مخبر‌دزفولی: کرسی‌های نظریه‌پردازی و آزاداندیشی تعطیل نشده است

حاشیه و ابهام در مسیر ‌کرسی‌های‌ آزاداندیشی

روز گذشته در حالی به نقل از علیرضا واسعی، دبیر هیات حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره خبر تعطیلی این کرسی‌ها اعلام شد که دکتر محمدرضا مخبردزفولی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور در گفت‌وگو با جام‌جم این خبر را کذب دانست.
کد خبر: ۵۸۰۳۹۰

به گزارش جام‌جم، واسعی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به‌این ‌که اکنون حدود یک سال از توقف فعالیت‌ این کرسی‌ها می‌گذرد، گفت: آقای دکتر مخبردزفولی یکی از روزهای تابستان سال گذشته با بنده تماس گرفت و گفت که فعلا کرسی‌ها متوقف باشد تا ما دستور ادامه کار را بزودی اعلام کنیم.

وی با بیان این‌ که اکنون یک سال از این ماجرا می‌گذرد، ادامه داد: پس از بیان این موضوع، 12 کارمند دبیرخانه را با وجه اندکی بازخرید کردند و ساختمانی که در رهن این نهاد بود، گرفته شد.

دبیر هیات حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره یادآور شد: 200 عضو هیات علمی برجسته و 15دانشگاه و پژوهشگاه به کرسی‌های نظریه‌پردازی متصل بودند و ما در کرسی‌های نظریه‌پردازی بیش از 20رشته علوم انسانی را پیگیر بودیم و 21 رشته نیز کرسی مشخص داشتند.

واسعی تاکید کرد: کرسی‌های نظریه‌پردازی حدود یک‌دهه در دانشگاه‌ها فعال و جایگاه خود را پیدا کرده بود، تا جایی که در آیین‌نامه ارتقای اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها نیز رسما قید شده بود، اما اکنون بسادگی متوقف ‌شده است.

اما دکتر مخبردزفولی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نظر دیگری دارد. او با بیان این که اصلا کرسی‌های نظریه‌پردازی چیزی به عنوان دبیر ندارد و مسئولیت آن با جناب آقای حجت‌الاسلام والمسلمین رشاد است، گفت: این خبر متاسفانه از اساس نادرست است.

او در پاسخ به این پرسش جام‌جم که گویا آقای رشاد از مسئولیت کرسی‌های نظریه‌پردازی استعفا داده‌اند، گفت: آقای رشاد به دلیل کسالتی که داشتند استعفا دادند که استعفای ایشان هنوز از طرف شورا پذیرفته نشده است و به‌همین دلیل امور مرتبط با این موضوع دچار تاخیر شد.

مخبردزفولی با اشاره به این که برای فعالیت کرسی‌های نظریه‌پردازی مشکل بودجه و فضا وجود ندارد، افزود: برای رفع برخی موانع ما فضای جدیدی را هم برای این موضوع در ساختمان جدیدمان در نظر گرفته‌ایم.

رهبر معظم انقلاب بارها بر کرسی‌های نظریه‌‌پردازی و آزاداندیشی پررونق تاکید داشته‌اند و بر همین اساس، «هیات حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره» در بهمن‌ماه 1382 با فرمان معظم‌له تاسیس شد. ماموریت اصلی و وظیفه اساسی این هیات ـ‌که ‌زیرمجموعه شورای عالی انقلاب فرهنگی محسوب می‌شود‌ ـ سیاستگذاری کلان متناسب با فعالیت‌های تعریفی و برنامه‌ریزی‌های کلان برای دستیابی به علوم انسانی بومی تعریف شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها