در 12 سال اخیر هیچ یک از فیلم‌هایم در جشنواره نبوده است

ماهایا پطروسیان: رضا عطاران سوپراستار نیست

کد خبر: ۵۷۴۰۲۳
ماهایا پطروسیان: عروس خوش‌قدم یک فیلم مردم‌پسند بود

ماهایا پطروسیان بازیگری که بیشتر در چهره یک بازیگر کمدی شناخته شده است، تجربیات مختلفی در زمینه بازیگری در ژانرهای متفاوت دارد. خود او معتقد است بازیگر نقش‌های صرفا کمدی نیست و به دلیل بازخوردهای بیشتر فیلم‌های کمیک در بین مردم به عنوان بازیگر این ژانر جا افتاده است. فیلم کمدی «عروس خوش قدم» یکی از فیلم‌هایی بود که با بازی پطروسیان در روزهای گذشته از شبکه نمایش پخش شد. پخش این فیلم از شبکه نمایش بهانه‌ای شد تا گفت‌وگویی با بازیگر کم‌کار این روزهای سینما و تلویزیون داشته باشیم.

پخش فیلم «عروس خوش قدم» از شبکه نمایش بعد از چند سال باز هم با ابراز رضایت بینندگان شبکه نمایش همراه شد. کمی درباره تجربه این فیلم صحبت کنید.
عروس خوش قدم فیلمی بود که در سال ۸۱ ساخته و در سال ۸۲ اکران شد و در فیلم‌های آن دوره کار خوبی از آب درآمد و فروش خوبی هم داشت. عروس خوش قدم فضایی کمدی- فانتزی داشت که هنوز هم می‌توانیم از این فیلم در گروه کارهای موفق این ژانر یاد کنیم.

«عروس خوش قدم» چندمین همکاری شما با کاظم راست گفتار بود؟
این فیلم اولین ساخته آقای راست گفتار بود و به واسطه همین مسئله عروس خوش قدم اولین همکاری من و ایشان بود.

این همکاری در کارهای دیگر تکرار نشد؟
چند باری صحبت‌هایی با کاظم راست گفتار برای حضور در کارهای دیگر او داشتم که در نهایت به دلایل مختلف این همکاری‌ها حاصل نشد و کار مشترک ما همان «عروس خوش قدم» باقی ماند.

فکر می‌کنید دلیل موفقیت عروس خوش قدم و اقبال این فیلم در بین مردم چه چیزی بود؟
این فیلم یک فیلم خانوادگی بود و تمام اعضای خانواده و در تمام قشرها را مخاطب خودش قرار داده بود؛ به علاوه بازیگران پر تعداد و فضای شاد و فانتزی این فیلم هم دلیلی بود که مردم را به تماشای این فیلم جذب می‌کرد. مجموع همه این عوامل سبب شده بود تا عروس خوش قدم کار خوش آب و رنگی از آب دربیاید و مردم از تماشای آن لذت ببرند.

استفاده از بازیگران مشهور را تا چه اندازه در موفقیت این فیلم تاثیرگذار می‌دانید؟
مسلما حضور بازیگران مشهور در جذب مخاطب تاثیر زیادی دارد اما این برای لذت بردن تماشاگر از فیلم کافی نیست. بازیگران مشهور همانطور که باعث جذب مخاطب برای «عروس خوش قدم» شدند، مسلما به فروش هر فیلم دیگری هم کمک می‌کنند اما دیده شدن فیلم تنها ملاک موفقیت کار نیست. باید ببینیم این بازیگران تا چه حد نظر مخاطب را جذب می‌کنند و مردم چقدر به تماشای دوباره فیلم اشتیاق به خرج می‌دهند. من فکر می‌کنم «عروس خوش قدم» علاوه بر اینکه بازیگران مشهوری داشت، بازی‌های خوب و قابل قبولی هم در این فیلم قابل مشاهده بود و همین امر باعث شده تا مردم هنوز و بعد از گذشت حدود یک دهه همچنان از دیدن این فیلم لذت ببرند و در زمان تماشای این فیلم، لحظات شادی داشته باشند.

یکی از نکات جالبی که درباره شما وجود دارد این است که شما کارتان را با فیلم جدی «پرده آخر» به کارگردانی واروژ کریم مسیحی آغاز کردید اما در ادامه بیشتر در کارهای کمدی دیده شدید. این موضوع به علاقه شخصی شما به ژانر کمدی برمی‌گردد؟
تا به حال پیشنهادات زیادی در ژانر کمدی داشته‌ام که آنها را رد کرده‌ام. به شخصه چندان اصراری به حضور در کارهای کمدی ندارم اما به دلیل بازخوردهای کارهای کمدی و جذابیت این فیلم‌ها در بین مردم، در این ژانر کارهای زیادی دارم اما خودم را به هیچ وجه بازیگر صرفا کمدی نمی‌دانم، چون کارنامه بازیگری من ترکیبی از ژانرهای مختلف است. من به همان اندازه‌ای که در کارهای کمدی بازی کردم، تجربیاتی هم در ژانرهای درام، جدی و ملودرام دارم.

با این حساب جا افتادن بازیگران در یک ژانر مشخص را قبول ندارید؟
بازیگران زیادی هستند که هر دو فضای کمدی و جدی بازی می‌کنند و اتفاقا در هر دو ژانر هم موفق هستند. البته این مسئله درباره همه بازیگران صدق نمی‌کند. مثلا بعضی از بازیگران هستند که در کمدی موفق بوده‌اند و آنقدر در این فضا جا افتاده‌اند که پذیرش آنها در کاراکترهای جدی برای مردم غیر قابل باور می‌شود اما فکر می‌کنم من جزء این دسته نباشم و به دلیل تجربیاتی که در کارهای مختلف داشته‌ام، پذیرش حضورم در کارهای جدی هم برای مردم قابل باور باشد.

کم کاری‌تان در سال‌های اخیر دلیل خاصی دارد؟
مهمترین دلیل این کم‌کاری شرایطی است که بر سینما حاکم است. بعد از حضور در «اسب حیوان نجیبی است» با پیشنهادهای خوبی روبه رو نبودم و اتفاقا سخت‌گیری زیادی هم به خرج ندادم. اما واقعا پیشنهادات در حدی نبود که حداقل بشود به موفقیت و فروش این فیلم‌ها ۵۰- ۶۰ درصد هم امیدوار بود. از طرف دیگر شرایط اقتصادی فعلی هم باعث شده تا کار برای تهیه‌کننده‌های خصوصی سخت باشد. فیلمی که قبلا با ۳۰۰-۴۰۰ میلیون تومان ساخته می‌شد حالا یک پشتیبانی مالی ۱ میلیارد تومانی می‌خواهد و حتما باید ۲ میلیارد تومان فروش داشته باشد که تهیه کننده سودی هم از کنار کارش ببرد. بنابراین اوضاع فعلی سینما باعث شده خیلی از بازیگران کم‌کار باشند و بیکار بودن را به حضور در فیلم‌های ضعیف ترجیح دهند.

 

منبع: سایت شبکه نمایش/ سنا حیدریان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها