کارشناسان از آینده سرزمین فراعنه می‌گویند

گام‌های معلق مصر!

احمد المسلمانی مشاور مطبوعاتی رئیس جمهور موقت مصر اعلام کرد مقامات جدید این کشور هنوز درباره تعیین نامزدی برای تصدی سمت نخست وزیری تصمیم نگرفته اند.
کد خبر: ۵۷۷۱۶۸
هنوز درباره نخست وزیرموقت مصرتصمیم گیری نشده است

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از خبرگزاری ایتارتاس ، احمد المسلمانی با شرکت درکنفرانسی خبری درقاهره تاکید کرد هنوز نمی توان تاریخ دقیقی برای انتصاب نخست وزیر و تشکیل کابینه جدید تعیین کرد.

المسلمانی افزود: مشورت و رایزنی با شرکت نمایندگان جنبش اخوان المسلمین هنوز ادامه دارد.

وی تصریح کرد:« بسیاری از جناح ها و نیروهای سیاسی نامزدهای مورد نظر خود را معرفی کرده اند . ولی در هر حال هنوز تصمیم نهایی اتخاذ نشده است و نخست وزیر جدید هنوز مشخص نیست. »‌

المسلمانی در عین حال ابراز عقیده کرد محمد البرادعی به اعتقاد وی گزینه منطقی برای تصدی این سمت خواهد بود .

رسانه های دولتی مصر شنبه شب اعلام کرده بودند عدلی منصور رئیس جمهور موقت رسما البرادعی را مامور تشکیل کابینه کرده است . ولی حزب سلفی النور بلافاصله با معرفی وی به عنوان نخست وزیر جدید مخالفت کرد .این حزب همچنین تهدید کرد اگر البرداعی در این سمت منصوب شود از فرایند انتقال سیاسی که ارتش هدایت آن را در دست دارد کنار خواهد رفت.

در همین حال هزاران نفر از طرفداران اخوان المسلمین دیشب به تجمع اعتراض آمیز خود در برابر مسجد رابعه العدویه در شهر قاهره  ادامه دادند.

حاضران در این تجمع با در دست داشتن پلاکارد،تصاویری از مرسی و سردادن شعار خواهان بازگرداندن محمد مرسی رئیس جمهوری برکنار شده مصر به قدرت شدند.

همزمان شبکه تلویزیونی فرانس بیست و چهار گزارش داد: یک روز پس از درگیری های خونین در مصر، این کشور مجددا شاهد تظاهرات مخالفان و موافقان مرسی بود. به گزارش فرانس 24 خطر بروز درگیری در میدان التحریر قاهره همچنان جدی است.

پرچم آمریکا در برابر کنسولگری این کشور در اسکندریه به آتش کشیده شد

شماری از تظاهرکنندگان مصر با تجمع در برابر کنسولگری آمریکا در شهر اسکندریه پرچم این کشور را به آتش کشیدند.

حاضران در این تجمع با در دست داشتن پلاکارد و  سر دادن شعارهایی خواهان خروج کارمندان کنسولگری آمریکا از اسکندریه شدند.

بر روی پلاکاردها نوشته شده بود«پیام به آمریکا،مصر نوکر شما نیست از اینجا بروید»،«آن پترسون از اینجا گم شو».

محمد ابراهیم از حاضران در محل گفت: ما به اینجا آمده ایم که به آمریکا بگوییم که آنچه در مصر روی داد یک کودتا نبود بلکه خواست ملت در برابر تروریسم و آمریکا بود. ما به کشوری آزاد و بدون دخالت بیگانگان نیاز داریم.

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا نیز روز شنبه درباره اوضاع مصر با تیم امنیت ملی خود دیدار و درباره تداوم بحران سیاسی در پرجمعیت ترین کشور جهان عرب ابراز نگرانی کرد.

شبکه تلویزیونی العربیه نیز اعلام کرد وزیر دفاع آمریکا روزهای جمعه و شنبه در گفتگوی تلفنی با همتای مصری خود بر ضررورت تغییر مسالمت آمیز قدرت در مصر تاکید کرد.

بر اثر درگیری های چند روز گذشته میان موافقان و مخالفان محمد مرسی رئیس جمهور برکنار شده مصر توسط ارتش بیش از 30 نفر کشته و صدها نفر زخمی شدند.

تهدید جماعت نوظهور انصار الشریعه مصر

نورالدین الدغیر، گزارشگر تلویزیونی المیادین گفت: جماعت انصارالشریعه در مصر تهدید کرد برای اجرای احکام اسلامی در مصر به خشونت متوسل می شود.

این جماعت دخالت ارتش را برای برکناری محمد مرسی از ریاست جمهوری این کشور به منزله اعلان جنگ دانست.

الدغیر در گزارشی به بررسی روابط سلفی ها با حکومت مرسی و اخوان المسلمین پرداخت و همراه با پخش تصاویری از تجمع طرفداران مرسی در میدان رابعه العدویه در قاهره گفت: طرفداران جماعت اخوان المسلمین در این میدان جمع شده اند اما جریان سلفی به عنوان شریک ایدئولوژیک جماعت اخوان المسلمین در میدان حضور ندارد؛ برخی از اعضای جریان سلفی به ائتلافی که اخوان المسلمین را از قدرت پایین کشیدند پیوستند و برخی دیگر نیز با وجود آن که اعلام کردند به روند دموکراسی اهمیتی نمی دهند، اعلام بسیج عمومی کردند.

در ادامه گزارش آمده است: جریان سلفی با قدرت وارد دنیای سیاست شد و  احزابی از قبیل حزب النور، حزب الاصاله و حزب توسعه و سازندگی از فعالیت تحت لوای اخوان المسلمین خودداری و ائتلاف فراکسیون اسلامی را تاسیس کردند؛ اختلافات آنها با اخوان المسلمین بیش از آن که در نظریات و دیدگاه باشد در روابط است اما در آن روی سکه جریان سلفی جریانی جهادی قرار دارد.

در ادامه قسمتی از سخنان ایمن الظواهری مرد شماره یک شبکه القاعده پخش شد که گفت: ماجرا هنوز پایان نیافته بلکه آغاز شده است؛ انقلاب مصر باید ادامه پیدا کند و امت اسلامی باید برای دستیابی به اهداف خود قربانی بدهد و فداکاری کند.

در ادامه گزارش آمده است: جریان جهادی در مصر جریان تازه ای نیست و به تازگی با عنوان انصار شریعت ظهور پیدا کرده است و بدون آن که حمایت سیاسی خود را از القاعده اعلام کرده باشد از افکار آن تبعیت می کند. محمد الظواهری برادر ایمن الظواهری مرد شماره یک شبکه القاعده از جمله سران اصلی آن به شمار می رود. این جریان اعلام کرد به هیچ وجه از مشروعیت رئیس جمهوری که به شیوه دموکراتیک انتخاب شده است حمایت نمی کند بلکه هدف آن اجرای شریعت خداوند است. برخی بیم آن دارند که این شعار جریان جهادی مصر را در شرایط کنونی به سرزمین جهاد تبدیل کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها