیت ریس جمهور تا حدی که قانون آن را مجاز می داند استفاده کند. دولت باید تمایل داشته باشد دست کم اجازه بدهد چند صد هزار بشکه نفت ایران در روز به بازار برگردد. این لغو تحریم ها باید به روشی آرام و قابل بازگشت صورت گیرد تا مانع از بازگشت ایران از مسیر شود. این معامله باید به صورت مرحله ای اجرا شود تا اعتمادسازی کند اما می توان درباره اش در قالب یک بسته توافق کرد.

دولت اوباما نباید در آغاز به دنبال توافق نهایی باشد. در حالی که باید درباره اصول کلی معامله نهایی مذاکره شود اما مسایل مربوطه آن قدر پیچیده و اعتماد میان دو طرف ناکافی است که مذاکره سریع درباره توافق نهایی را ممکن نمی کند.

در عین حال آمریکا نباید پیشنهادی از نوع « یا این یا هیچ چیز» ارایه کند. نخبگان ایران مطمئنا به یک ضرب الاجل پاسخ نه خواهند داد. این موضوع می تواند به یک مناقشه نظامی منتهی شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها