طرفداران هیات مدیره جدید خانه سینما امروز مقابل وزارت ارشاد تجمع می‌کنند

سینما علیه سینما

برنامه سینمایی «هفت»، جمعه‌شب در حالی روی آنتن شبکه 3 سیما رفت که همایون اسعدیان و حسین فرح‌بخش به عنوان نمایندگان دو طرف موضوع اختلافی خانه سینما، مباحث صریح و تندی را مطرح کردند.
کد خبر: ۵۸۱۰۱۹

به دنبال پلمب هفته گذشته خانه سینما و تجمع جمعی از سینماگران در کوچه سمنان و حاشیه‌های به‌وجود آمده، برنامه اخیر «هفت» موضوع اصلی خود را به همین مساله اختصاص داد و با دعوت از همایون اسعدیان و حسین فرح‌بخش که روزگاری در مقام کارگردان و تهیه‌کننده به‌طور مشترک فیلم «نیش» را با بازی ابوالفضل پورعرب و جمشید هاشم‌پور تولید کردند، این بار به نمایندگی از طرفین دعوا یعنی هیات‌مدیره خانه سینمای سابق و هیات‌مدیره جدید به طرح و انعکاس دیدگاه‌های موافق و مخالف پرداخت.

محمود گبرلو، مجری برنامه «هفت» در ابتدا ضمن اشاره به موضوع چالش‌برانگیز خانه سینما و حوادث اخیر گفت: متاسفانه این روزها خانه سینما دچار چالش‌های جدید، اما ریشه‌داری شده است که دودش به چشم خود اهالی سینما و مردم می‌رود. هنرمندان ما در کنار هم به صورتی دوستانه به فعالیت مشغول هستند، اما با طرح مشکلات صنفی در مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند.

حسین فرح‌بخش که به نمایندگی و طرفداری از هیات‌مدیره جدید خانه سینما سخن می‌گفت، صحبت‌هایش را با یادی از سالگرد عملیات مرصاد و شهدای این واقعه آغاز کرد و گفت: امروز اتفاقاتی در سینما می‌افتد که بی‌ربط به عملیات مرصاد نیست. اوایل سال 91 یادمان نرفته چه کسانی باعث شدند این تشنجات در خانه سینما اتفاق بیفتد و بعد خودشان پناه بردند به یک نهاد نیمه‌دولتی و پول‌های میلیاردی را گرفتند و خوردند و به ریش 4000 نفر اهالی سینما خندیدند. ما در گذشته نام شعبون بی‌مخ را شنیده، اما او را ندیده بودیم، اما روز گذشته او را مقابل خانه سینما دیدیم. نمی‌دانستیم که آقای برزیده کشتی کچ هم کار می‌کند و می‌تواند با لگد در خانه سینما را باز کند!

فرح‌بخش درباره تعطیلی خانه سینما نیز گفت: از سال 76 کم‌کم خانه سینما به جای مسائل رفاهی به سمت مسائل سیاسی کشیده شد. بعد از اساسنامه سال 72 هیچ‌کدام از اساسنامه‌ها قانونی نبوده است. این 40ـ30 نفر خانه سینما را به یک رانت برای منافع خودشان تبدیل کرده بودند که شمقدری دید این نهاد غیرقانونی است و آن را منحل اعلام کرد.

همایون اسعدیان، رئیس کانون کارگردانان خانه سینما و نماینده هیات‌مدیره سابق در پاسخ به اظهارات فرح‌بخش گفت: متاسفانه این همه ادعای قانونی شدن صنوف نقشه‌ای بیش نبوده است و معلوم شد این صنوف به عنوان انجمن‌های فرهنگی ثبت شده‌اند. آقایان نوزدهم تیرماه اعلام مجمع فوق‌العاده کردند و گفتند که 15 صنف ثبت قانونی شده است، در صورتی که خودشان هم می‌دانستند تنها ده صنف به اصطلاح قانونی دارند.

فرح‌بخش در جواب اسعدیان مطرح کرد: صنفی که در ارشاد به ثبت رسید، قانونی است، پس اگر بگوییم به اصطلاح قانونی یعنی نظام و وزارت ارشاد را قبول نداریم. وزارت ارشاد می‌گوید خانه سینما غیرقانونی است پس باید آن را قبول کنیم. بچه‌های ما حرف دل و زبانشان با هم یکی نیست و همین مساله باعث بروز نفاق شده است.

تهیه‌کننده فیلم «رژیم طلایی» افزود: من مخالف خانه سینما نیستم و بسیار هم مایلم که این خانه باز شود. هیات‌مدیره قانونی تشکیل شده و انتخابات هم درست بوده است. همه 11 صنفی هم که آمدند نامه داشتند و نمایندگانشان در جلسه حضور داشته است. هرکس بعدا این امر را تکذیب کرده تحت فشار بوده است.

اسعدیان در ادامه با اشاره به این که دوستانی که در آن طرف هستند هیچ‌کدام ادبیاتشان مثل آقای فرح‌بخش نیست و فرح‌بخش ادبیاتی مخصوص به خودش دارد، عنوان کرد: متاسفانه سناریویی که چیده شده به این شکل است که می‌خواستند با معرفی هیات‌مدیره جدید همان خانه سینمای قبلی را ادامه دهند و آب هم از آب تکان نخورد.

وی درخصوص واژه شعبون بی‌مخ که فرح‌بخش در صحبت‌هایش به آن اشاره کرد هم گفت: این چهره‌ها که صبح پنجشنبه جلوی خانه سینما بودند همگی از بزرگان سینمای ایران هستند. این افراد شعبون بی‌مخ نبودند.

فرح‌بخش درباره پلمب خانه سینما هم توضیح داد: طبق قانون وسائل خانه سینما جزو املاک ارشاد است پس می‌تواند وسائل خودش را پلمب کند. باید قبول کنیم این 4000 نفر حقوقی دارند و کسی نمی تواند بیش از این لابی‌گری کند. اسعدیان در جواب گفت: من واقعا از آقای فرح‌بخش سپاسگزارم که امشب در این برنامه شرکت کردند چون من اگر هر چقدر هم حرف می زدم نمی‌توانستم ثابت کنم که حق با ماست، ما معتقدیم که پلمب غیرقانونی است.وی در پاسخ به صحبت‌های فرح‌بخش که اصرار داشت اسعدیان معنای رانت‌خواری را توضیح دهد، به کنایه گفت: رانت‌خواری یعنی از موقعیتمان استفاده کنیم و هر سال فیلم‌هایمان را درعید نوروز اکران کنیم. پس آن قدر حرف رانت‌خواری نزنید و دیگران را متهم نکنید.

فرح‌بخش نیز پاسخ داد: رانت‌خواری این است که با یک نهاد دولتی قاطی شوید و از آنها پول بگیرید و اگر به شما پول ندهند علیه همان دولت بلند شوید. اسعدیان و دوستانش با هرکس که به نفعشان کار نکند مخالف هستند. در پشت لوای فرهنگ این آقایان لمپنیسم قرار دارد. این افراد بروند ببینند اصلا در بدنه سینما محبوبیتی دارند؟

گبرلو در طول این بحث بارها به مهمانان برنامه تذکر داد، حرمت افراد را نگه دارند تا به افرادی که در جلسه حضور ندارند، توهینی نشود و در پایان از دوطرف خواست تا به علت محدودیت وقت صحبت‌های خود را به پایان برسانند.

حسین فرح‌بخش همچنین در گفت‌وگو با جام‌جم از تجمع امروز سینماگران طرفدار هیات مدیره جدید خانه سینمامقابل ساختمان وزارت ارشاد خبر داد و گفت: ساعت 11 امروز اهالی سینما مقابل ساختمان وزارت ارشاد تجمع می‌کنند و نسبت به این موضوع که چرا خانه سینما را به هیات‌مدیره جدید تحویل نمی‌دهند، اعتراض خواهند کرد. بیشتر سینماگران امروز را کسانی تشکیل می‌دهند که جزو اهالی بدنه سینما و قشر مستضعفی هستند که یک عمر از رانت‌خواری عده‌ای ضربه خورده‌اند. کارگردان «زندگی خصوصی» همچنین درباره پافشاری هیات‌مدیره سابق خانه سینما مبنی بر برگزاری مجمع عمومی ششم مرداد حتی مقابل در بسته خانه سینما گفت: این مساله از همان ادبیات شعبون بی‌مخی ناشی می‌شود که در برنامه «هفت» به آن اشاره کردم. فکر می‌کنم اگر دوستان نتوانند برای تجمع ششم مرداد از وزارت ارشاد مجوز بگیرند، احتمالا پلیس با آنها برخورد خواهد کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها