عوارض احتمالی عینک‌های گوگل برای سلامت کاربرانش، مسئولان این شرکت را به گوشه رینگ برده است

عینک زیر ذره‌بین پزشکی

اگر از خوانندگان کلیک باشید حتما خبرهای مختلفی را درباره عینک گوگل خوانده‌اید و تا حدی با این محصول جدید گوگلی آشنایی دارید.
کد خبر: ۵۸۱۳۴۸

کاربردی بودن، طراحی زیبا، فناوری مربوط به آینده و... از جمله دلایلی به‌شمار می‌رود که هر کاربری این روزها علاقه‌مند است یکی از عینک‌های گوگلی را داشته باشد. بحث‌های فراوانی درباره چگونگی رعایت حریم خصوصی با تولید انبوه این عینک‌ها مطرح شده است که فعلا و در این مقاله قصد نداریم به آنها بپردازیم. اما مساله‌ای که بتازگی فکر کارشناسان را به خود مشغول کرده، بحث آسیب‌های احتمالی است که این عینک‌ها بر سلامت انسان می‌گذارد.

گوگل در بسته‌بندی عینک‌های خود با یک هشدار پزشکی درخصوص ممنوعیت استفاده کاربران زیر 13 سال و همچنین احتمال بروز بیماری eye strain (عدم تعادل عضلات چشم)، کاربران را از عوارض احتمالی این عینک‌ها آگاه کرده است.

اهمیت این موضوع زمانی بیشتر می‌شود که گوگل در بخش پرسش و پاسخ‌های مربوط به عینک گوگل مشخص می‌کند که عینک گوگل برای همه کاربران نیست! و عوارضی همچون سردردهایی مربوط به استرس‌های ناشی از تصاویر متحرک و فوران اطلاعاتی، برخی از نگرانی‌های احتمالی درخصوص استفاده از این عینک‌ها به‌شمار می‌روند.

نامناسب برای مبتلایان به مشکلات چشمی

کاملا آشکار است در درجه اول افرادی که مجبور به استفاده از عینک‌های طبی هستند نباید از عینک گوگل استفاده کنند. در عین حال افرادی که از لنز‌های تماسی استفاده می‌کنند و کاربرانی که عمل لیزیک را تجربه کرده‌اند نیز جزو افرادی هستند که نباید از عینک گوگل استفاده کنند. پس اگر قصد دارید در آینده‌ای نه‌چندان دور چشمان خود را عمل کنید پیشنهاد می‌کنیم به عینک گوگل فکر نکنید؛ زیرا استفاده از آن به‌هیچ وجه برای شما مناسب نخواهد بود. علاوه بر این، به افرادی که از لنزهای تماسی استفاده می‌کنند نیز توصیه می‌شود پیش از استفاده از این عینک‌ها، حتما لنز خود را بردارند و بدون لنز به استفاده از آن بپردازند.

تشعشعات احتمالی

با افزایش کاربران تلفن‌های هوشمند این پرسش مطرح می‌شود که اگر این دستگاه‌ها از امواج رادیویی استفاده می‌کنند، آیا این امواج بر سلامت انسان تاثیر دارد؟ باتوجه به این نگرانی‌ها در برخی کشورها قوانین پیشگیرانه‌ای وضع شده است. به‌عنوان مثال در فرانسه شما نمی‌توانید تلفن‌همراه را بدون هندزفری آن تهیه کنید. همچنین توصیه می‌شود تلفن‌همراه را در طول شب و هنگام خواب خاموش کنید. بنابراین در حالی‌که تلفن‌های همراه چنین خطرات احتمالی را به‌همراه دارند، چگونه می‌توان از خطرات احتمالی وسیله‌ای در امان بود که مستقیم با چشمان شما در ارتباط است؟

گوگل در این باره عنوان کرده است که تشعشعات منتشر شده از عینک‌هایش بسیار ضعیف‌تر از میزانی است که از تلفن‌های همراه امروزی منتشر می‌شود.

خطاهای بصری

همان‌طور که می‌دانید گذراندن زمان طولانی در مقابل نمایشگر رایانه، عوارض جبران‌ناپذیری برای چشمان شما به‌همراه دارد. فرض کنید در تمام این مدت مستقیم در مقابل عنبیه چشم شما تصویری از دنیای مجازی پخش شود و در بالای آن تصویر بخش دیگری از محیط واقعی به چشم بخورد و در چشم دیگر نیز از زاویه‌ای دیگر به دنیای واقعی نگاه کنید! همه اینها در شرایطی صورت می‌گیرد که چشم راست شما بیش از اندازه فعالیت می‌کند. براساس مقاله‌ای که مجله Forbes بتازگی منتشر کرده است: «مشکل از همین‌جا آغاز می‌شود؛ زیرا شما دو چشم دارید و مغز شما از مشاهده تصاویر مختلف در برابر یکی از چشمان و دیده‌نشدن تصاویر در برابر چشم دیگر متنفر است!»

باتوجه به این دلایل، گوگل برای دفاع از محصول جدید خود یک پزشک بینایی‌سنجی را استخدام کرده و نتیجه‌ آزمایش‌های انجام شده از سوی او را این‌طور بیان می‌کند: «مشکلات بصری ناشی از عینک گوگل به میزان حداقل خواهد بود.» با این حال، همین پزشک تاکید کرده است که عینک گوگل برای استفاده‌های (micro) کوچک و کوتاه‌مدت ساخته شده است.

نکته این نتیجه‌گیری نیز در همین کلمه میکرو است. بنابراین توجه داشته باشید که عینک گوگل برای استفاده در کل شبانه‌روز ساخته نشده و نباید ساعات طولانی با آن به ماجراجویی در دنیای مجازی بپردازید.

استفاده مناسب در مقابل کاربردهای توصیف شده

در کنار استفاده میکرو، به‌نظر می‌رسد تبلیغات پخش شده توسط گوگل، با هشدارهای امنیتی و خطرات احتمالی محصول جدیدش در تضاد است. چرا که در تبلیغات این‌گونه نشان داده می‌شود که کاربران در طول روز به مشاهده عکس و ویدئوهای مختلف می‌پردازند، از عینک گوگل برای ارسال و دریافت ایمیل‌های خود کمک می‌گیرند، اخبار سایت‌های مختلف را با آن مرور می‌کنند و حتی به تلفن‌های خود پاسخ می‌دهند! و تمام این فعالیت‌ها در حالی صورت می‌گیرد که گوگل عنوان می‌کند عینکش برای استفاده‌های کوچک و کوتاه مدت طراحی شده است و برای استفاده در طول شبانه‌روز مناسب نیست.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره عینک‌ گوگل می‌توانید این به این لینک مراجعه کنید:

http:‌/‌‌/‌www.google.com‌/‌glass‌/‌start‌/‌

مریم محمدبیکی فراهانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها