تجمع و تقابل هیات مدیره جدید و اعضای قدیم خانه سینما به پلمب 48 ساعته این خانه انجامید

میانجیگری پلیس در‌ماجرای خانه سینما

روز گذشته خانه سینمای ایران در خیابان بهار تهران محل تجمع و اختلاف خانواده سینما شد و هیات مدیره جدید و اعضای سابق این خانه در این مکان همراه با تجمع، سخنرانی کردند که در نهایت نیروی انتظامی وارد عمل شد و این محل را تا 48 ساعت در اختیار گرفت تا طرفین با انجام مذاکرات نسبت به حل موضوع اقدام کنند.
کد خبر: ۵۸۰۱۰۱

به دنبال اعلام حبیب‌الله کاسه‌ساز، رئیس هیات مدیره و سخنگوی «جامعه اصناف سینمای ایران» که در گفت‌و‌گو با جام‌جم خبر از حضور در محل خانه سینما داده بود، اعضای این هیات مدیره صبح دیروز برای ورود به ساختمان خانه سینما اقدام کردند، اما هیات مدیره خانه سینما از اعضای خود دعوت کردند برای حفظ خانه سینما تجمع کنند و اجازه این کار را به هیات مدیره جدید که به باور آنها غیرقانونی است، ندهند.

فرهاد توحیدی به ایسنا گفت: دوشنبه شب پس از اتفاقات به‌وجود آمده و تشکیل غیرقانونی خانه سینما 2، وزیر ارشاد دستور داد اموال و ساختمان خانه سینما به هیات مدیره‌ای که از مجمع عمومی نوزدهم تیرماه برآمده بود، تحویل شود. بر همین اساس دوشنبه شب خانه سینما پلمب شد، ما نیز موضوع را به پلیس 110 اطلاع دادیم و به دلیل تصرف عدوانی از تشکیلات جدید شکایت کردیم.

توحیدی درخصوص نقش رئیس‌جمهور در حل این اختلاف و مشکلات به‌وجود آمده نیز گفت: تصور می‌کنیم دکتر احمدی‌نژاد بدرستی در جریان کامل اتفاقات پیش‌ آمده قرار نگرفته است، به همین دلیل ما دوشنبه شب و پس از اطلاع از پلمب خانه سینما از طریق یک واسطه موضوع را به اطلاع رئیس‌جمهور رساندیم و ایشان نیز قول مساعد داد که در این زمینه دخالت کند و ما منتظر دخالت ایشان هستیم.

پس از تجمع اعضای صنوف خانه سینما، نیروی انتظامی وارد عمل شد و این محل را تا 48 ساعت در اختیار خود گرفت تا طرفین با برپایی مذاکرات نسبت به حل موضوع اقدام کنند.

توحیدی بیان کرد: نیروی انتظامی تضمین داده است تا 48 ساعت آینده حتی کارکنان وزارت ارشاد به ساختمان خانه سینما ورود پیدا نخواهند کرد و در این مدت ما با سازمان سینمایی وارد مذاکره می‌شویم.

بر همین اساس جلسه پیش‌ مجمع عمومی ششم مرداد هم که قرار بود دیروز در ساختمان شماره یک خانه سینما برگزار شود توسط توحیدی ملغی اعلام شد.

علیرضا داوودنژاد، نویسنده و کارگردان سینما از چهره‌های معترض این تجمع هم دیروز سخنرانی تندی انجام داد.

پس از آن که جمعی از اعضای خانه سینما در مقابل در پلمب شده این نهاد صنفی تجمع کردند، جمال شورجه یکی از اعضای هیات هفت نفره تنظیم اصلاح اساسنامه جدید خانه سینما پس از گفت‌وگو با فرهاد توحیدی پیشنهادی را مطرح کرد.شورجه خطاب به جمعیت معترض گفت: من از صمیم قلب متاسفم بابت شرایطی که پیش آمده و رضایتی از این وضع ندارم. قرار شد فعلا قضیه باز شدن خانه سینما را منتفی کنیم تا دوستان، آقای شمقدری و مسئولان بالاتر جلسه‌ای را بگذارند و ببینیم چه کار می‌توان کرد. براساس قانون در را نمی‌توان باز کرد، چون در اختیار من نیست.

شورجه در همین خصوص به فارس گفت: امروز باید به صورت رسمی و قانونی هیات مدیره خانه سینما این خانه را تحویل می‌گرفت، اما به دلیل تجمعی که هیات مدیره سابق خانه سینما و تعدادی از سینماگران داشتند فعلا صلاح دیده شد که بازگشایی خانه سینما متوقف شود، زیرا امکان ایجاد تشنج و درگیری بود که هیچ‌یک از طرفین راضی به این کار نبودند. ما به عنوان هیات نظارت بر بازگشایی خانه سینما تشخیص دادیم که فعلا این پلمب شکسته نشود تا ببینیم راهکار قانونی چه خواهد بود.

شورجه ضمن غیرقانونی خواندن مجمع عمومی ششم مرداد درباره قانونی شدن صنوف و حضور اکثریت صنوف در مجمع عمومی گفت: متاسفانه صنوف خانه سینما در موعد مقرر که ارشاد تعیین کرد، نیامدند تا صنف را ثبت کنند و ارشاد آنها را به رسمیت بشناسد. هیات مدیره صنوف می‌توانستند با یک نامه به ارشاد صنوف را قانونی کنند. دوستان نمی‌خواستند خانه سینما باز شود. آنها علاقه‌مند هستند یا به زور و تحکم و قلدری این کار را بکنند یا بازگشایی در زمان دولت آقای روحانی انجام شود تا کارکرد یکی از کلیدهای آقای روحانی را ببینیم!

جواد شمقدری، رئیس سازمان سینمایی هم در این رابطه به ایسنا گفت: با توجه به تجمعی که قرار بود بعدازظهر بیست و پنجم تیر، دوستان در خانه‌ سینما داشته باشند از حراست ارشاد خواستیم ساختمان خانه‌ سینما را پلمب کند و از هیات مدیره‌ جدید هم خواستیم حضورشان را 48 ساعت به تعویق بیندازد.

طبق قوانین جاری، ساختمان خانه‌ سینما در اختیار وزارت ارشاد است و در پی تقاضای هیأت مدیره‌ جدید، وزیر دستور داد ساختمان در اختیار آنها قرار گیرد.

وی افزود: پس از آن که قرار شد دوستان تجمع کنند به این نتیجه رسیدیم با هماهنگی نیروی انتظامی 48 ساعت بعد در آنجا مستقر شوند و طی این مدت هم اگر هیات مدیره‌ قبلی صحبتی دارند با هیات مدیره‌ جدید به تفاهم برسند و ما هم به آنها کمک خواهیم کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها