قدیم‌ترها که بیشتر خانه‌ها حیاط داشت _هر قدر هم که حیاط‌ آن، کوچک و نقلی بود_ غروب که می‌شد، همه دور هم جمع می‌شدند و حیاط را آب و جارو می‌کردند و چند ساعتی در آن فضای دلنشین، نزدیک گلها و گیاهان درون باغچه می‌نشستند تا حس و حال بهتری پیدا کنند.
کد خبر: ۵۷۲۸۷۸

آن روزها، نشستن کنار گل ها و گیاهان و سرگرم شدن با آنها یکی از بهترین تفریحات مردم بود، ولی حالا دیگر خبری از آن حیاط پر از گل و گیاه نیست. حالا بیشتر مردم در آپارتمان هایی کوچک زندگی می کنند که گاهی بالکن یا پنجره ای رو به آفتاب هم ندارد. برای همین هم این روزها خیلی از طبیعت و گل و گیاه دور شده ایم و یادمان رفته است نگهداری از چند شاخه گل یا یک گلدان سبز چه تاثیری در روحیه و تغییر شیوه زندگی مان دارد.

تا همین چند سال پیش وقتی همسایه ها برای هم غذای نذری می بردند یا به بهانه های مختلف آش و حلوا و... را میان یکدیگر پخش می کردند، وقتی نوبت پس​دادن ظرف ها می شد به جای این که داخل ظرف، غذای دیگری بریزند یا آن را با شکلات و شیرینی پرکنند، یکی دو شاخه گل از باغچه حیاط می چیدند و در ظرف همسایه شان می گذاشتند؛ گل هایی زیبا و خوشبو که برای تشکر و قدردانی به همسایه و دوستان داده می شد.
این روزها، دیگر خبری از این عادات و رسوم نیست و حالا تقریبا هیچ کس ظرف نذری را با یک شاخه گل پس نمی دهد و هیچ کس حتی به فکر خریدن چند شاخه گل هم نمی افتد.

 

گل گران شده؛ گل نمی خریم
وقتی خانه، حیاط داشته باشد و حیاط هم پر از گل های رنگارنگ باشد، خیلی راحت است که هفته ای یک یا دو بار چند شاخه گل طبیعی از داخل باغچه بچینیم و آن را به خانه بیاوریم و از تازگی آن استفاده کنیم؛ ولی تا به حال فکر کرده اید چرا حالا که حیاط نداریم، گل نمی خریم و از زیبایی و شادابی آنها استفاده نمی کنیم؟
خیلی ​ها می گویند گل گران است و دیگر نمی توانیم هروقت دوست داشته باشیم، چند شاخه گل تازه بخریم. برای همین هم عده ای به گل های مصنوعی روی آورده اند و فکر می کنند با خریدن چنین گل هایی براحتی می توانند از زیبایی آن لذت ببرند.

آنها می گویند یک بار پول می دهیم و چند شاخه گل مصنوعی می خریم، ولی سال ها از زیبایی آن استفاده می کنیم؛ بدون کوچک ترین زحمت و دردسری؛ اما عطر و زیبایی گل های طبیعی کجا و این گل های مصنوعی کجا؟
در بسیاری از کشورهای اروپایی، مردم چنان به خرید گل و گیاه عادت کرده اند که اگر روزی گلدان گل شان خالی بماند حتما اول صبح برای خریدن چند شاخه گل به فروشگاه می روند و قبل از هرچیز آن را تهیه می کنند. برای همین در این کشورها، دسته های گل طبیعی حتی در سوپرمارکت ها هم به فروش می رسد تا مشتریان براحتی بتوانند همراه با خرید روزنامه یا بطری شیر تازه در اول صبح، چند شاخه گل هم بخرند و به خانه بیاورند.

متأسفانه در ایران چنین عادتی خیلی متداول نیست و افراد تاکید زیادی برای خریدن گل های طبیعی ندارند. بعضی که حتی خریدن گل را اسراف می دانند و فکر می کنند پولشان را با این کار دور ریخته اند. در حالی که وجود داشتن چند شاخه گل طبیعی در خانه می تواند حس و حال ما را تغییر دهد.
تصور کنید صبح که از خواب بیدار می شوید اول از همه آب گلدان گل ها را عوض می کنید و از عطر و رنگ آنها لذت می برید. آن وقت متوجه می شوید که بودن این گل ها در خانه و خریدن شان نه تنها دور ریختن پول نیست که حتی برای داشتن حس و حال بهتر هم به ما کمک می کند.
برای این که گرانی گل های طبیعی هم شما را اذیت نکند، خوب است گل های ارزان تر را انتخاب کنید یا گل هایی که ماندگاری بیشتری دارد، بخرید. همچنین شیوه های نگهداری از شاخه ها و گلدان های گل طبیعی هم بسیار مهم است و موجب می شود گل و گیاه بیشتر و بهتر در فضای خانه باقی بماند. به عنوان نمونه، دسته گل های لیسیانتوس که در رنگ های مختلفی مثل صورتی کمرنگ و پررنگ، بنفش کمرنگ و پررنگ، سفید، کرم و... در بازار به فروش می رسد به نسبت ارزان تر است و ماندگاری بیشتری هم دارد.

زمانی که این گل ها را می خرید برای این که بتوانید آنها را مدت زمان بیشتری نگه دارید خوب است شب ها این گل ها را در فضایی خنک مثل بالکن قرار دهید تا گرما آنها را پژمرده نکند. همچنین کوتاه کردن مرتب ساقه های گل هم می تواند ماندگاری آن را افزایش دهد. اگر محیط خانه خیلی گرم است، می توانید چند قطعه یخ داخل آب گل بریزید تا گرما آن را اذیت نکند و آن را از بین نبرد. البته یادتان باشد آبی که داخل گلدان می ریزید در شرایط معمولی باید ولرم باشد؛ چون آب خیلی گرم و خیلی سرد هر دو می تواند گل را خراب کند.

با انجام چنین کارهایی و البته در صورتی که محیط مناسب باشد براحتی می توانید این شاخه های گل را برای حدود دو هفته نگهداری کنید و از زیبایی شان لذت ببرید.

میخک هم از دیگر گل هایی است که به نسبت مدت زیادی می توانید آن را در آپارتمان نگهداری کنید؛

بنابراین بهتر است به جای این که از ترس گرانی، خرید گل را به طور کلی کنار بگذاریم، گل های ارزان تر و ماندگارتر را انتخاب کنیم و مراقب باشیم در نور و دمای مناسب هم قرار بگیرد و چند هفته ای مهمان خانه ما باشد.

مقابله با استرس

بیل و بیلچه و خاک و کود و... دیگر جایی در خانه های ما ندارد. حالا دیگر کسی به فکر باغبانی و رسیدگی به گل و گیاه نیست و همه اینقدر گرفتار هستند و مشغله فکری و کاری دارند که دیگر فرصتی برای آبیاری گیاهان و تعویض گلدان و رسیدگی به آنها نیست.

اینها همه در حالی است که متخصصان و روان شناسان بر نقش گل و گیاه در بهبود روحیه افراد خانواده تاکید می کنند و می گویند به کمک گل های تازه و طبیعی می توان روحیه ای شاداب تر برای همه اعضای خانواده فراهم کرد.
لابد شما هم شنیده اید که می گویند وجود گل و گیاه در محیط خانه، افراد را شادتر می کند و استرس آنها را کاهش می دهد، اما اگر تا کنون این موضوع را امتحان نکرده اید، خوب است همین حالا دست به کار شوید.

چند گلدان سبز و زیبا بخرید و آنها را در گوشه ای از خانه قرار دهید؛ البته یادتان باشد نحوه نگهداری صحیح آن را هم حتما از فروشنده بپرسید تا گیاه به این زودی ها خراب نشود.
مطمئن باشید دیدن برگ ها و گل های شاداب در محیط خانه نه تنها می تواند استرس تان را کاهش دهد که حتی موجب شادی بیشتر اعضای خانواده هم خواهد شد.

 

وقت بیشتر؛ گیاهان شاداب تر

خیلی از کمبود وقت شکایت می کنند و می گویند فرصت کافی برای رسیدن به گل و گیاه را ندارند. برای همین هم اصلا گیاهان طبیعی را داخل خانه نگهداری نمی کنند.

در حالی که داشتن حتی فقط یک گلدان طبیعی هم می تواند محیط خانه را حسابی تغییر دهد؛ هم از نظر زیبایی و چیدمان بهتر و هم از نظر حس و حال بهتری که در محیط ایجاد می کند.
کمبود وقت و فرصت نداشتن هم که مشکلی شایع است؛ اما سالمندان و کسانی که دوران بازنشستگی را سپری می کنند مسلما بهتر می توانند از این فرصت استفاده کنند. برای همین متخصصان به سالمندان توصیه می کنند تا جایی که امکان دارد از گیاهان طبیعی نگهداری کنند و مسئول رسیدگی و مراقبت از چند گلدان طبیعی باشند.
آب دادن به گیاهان، تعویض خاک آنها، خریدن گلدان و کاشتن گیاه در آن، مراقبت کردن از گیاه و دیدن رشد و گل دادن آنها می تواند تاثیر زیادی بر روحیه سالمندان بگذارد و موجب احساس بهتر آنها شود.
بنابراین خوب است سالمندان هم برای کاهش احتمال بروز افسردگی و ایجاد حس بهتر از گل و گیاه کمک بگیرند و به سراغ آنها بروند. دوران بازنشستگی و سالمندی بهترین فرصت برای رسیدگی به گل ها و گیاهان طبیعی است.
در ضمن خیلی بهتر است سالمندان در صورت امکان سبزی های مختلف را هم داخل باغچه یا گلدان های مخصوص بکارند و مراقب شان باشند تا هم بتوانند از آنها استفاده کنند و هم سرشان را با آن گرم کنند.

 

احساس زندگی در کنار گیاهان زنده

آنهایی که فکر می کنند گیاهان مصنوعی همان کارایی گل و گیاهان طبیعی را دارند، بدانند متخصصان و روان شناسان می گویند گیاهان زنده و طبیعی می توانند حس زندگی را در ما ایجاد کنند و گل های مصنوعی هیچ وقت چنین قابلیتی را ندارند.
شاید به همین دلیل باشد که هنگام تنهایی، نشستن کنار گل ها و گیاهان می تواند حس بهتری ایجاد کند و آرامش خاصی به ما ببخشد. رنگ های جذاب گل ها و شادابی و گیاهان هم می تواند قدرت تحمل مشکلات را افزایش دهد و مشکلات روحی را به حداقل برساند.
از طرف دیگر، تجربه نشان داده است قرار گرفتن کنار گل ها و گیاهان طبیعی می تواند روحیه بیماران را هم بهبود ببخشد و سیر پیشرفت بیماری آنها را کندتر کند. به همین دلیل بیمارانی که در محیطی سرسبز هستند یا اتاق شان پنجره ای رو به پارک و فضای سبز دارد، زودتر می توانند بهبود یابند.

 

برای گیاهان موسیقی بگذارید

می گویند نباید نسبت به گیاهان بی توجه باشید. بعضی هم اعتقاد دارند هر چه بیشتر به گیاه برسید و مراقبش باشید، بهتر هم رشد می کند و سرحال تر خواهد بود. برای همین هم خیلی برای گیاهان موسیقی پخش می کنند یا سعی می کنند محیطی آرام و فضایی دلنشین برای آنها فراهم کنند که گیاه خوب و راحت بتواند در آن محیط رشد کند.
شاید علت اصلی این موضوع مشخص نباشد، ولی در هر حال پیداست گیاهان در محیط های شاد و آرام سرحال تر و بهتر هستند و برعکس در فضاهای غمگین و متشنج، بی حال و پژمرده. اگر دقت کنید حتما خودتان هم می توانید متوجه چنین تفاوتی شوید؛ مثلا گیاهانی که در مطب های پزشکان قرار دارند و هر روز چند فرد بیمار با حال ناخوشایند در کنارشان قرار می گیرند، نمی توانند از نظر طراوت و شادابی مانند گیاهانی باشند که در پارک ها و محیط های شاد مانند باشگاه های ورزشی قرار دارند.
بنابراین خوب است در محیط خانه هم تا حد امکان فضایی شاد و آرام برای گیاه برقرار سازید تا بتواند بخوبی رشد کند و احساس شادی را به شما هم منتقل کند.

>> جام جم/ نیلوفر اسعدی بیگی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها