دلمه از آن دست غذاهایی است که آن را به چند شیوه می‌توان تهیه و سرو کرد؛ در پوششی از برگ مو، درون بادمجان خالی شده، و پیچیده در برگه‌های کلم. طرز تهیه نوع اخیر پیش رویتان است.
کد خبر: ۵۷۷۸۴۸

مواد لازم:

کلم بزرگ یک عدد، گوشت چرخ کرده: 450 گرم، برنج: دو پیمانه، پیاز برای سرخ‌کردن: 2 عدد، شکر: نصف لیوان، آبلیمو برای داخل مواد و هم برای سس دلمه: نصف لیوان، رب‌گوجه: 3 قاشق غذاخوری، روغن مایع: به اندازه لازم و سبزی دلمه شامل، تره، جعفری، گشنیز، ترخون، مرزه، پیازچه و کمی برگ سیر تازه: یک کیلو‌گرم

 

لازم به ذکر است که در این دلمه از انواع ادویه​ مثل دارچین، زیره، زعفران، فلفل سیاه و قرمز و زردچوبه استفاده می‌شود. برای چاشنی هم به دو قاشق غذاخوری آبلیمو، دو قاشق غذاخوری رب‌گوجه، پنج قاشق غذاخوری شکر و یک عدد گوجه ریز خرد شده نیاز دارید.

 

طرز تهیه:

برنج را قبلا خیس کرده وآن را نیم‌پز کنید و در آبکش بریزید. در یک ماهیتابه مناسب ابتدا پیاز را سرخ کرده بعد گوشت چرخ کرده را به آن افزوده و به همراه آن رب‌گوجه و ادویه‌ها را هم تفت دهید. بعد شکر و آبلیمو و کمی نمک را هم اضافه کنید.

در این مرحله سبزی‌های خرد شده را به مواد افزوده و تفت دهید. حالا برنج را با مواد خوب مخلوط کنید و کنار بگذارید. در یک قابلمه بزرگ‌تر مقداری آب ریخته روی حرارت قرار دهید. بعد بوته کلم را که ته آن گرفته شده، درسته درون آب در حال جوش گذاشته ده دقیقه صبر کنید تا برگ کلم‌ها نرم شو​د. آن را در آبکش گذاشته و بعد از خنک شدن، براحتی برگ کلم‌ها را جدا کنید. از مواد داخل ماهیتابه داخل برگ گذاشته و اطراف آن را به صورت بقچه روی هم آورده و بپیچید. از برگ‌های کوچک‌تر چند عدد را در کف قابلمه‌ای که از قبل چرب کرده‌اید بیندازید.

دلمه‌های پیچیده شده را در قابلمه گذاشته، طوری که قسمت بسته شده برگ زیر دلمه باشد. دو لیوان آب روی دلمه‌ها ریخته و روی حرارت قرار دهید.

برای تهیه سس دلمه، ابتدا پیاز را سرخ کرده، رب‌گوجه را اضافه کنید و تفت دهید. بعد گوجه ریز خرد شده و شکر و آبلیمو را همراه کمی آب و نمک اضافه کرده و از روی حرارت بردارید. این چاشنی را روی دلمه‌ها ریخته و 30 دقیقه دیگر صبر کنید تا دلمه‌ها پخته و جا بیفتد.

>> چاردیواری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها