یک نشریه آلمانی با اشاره به موارد زیاد نقض حقوق بشر از سوی آمریکا و اینکه این کشور، قدرت اصلاح خود را ندارد، تصریح کرد که فشارهای بین المللی دقیقا همان چیزی است که آمریکا در شرایط فعلی به آن نیاز دارد.نشریه «دی سایت» نوشت: اوباما هم مانند جرج بوش به بهانه امنیت ملی اقدام ننگین عملیات جاسوسی به زعم خود، قانونی را در پیش می گیرد.
کد خبر: ۵۷۷۰۰۸
خوی جنگ طلبی از آمریکا جدا نمی شود

نشریه آلمانی «دی سایت»، در مطلبی به بررسی تاثیرات جریان جاسوسی اطلاعاتی آمریکا بر مناسبات دو سوی آتلانتیک و اعتبار ایالات متحده پرداخت و نوشت: مناسبات دو سوی آتلانتیک در سایه جاسوسی اطلاعاتی آمریکا آسیب خیلی جدی نمی بیند. تهدیدهای سیاستمداران اروپایی مبنی بر اینکه مذاکرات خود درباره تاسیس منطقه تجارت آزاد با این کشور را متوقف می کنند، احتمالا به بعد از تعطیلات تابستان موکول می شود.

اظهارات مرکل درباره جاسوسی اطلاعاتی آمریکا مبنی بر اینکه واشنگتن نباید با دوستان خود اینگونه رفتار کند، بر اساس وظیفه سیاست داخلی وی و نه از روی خشم ایراد شده است.

نویسنده در بخش دیگری از این مطلب خاطر نشان کرد که، اما این گونه اقدامات جاسوسی از طرف آمریکا مهمترین سرمایه معنوی ایالات متحده یعنی قدرت عمل به قولها و وعده های خود را نابود می کند.

در بخش دیگری از این مقاله آمده است: هیچ کشوری در دنیا در طول تاریخ به اندازه آمریکا خود را مدافع ارزشهای جهانی نشان نداده است و هیچ کشوری هم به اندازه آمریکا متهم به دورویی و نقض این قوانین و ارزشها نبوده است.

نویسنده همچنین خاطر نشان کرد که رسوایی جاسوسی اطلاعاتی آمریکا از دیگر کشورها و از شهروندان اروپایی نشان می دهد که اوباما می تواند ارتش آمریکا را از مناطق جنگی در عراق و افغانستان خارج کند، اما نمی تواند کشورش را از خوی جنگ طلبانه جدا کند و شاید هم نمی خواهد.

اوباما هم مانند جرج بوش به بهانه امنیت ملی اقدام ننگین جاسوسیهای به زعم خود، قانونی را در پیش می گیرد.

این نشریه افزود: مسئله در آمریکا رئیس جمهوری است که نمی خواهد هیچ حساب و کتابی را درباره عملیاتهای مرگبار هواپیماهای بدون سرنشین خود پس دهد و تا کنون هم علاقه کمی به بستن زندان گوانتانامو نشان داده که زندانیان در آن بدون امید به رسیدگی به اتهامات خود مدتها در زندان می مانند. آمریکا در گوانتانامو اصل آزادی را که یکی از ستونهای اصلی حقوق بشر است، با دستگیریها و اقدامات خودسرانه خود تضعیف کرد.

این مسئله که اوباما می تواند از خیانت به بشریت در دنیا جلوگیری کرده و ارزشها و ایده آلهای آمریکا را تصحیح کند، از ابتدا ساده لوحانه بود. در آمریکا در حال حاضر حقوقدانان و فعالان حقوق شهروندی بسیار شجاعی وجود دارند، اما هیچ جنبشی علیه گوانتانامو، جنگهای هواپیماهای بدون سرنشین یا جاسوسی های اطلاعاتی آمریکا وجود ندارد. آمریکا در حال حاضر قدرت اصلاح خود را ندارد و این روند باید تغییر کند.

نویسنده در ادامه با تاکید بر اینکه اروپا می تواند و باید برای این منظور(اصلاح آمریکا) سهمی را ایفا کند، همچنین نوشت: فهرست جرایم فاجعه بار و شکنجه های سازمان سیا و زندانهای مخفی آمریکا در اروپا طولانی است. توضیح دادن و اعلام کردن بی ملاحظه این جنایتهای آمریکا، می تواند اولین قدم برای اصلاح غرب و متحد آن آمریکا باشد.

نویسنده در بخش پایانی این مطلب فشارهای جهانی را دقیقا چیزی دانست که آمریکا در شرایط فعلی به آن نیاز دارد.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها