کارشناسان از آینده سرزمین فراعنه می‌گویند

گام‌های معلق مصر!

شبکه تلویزیونی الجزیره عربی گزارش داد تعداد کشته های درگیری های روز جمعه در شهرهای مختلف مصر به 30 تن رسید.
کد خبر: ۵۷۶۸۷۱
مصر صحنه جنگ خیابانی

به گزارش واحد مرکزی خبر ؛ بر اثر این درگیری ها صدها نفر هم زخمی شده‌اند.

شبکه تلویزیونی المیادین گزارش داد ؛ مصر شب گذشته به صحنه جنگ خیابانی بین حامیان اخوان المسلمین و مخالفان این گروه تبدیل شد.

همزمان خبرگزاری فرانسه از ادامه درگیری موافقان و مخالفان محمد مرسی رییس جمهور برکنار شده مصر در اطراف میدان تحریر قاهره و دیگر شهرهای مصر خبر داد.

به گزارش این خبرگزاری ، صدای تیراندازی از گوشه و کنار میدان تحریر قاهره به گوش می رسد و دو گروه روی پل «ششم اکتبر» نزدیک میدان تحریر به سوی هم سنگ پرانی می کنند. این در حالی است که آمبولانس ها نیز مصدومان درگیری ها را به بیمارستان منتقل می کنند.

به گزارش شبکه تلویزیونی المیادین در دو شهر منطقه سینای مصر منع آمد و شد اعلام شد.

شبکه تلویزیونی المیادین همچنین اعلام کرد:زرهپوش های پلیس مصر برای جلوگیری از حمله طرفداران جماعت اخوان المسلمین به مخالفان  در خیابان ماسپیرو شهر قاهره وارد این خیابان شد.

خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داد طرفداران مسلح محمد مرسی،‌ رئیس جمهور برکنار شده مصر، روز جمعه به ساختمان استانداری سینای شمالی در شهر العریش حمله کردند.طرفداران مسلح محمد مرسی بعد از آن که نیروهای امنیتی این ساختمان را ترک کردند وارد آن شدند.

طرفداران مرسی در شمار دیگری از شهرهای مصر با مخالفان مرسی درگیر شده اند.

شبکه تلویزیونی العربیه نیز اعلام کرد: نیروهای امنیتی مصر خیرت الشاطر معاون رهبر جماعت اخوان المسلمین مصر را بازداشت کردند.

در همین حال شبکه تلویزیونی الجزیره عربی گزارش داد گروه اخوان المسلمین از مردم مصر خواست به اعتراضات خود ادامه دهند.

به گزارش این شبکه تلویزیونی گروه اخوان المسلمین تاکید کرد به اعتراضات مان تا بازگشت محمد مرسی به قدرت ادامه می دهیم.

گروه اخوان المسلمین بر مسالمت آمیز بودن این اعتراضات تاکید کرده و اعلام کرد هرگز به سوی خشونت نخواهیم رفت.

محمد بدیع  رهبر جماعت اخوان المسلمین مصر در سخنرانی خود در میدان النهضه در نزدیکی مسجد رابعه العدویه تاکید کرد محمد مرسی رئیس جمهور قانونی این کشور است و مردم مصر تا زمان بازگشت وی به قدرت به اعتراضات خود ادامه خواهند داد.

معاون حزب آزادی و عدالت هم تاکید کرد: با دولتی که بوسیله  کودتا بر سر کار آمده همکاری نخواهیم کرد.

عصام العریان که در میدان رابعه العدویه سخنرانی می کرد خاطر نشان کرد: ملت بیدار شده اند و می دانند یک سال تمام علیه محمد مرسی دسیسه چینی صورت گرفت و بازماندگان رژیم حسنی مبارک مخلوع در کشور بحران آفرینی کردند تا ملت از انقلاب بدشان بیاید اما ملت از انقلاب بدشان نیامد. ملت بار دیگر دست به انقلاب زد و مومن دو بار از یک سوراخ گزیده نمی شود.

ارتش شامگاه چهارشنبه مرسی را از سمت خود برکنار و عدلی منصور ریئس دادگاه عالی قانون اساسی را به عنوان رئیس جمهوری موقت این کشور منصوب کرد.ارتش مصر همچنین قانون اساسی این کشور را نیز به حال تعلیق در آورده است.

تجمع مصری های طرفدار مرسی در مقابل سازمان ملل متحد

جمعی از مصری های مقیم ایالت های نیویورک و نیوجرسی آمریکا در اعتراض به تحولات مصر برضد دولت محمد مرسی، در مقابل مقر سازمان ملل متحد در نیویورک تجمع کردند.

به گزارش واحد مرکزی خبر از نیویورک، این افراد که تصاویری از محمد مرسی، نخستین رئیس جمهور منتخب کشورشان بعد از سه دهه دیکتاتوری حسنی مبارک را در دست داشتند، از دبیرکل سازمان ملل متحد خواستند در قبال تحولات مصر علیه مرسی  واکنش نشان دهد.

مصری های مقیم شرق آمریکا همچنین از سکوت توام با رضایت برخی کشورهای غربی از این تحولات گلایه و سئوال می کردند: چرا آمریکا و دیگر کشورهای غربی که ادعای حمایت از دموکراسی دارند، در قبال وقایع مصر واکنشی جدی از خود نشان ندادند.

یک شهروند مصری آشوب در سرزمین پهناور مصر را به نفع رژیم صهیونیستی دانست و گفت: اسرائیل از ناآرامی در مصر خشنود است و می خواهد در مصر نیز مانند سوریه، درگیری و تروریسم رواج پیدا کند.

زن میانسالی در حالیکه به شدت به اقدامات ارتش مصر اعتراض داشت، به خبرنگار ما گفت: من نمی توانم دموکراسی را برای فرزندانم معنی کنم چون آنچه امروز در کشورم می گذرد، با دموکراسی واقعی و حق رای شهروندان بسیار متفاوت است.

این افراد همچنین در مقابل مقر اصلی سازمان ملل متحد در نیویورک، نماز جمعه را اقامه کردند.

درپی تازه ترین تحولات ناشی از بحران مصر، دبیرکل سازمان ملل جمعه از نیروهای امنیتی این کشور درخواست کرد ضمن محافظت از جان تظاهرکنندگان ، از بروز درگیری های خشونت آمیز جلوگیری کنند.

سخنگوی «بان کی مون» با صدور بیانیه ای اعلام کرد: «دبیرکل به جد معتقد است  مصر اکنون در یک شرایط بحرانی و حساس قرار گرفته که با توجه به این وضعیت لازم است مصری ها با تلاش و همکاری ، طرح بازگشت صلح آمیز به کنترل غیرنظامی، نظم مبتنی بر قانون اساسی و اداره دموکراتیک اوضاع را ، ترسیم کنند.»

دبیر کل پیشین اتحادیه عرب هم از کشورهای خارجی خواست در حوادث مصر دخالت نکنند و کودتا در این کشور را رد کرد.

عمرو موسی گفت:البته وضعیت مصر خطرناک است، این وضعیت جدی است، اما من امیدوارم که بتوانیم آرامش را حفظ کنیم و از جنگ داخلی نجات پیدا کنیم.

صدور دستور مسدودکردن اموال رهبران اخوان المسلمین

دادستانی این کشور دستور داد، اموال رهبران این جماعت که تاکنون بازداشت شده اند، حداقل تا پایان بازجویی مسدود باقی بماند و این افراد صرفا با اجازه دادستانی مصر حق تصرف در اموال خود را داشته باشند.

این روزنامه افزود: شماری از رهبران بازداشت شده اخوان المسلمین به قتل تظاهرکنندگان ، تحریک به اقدامات خشونت بار، فتنه انگیزی در کشور و  توهین به قضات دستگاه قضایی مصر متهم شده اند که دادستانی این کشور به اتهامات آنها رسیدگی خواهد کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها