سال‌ها بود که سالمندان بدون این‌که مرکز مشخص و تخصصی برای دردهای خود داشته باشند، در میان پزشکان عمومی و متخصص به دنبال کسانی می‌گشتند که تجربیات و دانسته‌هایشان را با مشکلات و مسائل سالمندی پیوند دهند و تجویزشان، مناسب سن و سال این افراد باشد. اکنون تعدادی از متخصصان طب سالمندی، راه‌اندازی مراکزی مخصوص آنها را پیشنهاد داده‌اند.
کد خبر: ۵۷۸۸۹۱

امروزه کارشناسان و جامعه‌شناسان کم کم دارند به سیاستگذاران جامعه پزشکی می‌قبولانند که وجود متخصصان در رشته‌های مختلف کلینیکی با تخصص در گرایش سالمندی یک نیاز اساسی برای جامعه‌ای با 7 میلیون سالمند است. این تخصص‌ها  در بسیاری از کشورها رشته آکادمیک است و در دانشگاه تدریس می‌شود. اما جامعه‌ای چون ایران  که تا دو  سه دهه دیگر با انفجار جمعیت سالمند مواجه خواهد بود در این راستا چه گام‌هایی برداشته است؟ آیا در آن تاریخ جامعه پزشکی ما متخصصانی با دو سه دهه تجربه در حوزه سالمندی خواهد داشت؟

اگر می‌خواهیم نیاز آن روز را به‌خوبی برآورده سازیم و در دانشگاه‌ها استادان مجربی علم متناسب با سالمندی را تدریس کنیم باید از امروز این استادان را پرورش دهیم و با توجه به همین نیاز بوده که  چند زمانی است دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی برای اولین بار در کشور در دوره بهداشت عمومی با گرایش سالمندی دانشجو پذیرفته است.

در این زمینه، دوره‌های MPH در سایر دانشگاه‌ها با گرایش بهداشت محیط کار وجود دارد ولی تاکنون با گرایش سالمندی رشته‌ای وجود نداشته است. داشتن مدرک دکترای پزشکی و بالاتر شرط عمومی برای ثبت‌نام در آزمون MPH سالمندی بود که 40 نفر در این  آزمون شرکت کردند و در نهایت با جمع‌بندی امتیازهای کتبی و شفاهی 20 نفر مورد پذیرش قرار خواهند گرفت.
 این دوره با مساعدت مسوولین دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی هماهنگی آنها با وزارت بهداشت دو سال زودتر از موعد مقرر راه‌اندازی شد و دست اندرکاران این اقدام به‌جا امیدوارند شاهد انقلابی در عرصه حل مسائل سالمندی کشور باشیم. البته این موج آکادمیک تخصص‌های سالمندی باید در همه رشته‌های مورد نیاز سالمندان پدید آید.
ما در سه دهه دیگر در جامعه‌ای زندگی خواهیم کرد با جمعیت 30 میلیون سالمند و آن هم نه از نوع سالمندان امروز.30 سال آینده سالمندانی در جامعه زیست خواهند کرد که به دلیل مدرنیته فرهنگی اجتماعی، فرزندان کمی دارند و همان تعداد اندک نیز ارتباط کمی با آنها خواهند داشت.
 آنها اغلب با سواد و دارای سطح سواد بالای دیپلم خواهند بود و متناسب با بالا بودن سطح سواد آگاهی و فهم و درکشان از موقعیت خود و آنچه که باید داشته باشند فرا‌تر از امروز است. آنها امکانات مورد نیاز خود را مطالبه خواهند کرد و برای درمان افسردگی‌های خود نیاز به مشاوران خاص سالمندان خواهند داشت. پرستار سالمند، مصاحب سالمند، ربوت خدمتکار سالمند، پزشک سالمند، روان‌شناس سالمند، مربی ورزشی خاص سالمند و خیلی از تخصص‌های دیگر مناسب و ضروری برای سالمندان چیزی است که از امروز باید به فکر آن باشیم.
سالمندان فردا ما هستیم و ما از امروز می‌دانیم چه چیزهایی لازم داریم. پس همه ما باید به فکر باشیم.

>> جام جم/ چاردیواری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها