ساخت ‌و ‌سازهای غیرمجاز در‌ مسیل رودخانه‌ها و انباشت ‌جمعیت در ‌مکان‌های پرخطر، آسیب‌پذیری آنها را بالا برده ‌است

خطر سیل بیخ گوش دشتستانی‌ها

بارش‌ و سیلاب در آذر سال گذشته در شهرستان دشتستان، علاوه بر خسارت جانی و مالی، در بخش کشاورزی، لوازم خانگی، مسکن و ابنیه، راه‌ها، تاسیسات، آب، برق، مخابرات، دام و طیور و عشایر خسارت‌های شدیدی به مردم این شهرستان وارد کرد، اما دشتستانی‌ها همچنان با دلهره خطر ‌وقوع سیلاب دست ‌و‌پنجه نرم می‌کنند.
کد خبر: ۵۸۱۴۱۴

‌‌ به گفته مسئولان یکی از مهم‌ترین عوامل بروز این حادثه ساخت و سازهای غیرمجاز در مسیر رودخانه‌های فصلی بود که گرچه پس از وقوع این سیل، تاکید فراوانی بر جابه‌جایی این منازل شده بود، ولی اقدامات لازم هنوز به صورت کامل صورت نگرفته است. در مجموع 200 واحد مسکونی در محدوده‌ای خطرآفرین قرار دارد و باید جابه‌جا شود.

به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر، 12سیل بزرگ طی 30 سال اخیر در دشتستان روی داده و مسیر آبراهی دشتستان از عواملی است که در سال‌های گذشته سبب وقوع سیلاب‌ها در این شهرستان شده‌ است.

شاپور رجایی افزود: رعایت نکردن بستر رودخانه‌ها یکی از اساسی‌ترین عوامل موثر در حوادث ناشی از سیل آذر سال گذشته دشتستان است. وی با بیان این که در هشت سال گذشته به دلیل برخی غفلت‌ها و خشکسالی‌های مکرر، ساخت و سازهای غیرمجاز در مسیر رودخانه‌ها در محدوده شهری برازجان و در مسیر مسیل‌ها و حتی مسیل‌های فعال خشک شده افزایش یافته است، تصریح کرد: مطالعات طرح ایمن شهری از اقداماتی است که در این شهرستان در حال اجراست و در این زمینه اقدامات ارزشمندی صورت گرفته است. مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر عنوان کرد: هنگام انتقال منازل مسکونی جریان سیل دشتستان، اولویت‌بندی مسئولان باید منازل مسکونی ساخته شده روی دهانه مسیل باشد که مسئولان باید با جدیت به آن توجه داشته باشند.

ساماندهی سکونتگاه‌های غیرمجاز

استاندار بوشهر از ساماندهی سکونتگاه‌های غیرمجاز در حاشیه مسیل رودخانه برازجان خبر داد و گفت: باید برای حل مشکل سکونتگاه‌های غیرمجاز در حاشیه مسیل رودخانه برازجان تصمیم جدی گرفته شود تا در صورت وقوع بارندگی‌های شدید یا ایجاد سیلاب، شاهد خسارت خاصی در این شهر نباشیم.

فریدون حسنوند با تأکید بر ضرورت برخورد قاطع با ساخت و سازهای غیرمجاز در مسیل رودخانه‌ها افزود: هرگونه ساخت و ساز در حاشیه مسیل رودخانه‌ها ممنوع است و آب‌ منطقه‌ای، شهرداری و دیگر دستگاه‌های مرتبط باید با قاطعیت مانع این امر شوند. این مسئول گفت: تخلیه جمعیت ساکن در منازل غیرمجاز ساخته شده در مسیل رودخانه برازجان که در جریان سیل دچار خساراتی شده بودند، از مواردی است که به‌منظور جلوگیری از خطر احتمالی آینده در دستور کار این سازمان قرار دارد. استاندار بوشهر خاطرنشان کرد: برای اجرای این طرح، خانوارهای ساکن در حاشیه مسیل رودخانه به 48 واحد مسکونی جدید منتقل خواهند شد.

حسنوند یادآور شد: واحدهای مسکونی غیرمجاز پس از تخلیه تخریب و به فضای سبز تبدیل خواهد شد.

استاندار بوشهر بیان کرد: به‌ طور کلی 200 واحد مسکونی در محدوده‌ای قرار دارد که باید جابه‌جا شود و در مرحله اول این طرح، 44 واحد که در حوزه اصلی مسیل رودخانه قرار دارد، جابه‌جا می‌شود.

لزوم تخصیص اعتبار

در همین حال نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی بر لزوم تخصیص اعتبار برای رفع مشکلات سیل دشتستان تأکید کرد و گفت: انتقال منازل مسکونی ساکنان مسیل رودخانه از مسائل مهمی است که در رفع مشکلات افرادی که دچار زیان و خسارت شده‌اند، اثرگذاری بالایی دارد، اما باید به این نکته توجه داشته باشیم افرادی که دچار خسارت شده‌اند، از عهده هزینه‌ها و پرداخت اقساط منازل جدید برنمی‌آیند.‌حجت‌الاسلام سیدمهدی افزود: فقر و مشکلات مالی از عوامل اصلی است که سبب شده شهروندان حاضر شوند در خانه‌هایی با شرایط نامناسب در این منطقه خطرناک زندگی کنند و اگر توان و بضاعت مالی داشتند، قطعا در این منطقه ساکن نمی‌شدند. نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: بیشتر افرادی که در این مناطق حضور دارند، فاقد فرصت‌های شغلی مناسب و درآمدزا هستند و با مشقت و سختی فراوان از پس هزینه‌های روزمره زندگی برمی‌آیند و توان پرداخت هزینه دیگری را ندارند.

موسوی‌نژاد یادآور شد: مسئولان استان باید راهکار و چاره‌ای بیندیشند که مشکل مردم مناطق سیل‌زده دشتستان بدون این که هزینه‌ای متحمل شوند، برطرف شود و ایشان بتوانند با حمایت مدیران به شرایط زندگی عادی بازگردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها