در حالیکه تنها چند روز از آتش سوزی در جنگلهای چشمه زغالی پاریز در استان کرمان می گذرد که ساعاتی قبل آتش سوزی در ذخیره گاه جنگلی و منطقه حفاظت شده جفریز 40 هکتار از درختان کهنسال ارژن و بنه و بادام کوهی را خاکستر کرد.
کد خبر: ۵۸۱۰۶۷
آتش‌سوزی این بار در بکرترین مناطق استان کرمان

استان کویری کرمان متاسفانه امروز نیز شاهد بروز آتش سوزی در طبیعت و هدر رفتن سرمایه ملی بود.

این بار آتش در شهرستان بافت و در یکی از بکرترین و خوش آب و هواترین مناطق استان روی داد، منطقه جفریز گوغر بافت که به عنوان ذخیره گاه گیاهی و جانوری استان کرمان محسوب می شود 40 هکتار از درختهای بکرش را در شعله های آتش از دست داد.

پیش از ظهر امروز و به گفته مردم محلی دهستان گوغر ساعت 11 صبح آتش سوزی در جنگلهای اطراف روستای جفریز آغاز شد و به دلیل باد شدید و خشکیدگی بوته های اطراف درختان اتش به سرعت گسترش یافت.

هر چند ساکنان بومی روستای جفریز و برخی امدادگران محلی از دقایق ابتدایی بروز آتش سوزی با اقدامات اولیه در صدد کنترل آتش برآمدند اما کمبود امکانات و نبود ماشین آتش نشانی باعث شد صدها اصله درخت ارژن بادام کوهی و به خصوص درختان کهنسال بنه طعمه حریق شوند.

به گفته مردم محلی روستای جفریز مردم سعی کردند با انتقال آب به محل آتش سوزی، قطع درختان مجاور و استفاده از شاخ و برگ درختان از گسترش حریق جلوگیری کنند و درنهایت پس از گذشت چهار ساعت و سوختن 40 هکتار انواع درختان طبیعت بکر دهستان گوغر آتش خاموش شد.

ساکنان جفریز عقیده دارند حضور گردشگران در طبیعت بکر منطقه و آتش افروزی و عدم خاموش کردن آتش به هنگام ترک منطقه موجب بروز این حداثه شده است.

گردشگران در صدر متهمان آتش سوزی

رئیس منابع طبیعی بافت در این خصوص گفت: آتش ساعت 11 شروع شده و بلافاصله پس از گزارش آتش سوزی توسط مردم نیروهای امدادی به منطقه اعزام شدند و پس از تلاش چهار ساعته و همکاری مردم هم اکنون وضعیت تحت کنترل قرار دارد اما با توجه به وزش باد و وجود درختان خشک و احتمال بروز آتش سوزی مجدد اکیپهای امدادی طی ساعات آینده به خصوص امشب در منطقه حضور خواهند داشت.

ایزدی افزود: جفریز از ذخیره گاههای جنگلی استان کرمان محسوب می شود و دارای گونه های گیاهی و جانوری منحصر به فرد است.

وی از وجود 5 هزار هکتار پوشش جنگلی در این منطقه خبر داد که متاسفانه 40 هکتار آن کاملا در آتش سوخته و از بین رفته است.

وی از انجام اقدامات پاکسازی و جلوگیری از بروز مجدد آتش در جنگل جفریز خبر داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها