هم‌اکنون معافیت ازدواج با دختران معلول، معافیت ازدواج با بانوان جانباز و معافیت فرزندان ذکور مادران فاقد شوهر مشروط است

جزئیات تازه از معافیت‌های پزشکی

رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا گفت: پس از ثبت واقعه طلاق ابتدا برای مشمول، معافیت موقت صادر می‌شود و پس از گذشت 30 ماه از زمان طلاق، معافیت دائم صادر خواهد شد.
کد خبر: ۵۸۱۹۰۷

به گزارش فارس و به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی ناجا حمید صدرالسادات افزود: فقط فرزند ذکور بالای 18 سال سالم در صورت جدایی مادر از همسر می‌تواند از معافیت کفالت استفاده کند.

وی با اشاره به این که این نوع معافیت در هیات رسیدگی به کفالت مطرح می‌شود، بیان کرد: پس از ثبت واقعه طلاق ابتدا برای مشمول، معافیت موقت صادر می‌شود و پس از گذشت 30 ماه از زمان طلاق، معافیت دائم صادر خواهد شد این درحالی است که شرایط معافیت، بعد از این مدت (از جمله تنها فرزند ذکور بالای 18 سال) استمرار داشته باشد.

رئیس سازمان وظیفه عمومی ثبت واقعه طلاق در محضر و نداشتن غیبت را شرایط اصلی برای برخورداری از این معافیت دانست و تصریح کرد: از آنجا که برخی اقدام به طلاق صوری می‌کردند بنابراین براساس قانون جدید مصوب سال 1390، مقرر شد تا شرط اصلی برای معافیت دائم، گذشت 30 ماه از زمان ثبت طلاق باشد این درحالی است که در گذشته از زمان ثبت، معافیت قابل اجرا بود.

سردار صدرالسادات عنوان کرد: مادران نبود همسر تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی (فوت یا طلاق) اگر دارای چند فرزند ذکور باشند، یکی از فرزندان آنها می‌تواند از خدمت معاف شود به شرط آن‌که برادر دیگرش از معافیت کفالت استفاده نکرده باشد.به گفته وی اگر برادران دیگر از معافیت‌هایی مانند معافیت پزشکی استفاده کرده باشند، اشکالی نداشته و مشمول می‌تواند از معافیت کفالت استفاده کند. در این معافیت، غیبت شرط نیست.

جزئیات معافیت‌های پزشکی

معافیت‌های پزشکی تخصصی است که باید موارد آن به طور تک‌تک در کمیسیون‌های تخصصی بررسی شود، با وجود این، اگر چنانچه فردی مبتلا به عرق کف دست باشد و این بیماری وی ناشی از مشکلات غدد باشد، می‌تواند از معافیت سربازی استفاده کند.موسی کمالی، جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به بحث معافیت‌های پزشکی، ادامه داد: یکی دیگر از این معافیت‌ها، معافیت مربوط به دندان بود که اگر فردی در مجموع کمتر از 14 دندان داشت، از خدمت معاف می‌شد که بعضی با سوء استفاده از قانون، دندان خود را می‌کشیدند، اما ‌اکنون چنانچه این کشیدن دندان به علت بیماری‌های غددی باشد، فرد معاف می‌شود.وی، چاقی و لاغری ناشی از بیماری غدد را از دیگر موارد بهره‌مندی از معافیت برشمرد و اظهار کرد: چاقی و لاغری که به سبب بیماری غدد ایجاد شده باشد، می‌تواند سبب معافیت فرد شود.

قد زیر 150 سانتی‌متر، معاف از سربازی

جانشین اداره منابع انسانی ستادکل نیروهای مسلح درباره شرایط بهره‌مندی از معافیت قد نیز بیان کرد: هم‌اکنون چنانچه طول قد مشمولان کمتر از 150 سانتی‌متر باشد، از انجام خدمت سربازی معاف می‌شوند که البته در حال کم کردن این قد در آیین‌نامه جدید هستیم، چرا که به نظر ما لزومی ندارد فردی که ممکن است دارای تخصص هم باشد، تنها به دلیل کوتاهی قد از سربازی معاف شود.

وی با اشاره به معافیت افرادی که دارای چشم ضعیف هستند نیز یاد آور شد: براساس قانون چنانچه مشمولان دیپلم و زیردیپلم دارای یک چشم با نمره 5 و مجموع نمره دو چشم 8 و بالاتر باشد، می‌توانند از سربازی معاف شوند و مشمولان بالاتر از دیپلم نیز با یک چشم نمره 6 و دو چشم بیش از 10 نیز از خدمت معاف خواهند شد. جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح از تصویب آیین‌نامه جدید معافیت خبر داده و تصریح کرد: براساس این آیین‌نامه که به زودی تصویب می‌شود، تغییراتی در شیوه معافیت‌ها، بویژه معافیت پزشکی ایجاد می‌شود.

به گفته وی، ممکن است فردی مشمول معافیت کفالت پدر بالای 65 سال شده باشد و بلافاصله پس از اخذ معافیت، پدرش را از دست بدهد؛ اما با وجود این وی دیگر از سربازی معاف شده است.

جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح اضافه کرد: هم‌اکنون معافیت ازدواج با دختران معلول، معافیت ازدواج با بانوان جانباز و معافیت فرزندان ذکور مادران فاقد شوهر مشروط است که براساس آن برای دو مورد اول تا پنج سال و برای مورد آخر نیز تا 30 ماه به افراد معافیت موقت اعطا شده و پس از آن معافیت دائم تعلق می‌گیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها