یک روزنامه آمریکایی در گزارش مفصلی به بررسی گام‌هایی که آمریکا باید برای برقراری ارتباط با ایران بردارد، پرداخت.
کد خبر: ۵۸۰۵۰۰

به گزارش فارس، روزنامه کریستین ساینس مانیتور در این گزارش، انتخابات اخیر ایران و انتخاب شدن حسن‌روحانی به عنوان رئیس‌جمهور ایران و فرصت برقراری دوباره روابط میان تهران و واشنگتن را بررسی کرده است.

این روزنامه آمریکایی نوشت: از دست دادن فرصت‌ها برای برقراری روابط میان ایران و آمریکا طی سه دهه گذشته بسیار عادی بوده است. ایرانی‌ها فرصت‌های زیادی را در دوران اوباما و زمانی که در سال 2009 به قدرت آمد، ازدست دادند. از سوی دیگر، آمریکایی‌ها که روز سه‌شنبه با متحدانشان در بروکسل دیدار کرده تا گام‌های بعدی برای مذاکره هسته‌ای با ایران را بررسی کنند، نباید باعث ایجاد تنش با حسن روحانی، رئیس‌جمهور منتخب شوند.

روحانی معمار تنها توافق‌نامه ایران با غرب در 11 سال گذشته است

این روزنامه با بیان این‌که اکنون گشایش دیگری ظاهر شده است، نوشت: حسن روحانی، معمار تنها توافقنامه میان ایران و غرب طی 11 سال گذشته به عنوان رئیس‌جمهور ایران انتخاب شده است.

در ادامه گزارش روزنامه کریستین ساینس مانیتور آمده است: به جای تبریک به رئیس‌جمهور جدید که نیمی از مردم ایران به وی رای دادند، کاخ سفید بیانیه‌ای صادر و اوباما نیز محتاطانه با این موضوع برخورد کرد.

این روزنامه نوشت: هیچ‌کدام از این موضوعات شگفت‌آور نیست. فائق آمدن بر سه دهه دشمنی انباشته شده و غلبه کردن بر دیوار بلند بی‌اعتمادی میان آمریکا و ایران آسان نخواهد بود. اولویت‌ها باید مشخص باشد. در صورتی که هدف اصلی آمریکا اطمینان حاصل کردن از برنامه هسته‌ای ایران است، بنابراین باید تنفیذ روحانی با استقبال مواجه شود.

کریستین ساینس مانیتور در گزارش خود تاکید کرد: در حالی که روحانی همانند دیگر رؤسای جمهور ایران، حرف آخر را در موضوعات سیاست خارجی نمی‌زند، گفتار رئیس‌جمهور و تیم وی می‌تواند بر روند دیپلماتیک تاثیرگذار باشد. یک مقایسه ساده میان سیاست‌های هسته‌ای و خارجی دوران محمد خاتمی و محمود احمدی‌نژاد می‌تواند به اندازه کافی گواه این موضوع باشد.

واشنگتن باید فرصت دیگری به تعامل با ایران بدهد

این روزنامه تاکید کرد: واشنگتن به جای آن‌که بازی انتظار را در پیش بگیرد، باید به تعامل با ایران فرصت دیگری بدهد. برای این هدف، دولت اوباما باید علامتی در تغییر شیوه، ماهیت و استراتژی بدهد. برای تغییر شیوه، اوباما می‌تواند در روز آغاز به کار رئیس‌جمهور ایران، یک پیام عمومی ارسال کند. این پیام نباید حاوی هیچ‌گونه نکته منفی بوده و باید متعادل باقی بماند.

کریستین ساینس مانیتور حتی متن پیام آمریکا در روز آغاز به کار حسن روحانی را این‌گونه پیشنهاد داده است: انتظارات جامعه بین‌المللی از ایران بخصوص درباره برنامه هسته‌ای و مشارکت در سوریه چشمگیر است. ما آمادگی داریم تا با دولت آقای روحانی برای حل این موضوعات همکاری کنیم.

این روزنامه نوشت: علاوه بر نامه عمومی، رئیس‌جمهور آمریکا باید نامه خصوصی دیگری را به رهبر ایران ارسال کند و در آن شفاف سازد که برای گفت‌وگو براساس دستورالعملی فراگیر آماده است.

غرب باید گام‌های اول را در رفع تحریم‌ها بردارد

کریستین ساینس مانیتور اضافه کرد: آمریکا در همکاری با متحدان باید نقشه راهی فراتر از گام‌های اعتمادساز اولیه ترسیم کند که به برداشته شدن تحریم‌ها در قبال اعطای امتیازهایی از سوی ایران همراه باشد. بسیار مهم است که با جلوگیری از اعمال تحریم‌های بیشتر، تعهد خود را به دیپلماسی نشان دهیم. هرگونه اعمال تحریم بیشتر علیه ایران، اندیشه ادامه تلاش‌ها برای تغییر رژیم در ایران را تقویت می‌کند و ممکن است از سوی عناصر محافظه‌کار در ایران برای جلوگیری از تلاش‌های روحانی و همچنین برگزاری مذاکرات حقیقی استفاده شود.

این روزنامه آمریکایی نوشت: برای نشان دان تغییر در استراتژی، واشنگتن باید با مشارکت ایران در کنفرانس ژنو 2 موافقت کند. این تصمیم می‌تواند رویکرد سیاسی جدید تهران را توجیه کند. هم‌اکنون این موضوع آشکار شده که بحران سوریه ممکن است با حضور ایران حل نشود، اما قطعا این بحران بدون در نظر گرفتن ایران قابل حل نیست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها