بهنام اسبقی، نهمین هوگوپوش ایرانی ​است که روی سکوی قهرمانی جهان ایستاد

برق اولین طلای جهانی در اردوی تکواندو

سومین روز از بیست و یکمین دوره رقابت‌های تکواندو قهرمانی جهان با درخشش اولین مدال طلا برای تیم ملی کشورمان به پایان رسید. مدال با ارزشی که بهنام اسبقی پس از 6 پیروزی متوالی در وزن 68- کیلوگرم به دست آورد.
کد خبر: ۵۸۰۸۰۸

تکواندوکار شایسته کشورمان کارخود را با برتری 5 بر یک مقابل استفان موندونگا از گابن آغاز کرد. اسبقی سپس آنجل مورا از کوبا را 15بر 5 از پیش رو برداشت و در دور سوم هم الوین ممدوف، نفر سوم اروپا از جمهوری آذربایجان را 5 بر صفر شکست داد.

اسبقی در مرحله بعدی حریفی از مکزیک را پیش رو داشت. ایسلاس گومز که چهار سال قبل در بازی نهایی مسابقات جهانی 2009 دانمارک مغلوب باقری معتمد شده بود، در این دوره مقابل چشم هزاران هموطن خود 3بر2 نتیجه را به اسبقی واگذار کرد تا نماینده خوب کشورمان راهی یک چهارم نهایی شود. تکواندوکار وزن چهارم تیم ملی ایران در پنجمین مبارزه خود حریفی از مولداوی را 2 بر صفر شکست داد و در مرحله نیمه‌نهایی هم در یک مبارزه عالی 8 بر3 مقابل راسیل از اسپانیا پیروز شد تا همه چیز برای کسب نخستین مدال طلای کاروان تکواندوی ایران مهیا شود.

اسبقی برای کسب مدال طلای وزن 68- کیلوگرم به دیدار کیم هون از کره‌جنوبی رفت. هر چند امتیاز نخست را کره ای به نام خود ثبت کرد ولی نماینده کشورمان خیلی زود جبران کرد و راند اول را 2 بر یک به سود خود خاتمه داد. او این برتری را تا پایان راند سوم حفظ کرد و در نهایت با برتری 5 بر4 اولین طلای تیم ملی کشورمان را کسب کند.

اسبقی با کسب این نشان طلا ثابت کرد جانشینی شایسته برای محمد باقری معتمد است که در دو دوره قبلی رقابت‌های جهانی یک طلا و یک نقره این وزن را از آن خود کرده بود.

نخستین مدال طلای تاریخ تکواندوی ایران را هادی ساعی در سال 1999 و در رقابت‌های جهانی کانادا به دست آورد، پس از آن 9 بار دیگر تکواندوکاران کشورمان به ترتیب زیر با ایستادن روی سکوی نخست جهان، بر مدال طلای این رقابتها بوسه زدند:

مجید افلاکی 1999، بهزاد خداد 2001، یوسف کرمی و مرتضی رستمی 2003، هادی ساعی 2005، محمد باقری معتمد 2009، علیرضا نصرآزادی، فرزاد عبدالهی و یوسف کرمی 2011.

به این ترتیب بهنام اسبقی نهمین هوگوش تاریخ تکواندوی ایران لقب گرفته که توانسته در رقابتهای جهانی عنوان قهرمانی را به دست آورد. طلای اسبقی همچنین دومین مدال تیم ملی کشورمان در این دوره از مسابقات بود. در روز نخست هادی مستعان در وزن دوم موفق به کسب مدال نقره شده بود.

اسبقی: بعد از 28 سال حق پدرم را گرفتم

تکواندوکار وزن چهارم تیم ملی ایران پس از کسب مدال طلای مسابقات قهرمانی جهان، گفت: پدرم یک مدال از مسابقه‌های جهانی باید می‌گرفت که در این رقابت‌ها جا مانده بود. او 28 سال پیش و در مسابقات جهانی آلمان مقابل نماینده کره‌جنوبی 6 بر 5 شکست خورده بود که خوشبختانه توانستم حق پدرم را از تکواندوی دنیا بگیرم. بنابراین من مدالم را به او هدیه می‌دهم.بهنام اسبقی که با ایسنا صحبت می کرد با اشاره به این که خوشحال است توانسته جانشین خوبی برای علیرضا نصر، محمد باقری معتمد و در نهایت پدرش باشد، افزود: ما در وزن چهارم همیشه مدال آور‌ بوده‌ایم و خوشحالم که باز هم اقتدار تکواندوی ایران را نشان دادم.

دارنده مدال طلای جهان یادآور شد: در طول مسابقات زمانی که به چشم حریفانم نگاه می‌کردم ترس را در چشمان آنها می‌دیدم. همه تکواندو‌کاران دنیا تا نام ایران را می‌شنوند می‌ترسند. بچه‌های ما اگر خودشان باشند قطعا مدال طلا کسب خواهند کرد. امیدوارم که طی روزهای آینده این افتخارآفرینی تکرار شود و سکوهای بیشتری را از آن خود کنیم.

حذف 3 نماینده ایران

ادامه بیست و یکمین دوره مسابقات تکواندوی قهرمانی جهــــــان در مکزیک، سه نماینده ایران حذف شدند.

احسان نقیب زاده تکواندوکار 54- کیلوگرم کشورمان در اولین مبارزه خود پدرو آنکو از پرو را با نتیجه 9 بریک شکست داد، اما در دور دوم مقابل نماینده کشور میزبان شکست سنگین 13 بر یک را پذیرفت و از دور مسابقات کنار رفت. پریسا قربانی نماینده وزن 73- کیلوگرم تیم ملی بانوان ایران نیز در همان دیدار نخست خود به تکواندوکاری از چین باخت. همچنین شکرانه ایزدی در وزن 67- کیلوگرم پس از آن که در دور نخست با امتیاز فنی نماینده قزاقستان را از پیش‌رو برداشت، در دور دوم در راند طلایی مغلوب تکواندو کاری از مکزیک شد و از دور رقابت‌ها کنار رفت.

قرعه دشوار حاجی‌پور و خمسه

پنجمین روز این رقابت‌ها در حالی امروز برگزار می‌شود که سوسن حاجی‌پور و محمد خمسه با قرعه‌ای سخت مواجه شده اند. حاجی‌پور که حضور در المپیک 2012 لندن را نیز تجربه کرده است، به عنوان کاپیتان تیم ملی بانوان در دور نخست وزن 57- بانوان به دیدار دلبر سعیدویلا از ازبکستان می‌رود، او در صورت برتری باید با جیده جونز سید دوم این وزن و دارنده نشان طلای المپیک از انگلستان برود.در رقابتهای وزن 63- کیلوگرم مردان نیز محمد خمسه در سه مبارزه نخست خود به ترتیب باید با فیلیپه انجو از برزیل، رافیک زوری از هلند و لی دائه هوون از کره‌جنوبی برود که این سومی دارنده مدال نقره المپیک لندن و طلای جهانی 2011 است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها