وزارت امور خارجه مصر، سفیر ترکیه را احضار و از او خواست کشورش در تحولات داخلی این کشور دخالت نکند

اخوان‌المسلمین حضور در دولت جدید را رد کرد

با وجودی که طرفداران محمد مرسی رئیس‌جمهور برکنار شده مصر همچنان در میدان‌ها و خیابان‌های قاهره حضور داشته و هر لحظه بیم درگیری آنها با نیروهای امنیتی می‌رود، سیاستمداران معرفی شده از سوی کودتاچیان می‌کوشند با شتاب دادن به روند تحولات سیاسی، فضا را آرام‌تر کنند.
کد خبر: ۵۷۸۳۱۶

روز سه‌شنبه عدلی منصور، رئیس‌جمهور موقت مصر پس از اعلام یک برنامه زمان‌بندی‌شده برای برگزاری انتخابات و رفراندوم قانون اساسی طی 210 روز آینده، حازم الببلاوی را به عنوان نخست‌وزیر جدید معرفی کرد. الببلاوی نیز بلافاصله مشغول رایزنی برای تشکیل کابینه شد و حتی از گروه اخوان‌المسلمین نیز درخواست کرد در این کابینه حضور داشته باشند و حتی چند وزارت را به آنها پیشنهاد کرد، اما اخوان این پیشنهادها را نپذیرفت.

به گزارش ایسنا،‌ احمد المسلمانی، سخنگوی ریاست جمهوری مصر اعلام کرد، تصدی برخی از پست‌ها در دولت آتی به حزب آزادی و عدالت، شاخه سیاسی اخوان‌المسلمین پیشنهاد شده است. در مقابل این دعوت اما جماعت اخوان‌المسلمین مصر پیشنهاد مشارکت در کابینه حازم الببلاوی را نپذیرفت.

طارق المرسی،‌ سخنگوی جماعت اخوان‌المسلمین گفت: ما با کودتاچیان تعامل نخواهیم داشت و با هر چیزی که از این کودتای نظامی صادر می‌شود، مخالف هستیم.

با این حال یکی از رهبران جریان مردمی به رهبری حمدین صباحی با اشاره به این‌که این جریان از انتخاب حازم الببلاوی به عنوان نخست‌وزیر مصر استقبال می‌کند، تاکید کرد: این جریان از تمام امکانات خود برای همکاری با وی استفاده می‌کند.

گروه سلفی النور نیز از نخست‌وزیری الببلاوی حمایت کرده است. در یک خبر دیگر اعلام شد، جبهه نجات ملی معارض مصر که پیشتر با بیانیه قانون اساسی صادره از سوی رئیس‌جمهور موقت این کشور مخالفت کرده بود، این مخالفت را پس گرفته است.

به گزارش فارس،‌ جبهه نجات ملی با صدور بیانیه جدیدی سعی کرد از شدت انتقاد علیه بیانیه قانون اساسی بکاهد.

در این بیانیه آمده است: جبهه نجات ملی طی نامه‌ای به رئیس‌جمهور، دیدگاه‌های خود را در خصوص مرحله انتقالی که به برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاستی منتهی می‌شود، اعلام خواهد کرد.

جبهه نجات ملی مهم‌ترین تشکل مخالفان مرسی و مرکب از شخصیت‌هایی چون حمدین صباحی موسس جریان مردمی، محمد ابوالغار رئیس حزب مصر دموکراتیک، السید البدوی رئیس حزب الوفد، رفعت السید رئیس حزب التجمع و به نمایندگی از محمد البرادعی است.

ارتش مصر هفت روز پیش محمد مرسی رئیس‌جمهور این کشور را که از اعضای گروه اخوان‌المسلمین بود؛ از قدرت خلع، 300 عضو این گروه را بازداشت و دولت را منحل کرد.

روز گذشته دفتر ریاست جمهوری موقت مصر به مناسبت حلول ماه مبارک رمضان با صدور بیانیه‌ای از گروه‌های سیاسی خواست تا درخصوص «تحقق آشتی ملی گسترده» عمل کنند.

ریاست جمهوری مصر در این بیانیه که با نام «مردم یکی هستند» و به مناسبت ماه مبارک رمضان منتشر شده از همگان خواست برای پایان دادن به خونریزی‌ها، به این طرح عمل کنند.

ریاست جمهوری مصر از طرف‌های مختلف خواست تا در هفته نخست ماه مبارک رمضان دیدار مشترکی ترتیب دهند و از تلاش‌های احمد الطیب، شیخ الازهر و طر‌ف‌های دیگر جهت تحقق آشتی ملی قدردانی کرد.

خوشبینی آمریکا

همزمان با تحولات یادشده در مصر، باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا نیز در یک تماس تلفنی با ولیعهد امارات و امیر قطر در خصوص آخرین تحولات مصر و خشونت‌های اخیر در این کشور گفت‌وگو و نسبت به پیشرفت این تحولات ابراز خوشبینی کرد.

بر اساس بیانیه کاخ سفید، باراک اوباما در این تماس تلفنی بر اهمیت اتخاذ گام‌هایی برای پایان خشونت در مصر و فراهم کردن زمینه مذاکره و ‌آشتی ملی تاکید کرد و گفت کشورش به ارتباط خود با قاهره ادامه می‌دهد.

در یک اتفاق دیگر،‌ عربستان و امارات در تائید اقدام ارتش مصر برای برکناری مرسی و اخوان‌المسلمین از قدرت، کمک‌هایی به ارزش هشت میلیارد دلار به قاهره ارائه کردند. به نظر می‌رسد سقوط مرسی موجب گرم‌تر شدن روابط کشورهای عرب حوزه خلیج فارس با مصر شده باشد. بر عکس این اتفاق روز گذشته اعلام شد که وزارت خارجه مصر حسین عونی بوصطالی سفیر ترکیه را احضار کرده و تاسف عمیق قاهره را نسبت به واکنش ترکیه در مورد تحولات سریع در این کشور به وی ابلاغ کرده است. ترکیه بشدت از کودتای نظامی علیه مرسی انتقاد کرد. این اقدام در مورد سفیر تونس نیز تکرار شده است، زیرا تونس نیز با کودتای نظامیان درمصر مخالفت کرده بود و آخرین خبر از مصر این‌که این کشور از روز گذشته به صورت محدود گذرگاه رفح را روی فلسطینی‌های ساکن غزه بازگشایی کرد. با شروع ناآرامی‌های اخیر در مصر این گذرگاه بسته شده بود.

به گزارش ایرنا، غازی حمد معاون وزارت خارجه دولت منتخب فلسطین در غزه اعلام کرد که گذرگاه زمینی رفح بین مصر و نوار غزه که در جنوب نوار غزه قرار دارد، به مدت چهار ساعت در روز باز خواهد بود.

گذرگاه رفح تنها راه ارتباطی غزه با جهان خارج است و یک و نیم میلیون فلسطینی تحت محاصره در نوار غزه برای انتقال مواد غذایی و سوخت به آن نیاز دارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها