طراحی مناسب دکوراسیون منزل اثر زیادی در آرامش روانی افراد خانه دارد اما خودتان می‌توانید با استفاده از دو عنصر استعداد و تجربه، دکوراسیون مناسبی برای خانه و افزایش آرمش خانواده‌تان ایجاد کنید.
کد خبر: ۵۷۵۱۳۹
اصلی‌ترین و اولین مشکل خانه‌ها عدم تناسب حجم وسایل با فضای خانه است. یکی از مهم‌ترین وسایل خانه هم مبلمان است که اغلب در چیدمان آن کاملا سنتی عمل می‌شود. مثلا یکی از الگوهای رایج قرار دادن مبل‌ها در کنار دیوارهاست. بدون آن که به فضای اشغال شده و معماری بین اجزای دیگر اتاق توجه شود.
 
خانه‌های کوچک
اگر در خانه‌ای کوچک زندگی می‌کنید باید نهایت سعی خود را در بزرگتر نشان دادن فضای منزل بکنید. این‌کار با دقت در ترکیب رنگ‌ها و چیدمان وسایل امکان‌پذیر است.
برای بزرگتر نشان دادن اتاق باید از الگوی تک‌رنگی استفاده کنید. مبل‌ها و صندلی‌هایی که پارچه‌های رنگارنگ دارند، اتاق را شلوغ و کوچک نشان می‌دهند. به همین ترتیب باید رنگ دیوار و سایر وسایل تزیینی از قبیل گلدان‌ها را هم با رنگ مبل‌ها هماهنگ کنید. هر چه رنگ‌ها به هم نزدیک‌تر باشند، بهتر است.
در الگوی تک‌رنگی، رنگ کفپوش‌ها و فرش‌ها از اهمیت خاصی برخوردارند. نصب آیینه روی دیوارها یا سقف، روشی موثر برای بزرگتر جلوه دادن اتاق است. شما می‌توانید کل دیوار را با آینه‌ای بپوشانید یا از تعداد زیادی سطوح صیقلی و انعکاسی مثل شیشه یا ورقه‌های لوسیتی روی دیوار استفاده کنید.
نورپردازی و استفاده از رنگ‌های روشن‌تر مثل مهتابی همراه با لامپ‌های زردرنگ می‌تواند اتاق را بزرگتر نشان دهد. اگر توجه کرده باشید خانه‌هایی که پنجره‌هایی بزرگ دارند باعث می‌شوند فضای اتاق هم بزرگتر جلوه کند. علاوه بر این، هنگام شب تا جایی‌که ممکن است از چراغ‌های بیشتری استفاده کنید.
پوشاندن کف تمامی اتاق‌ها با یک رنگ مشخص در امتداد اتاق نشیمن نیز راهی برای بزرگتر و طولانی‌تر جلوه دادن فضای یک خانه است. برای مثال کف‌پوش اتاق‌ها را چوبی، پارکت و یا سرامیک در نظر بگیرید. و از همین کف‌پوش برای نشیمن استفاده کنید.
 این شیوه را برای دیوارها هم به کار ببرید یعنی رنگ و تزیینات تمام دیوارها را متناسب و هماهنگ انتخاب کنید چون برقراری تناسب بین رنگ دیوار و کف‌پوش سبب ایجاد یکدستی بین آنها  میشود و مرز دقیقشان را از بین می‌برد. کنار رفتن مرز بین وسائلو باعث افزایش حجم ظاهری فضا می‌شود.
نکته دیگری که باید در نظر بگیرید این است که از شلوغ کردن فضای اتاق نشیمن پرهیز کنید. هر چه مبلمان ظریف‌تر باشد بهتر است.
از  قرار دادن وسایل غیرضروری در اتاق خودداری کنید و تا جایی که امکان دارد فضا را خلوت کنید. اجازه دهید اشیا کوچک و اندک، اما زیبا جلوه کنند.
 
خانه‌های بزرگ
گاهی نیز برعکس این قضیه اتفاق می‌افتد. یعنی فضا آنقدر بزرگ است که نوعی احساس سردی به انسان منتقل می‌شود. برای آن‌که محیط این خانه‌ها صمیمی‌تر خودنمایی کنند باید از رنگ‌های تیره استفاده کنید. برای راحت‌تر به نظر رسیدن این فضاها باید بین اجزا پیچیدگی ایجاد کرد. استفاده از پارچه‌های بافت‌دار مثل مخمل، خز، جیر و... هم می‌توانند مفید باشند.
اگر مرز بین اتاق‌ها را با تکه‌های مبل بزرگ مشخص کنید و یا اتاق را به این صورت بخش‌بندی کنید، بی‌قوارگی اتاق را می‌پوشانید.
یکی دیگر از راهکارها، پوشاندن قسمت‌های مختلف اتاق با قالیچه‌های رنگی است. لازم نیست از رنگ‌های متداول همیشگی مثل بژ تیره، کرم تیره یا رنگ‌هایی از این دست استفاده کنید. رنگ‌های نرمی مثل قرمز و نارنجی هم می‌توانند کمک‌کننده باشند.
برای انتخاب رنگ مبلمان مناسب چنین فضایی باید از راحتی‌های نرم و راحت به رنگ‌های نارنجی و صورتی و قرمز استفاده کنید. نورپردازی وسیع هم به شما کمک خواهد کرد. به‌علاوه چیدن تعداد بیشتری لوازم و مبلمان در مرکز این اتاق‌ها عملا فضای دنجی را برای استراحت و گفتگوی صمیمی بین اعضای خانواده به وجود می‌آورد.
 
کمی‌خلاقیت‌
به طور کلی با به‌خرج دادن کمی ذوق و سلیقه می‌توانید فضای مطبوع و زیبایی را ایجاد کنید. کمی خلاقمت داشته باشید و از وسایل بظاهر دور ریختنی حداکثر استفاده را ببرید. همیشه تمامی مجسمه‌ها و وسایل زینتی را نباید از مغازه‌های لوکس خریداری کرد. گاهی کارهای دستی و حتی مجسمه‌‌های کاغذی کودکان زیباتر از مجسمه‌های بسیار گران هستند.
همیشه جای عکس‌ها در آلبوم نیست؛ با قرار دادن این عکس‌ها در قاب‌های مناسب، میتوانید محیط صمیمی و زیبایی در خانه ایجاد کنید، حتی بعد از مدتی، با تغییر این عکس‌ها و جایگزین کردنشان با عکسهای جدید، بدون هزینه‌ای دکور منزلتان متفاوت خواهد شد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها