آیت الله لاریجانی ابلاغ کرد

15 روز مرخصی برای زندانیان واجد شرایط

رئیس قوه قضاییه با بیان این‌که دستگاه قضایی برای شنیدن نقدهای سازنده و دلسوزانه آماده است، گفت: دستگاه قضایی مشکلات زیادی دارد و باید این مشکلات را در حد وسع برطرف کنیم؛ البته نقد غیر از تخریب است.
کد خبر: ۵۷۸۴۳۸

به گزارش روابط عمومی قوه قضاییه، آیت‌الله آملی لاریجانی دیروز در جلسه مسئولان عالی قضایی با بیان این‌که نقد سالم و عادلانه موجب حرکت است، تأکید کرد: تخریب و گاهی خروج از موازین حق و انصاف در ارزیابی‌ها موجب دلسردی افراد زحمتکش در دستگاه قضایی می‌شود.

آیت‌الله آملی‌لاریجانی به سخنان اخیر درباره قوه قضاییه اشاره کرد و گفت: اخیرا امام جمعه محترم مشهد مطالبی را در هفته قوه قضاییه بیان داشته‌اند که البته بنا ندارم به شخص بپردازم اما محتوای آنچه ایشان گفتند توقعات خاصی از دستگاه قضایی است که چه بسا از عهده قوه قضاییه خارج است. ایشان گفته‌اند که مردم ایران با قوه قضاییه سه مشکل دارند که یکی بحث مواد مخدر است.

آیت‌الله آملی‌لاریجانی افزود: انصافش این است که بگوییم در این دوره دستگاه قضایی در برخورد با مواد مخدر واقعاً خوب عمل کرده است. البته من نمی‌خواهم قیاس کنم ولی شاید بشود گفت در هیچ دوره‌ای این قدر سختگیری نبوده است.

رئیس قوه قضاییه موضوع برخورد با مفاسد اخلاقی از سوی قوه قضاییه را بخش دیگری از سخنان امام جمعه مشهد اعلام کرد و گفت: به گفته ایشان این قابل تحمل نیست که چند دختر و پسر لاابالی به نظام دهن‌کجی کنند. این سخن واقعا صحیحی است. متأسفانه متولیان امور فرهنگی در کشور به این موضوع توجه نکردند. حجاب و عفاف یک مساله اساسی در کشور است، منتها بحث برخورد بحث آخر است. من سال اولی که رئیس جمهور این کشور گفت که آقا چه کار دارید به این‌که چهارتا تار موی کسی بیرون باشد، گفتم که قانون ما بی حجابی و بدحجابی را جرم و شرع ما این را خلاف شرع دانسته است و خلاف شرع آشکار را باید نهی کرد و جلوی جرم را گرفت. منتها این مساله که توقع را از قوه قضاییه بالا ببرند اشتباه است.

رئیس دستگاه قضا افزود: قوه قضاییه باید به اندازه توانش در مقابل این جرم بایستد، ما موظف هستیم برخورد کنیم منتها آیا شرعا هم جایز است در جایی که امکاناتمان کم است دختر و پسر جوان مردم را که تخطی کرده‌اند کنار اشرار، قاچاقچی مواد مخدر و کنار آدم‌های شروری که ممکن است اصلاً کارشان روسپیگری باشد، بیندازیم و آیا این درست است که بگوییم در این اشکالاتی که هست نه از ناحیه کمبود نیرو، نه کمبود امکانات، نه ضعف قانون هیچ توجیه بردار نیست! آخر چرا ما چنین قضاوت‌های نادرستی می‌کنیم زیرا اولین مساله، زندان‌های ماست. آیا ما حق داریم واقعا دختر و پسر جوان مردم را که حالا یک تخطی این‌طوری کرده‌اند که البته گناه و خلاف شرع و قانون هم هست، کنار زندانیان خطرناک بفرستیم؟ وجود زندان‌های کافی و دارای طبقه‌بندی، یک ضرورت است که متوقف بر وجود امکانات بسیاری است. چرا باید ادعا کرد که هیچ توجیهی قابل قبول نیست.

آیت‌الله آملی‌لاریجانی تأکید کرد: از طرف دیگر چرا ما کوتاهی دستگاه‌های اجرایی، کوتاهی متولیان فرهنگی درون دولت و خارج از دولت را به پای قوه قضاییه می‌نویسیم؟

رئیس قوه قضاییه پیشگیری از وقوع جرم را وظیفه همگانی برشمرد و گفت: باید همه قوا و تمام ارکان نظام، حوزه‌های علمیه، مراجع عظام تقلید، مبلغان و ائمه جمعه و جماعات در پیشگیری از وقوع جرم وارد شوند. مخصوصا ائمه جمعه که در شهرها قدرتی دارند چرا خودشان را از مساله کنار می‌کشند؟

رئیس قوه قضاییه به موضوع مبارزه با مفاسد اقتصادی اشاره کرد و افزود: موضوع گلایه‌آمیز دیگری که مطرح شده مساله مفاسد اقتصادی است. ایشان با نوعی تعبیر توبیخ‌آمیز گفته‌اند که این مساله برای جامعه قابل قبول نیست و در دو سال اخیر در مبارزه با مفاسد اقتصادی فقط ما خبر بعد از خبر می‌شنویم. بعد گفته‌اند که اگر فساد اقتصادی نبود چرا بزرگش کردید؟ اگر فساد اقتصادی بود تأمل چرا؟ و چرا از این دست به آن دست، از این دادگاه به آن دادگاه، از این دادسرا به آن دادسرا، از این بازخواست به آن بازخواست؟ بنده در پاسخ عرض می‌کنم آیا واقعا این‌طور بوده و ما پرونده را از دادسرایی به دادسرایی و از دادگاهی به دادگاهی دیگر فرستادیم؟ آخر چرا حرف‌های خلاف می‌زنید.

آیت‌الله آملی‌لاریجانی تأکید کرد: امام جمعه محترم در لابه‌لای کلام می‌فرمایند که توقع مردم از دستگاه قضایی شهید بهشتی و شهید لاجوردی است. خب، یکی از خصوصیات شهید بهشتی این بود که مظلوم بود، واقعا مظلوم بود، حالا هم همین‌طور است. ببینید، ما ظرف دو سال بخش عمده‌ای از توان دستگاه قضایی را اعم از قضات و کارشناسان متعدد به کار گرفته‌ایم، آن‌وقت آقای رئیس‌جمهور محترم در تلویزیون مقابل میلیون‌ها نفر گفتند که ما که نفهمیدیم چه شد، بعد با تمسخر گفتند البته فهمیدیم چه شد.

رئیس قوه قضاییه افزود: در بدو ورود به بحث مفسده اقتصادی و مشکل اخیر می‌گفتند قوه قضاییه توان برخورد ندارد؛ اما ما برخورد کردیم. در این پرونده عده زیادی متهم هستند، عده زیادی هنوز کارشان تمام و پرونده‌شان رسیدگی نشده، عده‌ای حکم قطعی گرفتند و در مسیر اجراست، اما صحبت ما این است که درست نیست کسانی که باید دلسوزی برای کل نظام کنند قوه قضاییه را زیر سوال ببرند. آیت‌الله آملی‌لاریجانی اظهار کرد: در بحث ارز هم گفتند دستگاه قضایی اگر برخورد کند مساله حل می‌شود. واقعا این‌طور است؟ ارز مساله‌اش در کشور واقعا ریشه‌های مختلف داشت، البته تخلف هم بود و قوه قضاییه هم برخورد کرد ولی مشکل ارز واقعا فقط این نیست.

آیت‌الله آملی‌لاریجانی افزود: ما توقعمان این است که خطاهای ما را ناصحانه گوشزد کنند و اشتباهات دستگاه قضایی را دلسوزانه مطرح کنند، نه آن‌که بدون اطلاع از مراحل پرونده و کیفیت دادرسی سخنان بی‌مبنا و بازاری تحویل داده شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها