تازه‌ترین بخشنامه بانک مرکزی به بانکها؛

صدور کارت اعتباری متعدد ممنوع شد

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر این موضوع که حذف ارز مرجع برای کالاهای اساسی و دارو کاملا براساس قانون است، گفت: این موضوع در قانون بودجه در نظر گرفته شده و ابلاغ شده و بانک مرکزی هم براساس قانون بودجه به آن عمل می‌کند ما ارز مرجع را حذف می‌کنیم اما به هیچ عنوان نمی‌گذاریم که قیمت کالاها افزایش یابد.
کد خبر: ۵۷۶۳۶۴
حذف ارز مرجع به معنی افزایش قیمت کالاها نیست

محمود بهمنی در گفتگو با  باشگاه خبرنگاران درباره صفر شدن بدهی های دولتی و موضوع 747 هزار میلیارد ریال پرداخت بدهبی های دولتی به بانک مرکزی ، گفت: در این رابطه در مجمع بانک مرکزی حدود یک ماه قبل مصوبه‌ای تهیه شد و این مصوبه کاملا قانونی و برای بانک مرکزی لازم‌الاجرا است.  

وی افزود:موضوع پرداخت 747 هزار میلیارد ریال مربوط به مابه‌التفاوت نرخ ارز در گذشته و بودجه است که این موضوع مربوط به تغییر منابع اعمال شده در بودجه است و این کار تماما براساس ماده 26 قانون پولی کشور انجام شده زیرا بدهی‌های دولت باید براساس این ماده تسویه و مازاد آن به حساب خزانه ریخته شود.  
 
رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد:‌ واریز مازاد بدهی های دولت به خزانه را به علت بالا بودن نرخ نقدینگی در کشور و اعمال فشارهای مالی به ویژه ورود این منابع مازاد به جامعه را به صلاح ندانستیم زیرا این کار باعث افزایش ضریب نقدینگی به میزان 4، 9 و حتی 5 درصد در کشور و در نهایت کاری خطرناک محسوب می‌شد.  
 
محمود بهمنی عنوان کرد:‌ به همین علت تصمیم گرفته شد که مبلغ 747 هزار میلیارد ریال تماما بابت مطالبات کل سیستم دولتی اعم از شرکت‌های دولتی و سایر دستگاه‌های دولتی که بدهکار هستند، برای تسویه حساب به بانک مرکزی در نظر گرفته شود و بانک مرکزی هم به عنوان نماینده دولت مکلف است که تمام این مبلغ را دریافت کند.  
 
وی درباره جزئیات بیشتر این موضوع گفت: در صورت انجام این کار هیچ چیزی به جامعه تزریق نمی‌شود و در نهایت کل بدهی‌های دولتی اعم از دولت‌های گذشته و دولت فعلی کاملا پا به پا می‌شود یعنی در واقع برای اولین بار بدهی‌های دولتی صفر می‌شود.  
 
رئیس کل بانک مرکزی در ادامه گفتگو در رابطه با کاهش بدهی‌های خارجی دولت و میزان دارایی‌های‌ خارجی اظهار داشت: در رابطه با بحث بدهی‌های خارجی باید این موضوع را بگویم که میزان بدهی‌های خارجی کشور مجموعا 41.5 میلیارد دلار بوده که در حال حاضر حدود بیش از 27 میلیارد دلار آن تسویه و به رقم 13 میلیارد دلار رسیده است.  
 
بهمنی تصریح کرد: با تبدیل سبد ارزی و تبدیل ارزها به یکدیگر متجاوز از 6 میلیارد دلار به ذخایر ارزی کشور اضافه شد، ضمن آنکه بانک مرکزی توانسته طی ماه‌های اخیر چند تُن طلا از بازارهای جهانی با قیمت 654 دلار خریداری کند که این میزان طلا شامل 15 سال نیاز کشور به ذخایر طلا است.  
 
وی با بیان آنکه میزان ذخایر ارزی کشور در سال‌های اخیر شاهد افزایش 60 تا 65 درصدی است، عنوان کرد: افزایش ذخایر ارزی کشور نسبت به سال‌های گذشته به طور چشمگیری افزایش داشته به طوریکه با دستور مقام معظم رهبری صندوق توسعه ملی تشکیل شد که در حال حاضر نزدیک به 40 میلیارد دلار از منابع ارزی کشور در آن ذخیره شده است؛ علاوه بر آن میزان ذخایر خود بانک مرکزی هم به طور چشمگیری افزایش یافته است.  
 
رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: موضوع اعلام ذخایر ارزی کشور برای من یک موضوع محرمانه بوده و به هیچ عنوان آنرا اعلام نمی‌کنم.
 
بهمنی با تاکید بر این موضوع که حذف ارز مرجع برای کالاهای اساسی و دارو کاملا براساس قانون است، گفت: این موضوع در قانون بودجه در نظر گرفته شده و ابلاغ شده و بانک مرکزی هم براساس قانون بودجه به آن عمل می‌کند ما ارز مرجع را حذف می‌کنیم اما به هیچ عنوان نمی‌گذاریم که قیمت کالاها افزایش یابد.

در مجموع تغییر نرخ ارز تاثیری بر قیمت کالاها ندارد زیرا در قانون بودجه پیش‌بینی‌های‌ لازم برای تامین نیازهای مالی کالاهای اساسی و دارو در نظر گرفته شده است.  
 
وی در ادامه در پاسخ به این سوال که بهترین کارهایی که تمایل داشتید انجام شود و فرصت کافی نبوده، تصریح کرد: یکی از این موارد ساماندهی موسسات مالی و اعتباری است.

بهمنی عنوان کرد: از دیگر کارهای خوبی که در این رابطه انجام شد بحث ساماندهی بازار طلا است به طوریکه امروز شما در بازارهای طلا می‌بینید که وقتی 200 تن طلا در بازار جهانی جابجا می‌شود، چه تلاطمی در بازار جهانی طلا بوجود می‌آید در حالی که ما توانستیم با تصمیمات درست و به موقع اقدام به خرید چند صد تن طلا با قیمت هر انس 654 دلار از بازارهای جهانی کنیم که این کار را بدون سر و صدا انجام دادیم و بعد از خرید اقدام به اعلام آن کردیم.

وی در رابطه با موضوع کاهش بدهی‌های خارجی تاکید کرد: تمام کشورهای همجوار ما و حتی کشورهای همسایه میزان بدهی‌های‌شان رقم‌هایی بسیار بالا است؛ رقم‌هایی بالغ بر 130 میلیارد دلار، 100 میلیارد دلار و حتی 140 میلیارد دلار، اما ما توانسته ایم میزان بدهی‌های خود را به طور چشمگیری کاهش دهیم زیرا هر قدر رقم بدهی‌های خارجی کاهش یابد میزان استقلال و توان اقتصادی کشور افزایش می‌یابد و این موضوع در نهایت باعث کاهش وابستگی به منابع خارجی می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
خبر خوان
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
۰
۰
دو روز دیگه این نرخ هم حذف میشه میكنن نرخ آزاد 3500 تومانی یواش یواش :))
اصلا اخبار نگفت خبر به این مهمه رو
ماشاا... صدا و سیما !!!
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها