«ورود فرزندان به دانشگاه دیگر اولویت نخست خانواده‌ها نیست» این سخن را روز گذشته معاون آموزشی وزیر علوم گفته است که نشان می‌دهد نگاهی جدید در ارزشگزاریهای زندگی و تحصیلی فرزندان و خانواده‌هایشان شکل گرفته است.
کد خبر: ۵۷۲۸۷۲

به گفته این مقام مسئول، در سال ۸۸ براساس نظرسنجی که صداوسیما انجام داد، ورود به دانشگاه و تحصیل فرزندان از جمله اولین اولویتهای خانواده‌ها بود، اما امروزه دیگر دانشگاه رفتن در زمره اولویتهای اول آنها نیست.
 گرچه افزایش ظرفیت نظام آموزش عالی طی سال های اخیر، موجب شده که دیگر دانشگاه رفتن، آن سختی های گذشته را نداشته باشد و همین موضوع، ناخودآگاه ابهت کنکور را هم ریخته است، اما نمی توانیم بگوییم که این تنها عاملی است که دانشگاه رفتن را به اولویت چندم خانواده ها تبدیل کرده است.
 طبق گزارش مرکز آمار ایران، بیش از 900 هزار نفر از فارغ التحصیلان دانشگاهی در ایران بیکارند و در شرایطی که برای بسیاری از رشته های دانشگاهی، بازار کار قابل اتکایی وجود ندارد، بدیهی است که دیگر دانشگاه نمی تواند آن جاذبه سابق را برای خانواده ها داشته باشد.
 یعنی در حالی که هم اکنون نظام آموزش عالی به وضعی دچار شده است که دانشگاه رفتن و طی کردن تحصیلات عالی، نمی تواند تضمینی برای اشتغال جوانان باشد، در این شرایط خانواده ها حق دارند که نگران آینده شغلی فرزندشان باشند و دانشگاه رفتن را در اولویت نخست خانواده خود قرار ندهند.
 این حرف ها به این معنی نیست که دیگر دانشگاه رفتن برای خانواده ها بی اهمیت شده است، بلکه صحبت از «اولویت نخست» خانواده‌هاست.

از سوی دیگر، در بسیاری از کشورهای توسعه یافته دانشگاه رفتن در اولویت های نخست جوانان و خانواده ها قرار ندارد، اما در این کشورها، بازار کار برای جذب جوانان دانشگاه نرفته هموار است و آنها می توانند بدون گذراندن تحصیلات عالی، آینده شغلی خوبی داشته باشند، اما این داستان در کشور ما معنی دیگری دارد و به دلیل ناامیدی از پیدا کردن کار پس از فارغ التحصیلی، دیگر دانشگاه برای خیلی از جوانان و خانواده هایشان در اولویت نخست زندگی قرار ندارد.

>> جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
شهبازی
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
۰
۰
كاملا صحیح است من وخانواده بستگانم با این مشكل مواجه هستیم دانشجوی فارغ التحصیل از لیسانس زبان+الكترونیك+ برق +حسابداری وغیرو كه جویای كار هستند ولی كو كار، فقط پارتی در اولویت اول است ولاغیر به نظر میرسد دانشگاه ها دكان بقالی هستند كه فقط به دانشجو به چشم یك منبع درآمدنگاه میكنندوهرساله هزاران دانشجو را مثل دستگاه فتوكپی تحویل جامعه میدهند وآنها هم به امید یافتن كار (حتی غیر مرتبط كه بعضی هم در شان یك دانشجو نسیت)كفش آهنی به پا میكنند والی آخر......................................
masud
-
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
۰
۰
بله اقای معاون آموزشی وزیر علوم كمی دیر متوجه شده 10 سالی هست كه اینطوره؛ مسلمه كه همینطور می شد از20سال پیش معلوم بود كه اخرش همین میشه-مثل خیلی از كارای غلط ما كه الكی عمر وهزینه خودمون صرف یك مشت علم بی خاصیت كردیم تا جیب اقایون پربشه بزنن توكارساخت و سازو اخرشم نه دانشجوبجایی میرسه و نه كشورازعلم ایشون سودی می بره-هرآنچه بگندد نمكش می زنن وای به روزی كه بگندد نمك....

نیازمندی ها