تحقیقات جدید نشان می‌دهد که ورزش دادن مغز به طور منظم، به میزان قابل توجهی احتمال ابتلا به بیماری‌های مربوط به زوال عقل، مثل آلزایمر را کاهش می‌دهد.
کد خبر: ۵۷۶۵۷۴

شواهد زیادی نشان می‌دهد که فعالیت‌های تفریحی تحریک‌‌کننده ذهن خطر بیماری‌های مربوط به زوال عقل را کاهش داده و با بالا رفتن سن، به حفظ توانایی شناختی کمک می‌کند. 

محققان به بررسی فعالیت‌های تفریحی افراد سالخورده طی 20 سال، پرداختند تا ببینند این افراد به زوال عقل مبتلا می‌شوند یا خیر. این تحقیق همچنین نتیجه درگیر کردن و چالش ایجاد کردن برای مغز را با انجام فعالیت‌هایی مثل حل کردن جدول، بازی شطرنج یا ورق، مطالعه، نوشتن تفریحی و نواختن آلات موسیقی نیز بررسی کرد. علاوه بر این، محققان تاثیر فعالیت‌های فیزیکی روی مغز، مثل تنیس یا گلف، شنا و... را نیز مرور کردند. با این تحقیقات، محققان متوجه شدند افرادی که بیشتر به فعالیت‌هایی مثل مطالعه، بازی شطرنج، نواختن آلات موسیقی و... مبادرت می‌کردند، کمتر به بیماری‌های زوال عقل مبتلا می‌شوند.

این تحقیق نشان داد که یک فعالیت در هفته تا 7 درصد احتمال بروز زوال عقل را کاهش می‌دهد. این کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های زوال عقل، برای آنها که در فعالیت‌های بیشتری در هفته شرکت می‌کردند، تا  63 درصد افزایش یافت.جامعه پزشکی اطمینان کافی ندارد که چرا فعالیت ذهنی، برای مغز فایده دارد اما یک اشاره بر این که چالش های ذهنی، سلول‌های مغزی را سالم نگه داشته و آنها کمتر در معرض بیماری و تخریب قرار می‌گیرند.
یک تئوری دیگر این است که فعالیت‌های تحریک‌کننده ذهن به ارتقای اندوخته شناخت کمک می‌کند، بنابراین برای جایگزین کردن سلول‌های از بین رفته، سلول‌های مغزی بیشتری وجود دارد.

یک تحقیق فرانسوی نشان داده است که بافندگی، باغبانی، مسافرت و انجام کارهای معمولی نیز احتمال ابتلا به بیماری‌های مربوط به زوال عقل را پایین می‌آورد و با این‌که فعالیت‌های فیزیکی تاثیر چندانی در این تحقیق نشان ندادند، اما شواهدی وجود دارد که فواید آن را روی مغز به طرق مختلف ثابت می‌کند.افراد سالمند با بالا رفتن سن بیشتر در معرض این‌گونه بیماری‌ها قرار می‌گیرند، اما برخی عقیده دارند که این چالش‌ها باید در سنین پایین‌تر برای مغز فراهم شود.

جدول از زمان‌های قدیم راه بسیار خوبی برای گذر وقت بوده است. هم اکنون، تحقیقات ثابت می‌کند که حل کردن جدول، مغز را سالم نگه می‌دارد و از بروز بیماری‌هایی مثل آلزایمر و از این قبیل، جلوگیری می‌کند.

>> جام جم/ ضمیمه چاردیواری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها