وزیر امور خارجه پیشین انگلیس، انتخاب حسن روحانی به عنوان رییس‌جمهور ایران را بهترین خبر برای کل منطقه خواند و افزود که برخورد از روی شکیبایی و احترام با روحانی و ملت ایران می‌تواند مذاکرات هسته‌ای را به پایان خوشی برساند.
کد خبر: ۵۷۱۹۶۸
احترام به ایران پایان خوشی برای مذاکرات رقم می‌زند

 جک استراو، در یادداشتی که در روزنامه دیلی تلگراف منتشر کرد ضمن اشاره به خاطراتی از سفرش به تهران در سال 2003 به همراه وزیران امور خارجه وقت آلمان و فرانسه و صدور بیانیه تهران، حسن روحانی، رییس‌جمهور منتخب ملت ایران در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران درآن دوران روحانی را فردی «مودب، محترم و متعهد» توصیف کرد که «به سرعت لبخند می زند» اما در عین حال «نفوذناپذیر » است.

استراو هم‌چنین روحانی را فردی «رک و عملگرا» برای معامله اما در عین حال به شدت «حامی ایران، مردمش و انقلاب اسلامی» خواند.

وزیر امور خارجه پیشین انگلیس در این یادداشت افزود که روحانی به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران قلب سیاست خارجی و امنیتی ایران در دوران هشت ساله ریاست جمهوری خاتمی از سال 1997 تا 2005 بود اما تجربه وی به دوران هشت سال جنگ ایران- عراق بر می‌گردد.

استراو افزود که در طول پنج سفرش به تهران به عنوان وزیر خارجه چندین بار با روحانی دیدار داشته است.

وزیر امور خارجه پیشین انگلیس با اشاره به پیروزی حسن روحانی در انتخابات نوشت: انتخابات روحانی می‌تواند بعد از چندین سال بهترین خبر برای آینده کل منطقه برای ایران و اقتصادش برای مشکل هسته‌ای با توجه به سوریه، عراق، اسراییل و فلسطین باشد.

استراو در عین حال درباره «دو خطر» هشدار داد که اولی این است که فرض شود با روی کار آمدن روحانی «هیچ چیزی تغییر نکرده است» و افزود: «این ماهیت اظهارات متخاصمانه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل (رژیم صهیونیستی) پس از پیروزی روحانی بود. این اظهارات بی‌فکرانه و محکوم به شکست است.»

وی «دومین خطر» را فرض این موضوع دانست که «همه چیز تغییر کرده است» و این که «خیلی سریع توقع خیلی زیاد» از روحانی داشت و افزود: دولت ما باید به دنبال از سرگیری روابط کامل دیپلماتیک با ایران باشد اما (روحانی) تا اوایل ماه اوت قدرت را به دست نمی‌گیرد. او باید کابینه‌اش را انتخاب کند و وزیرانش را به تایید مجلس برساند باید با رهبر و سپاه پاسداران مذاکره کند پیش از آن که بتواند با غرب مذاکره کند.

وزیر امور خارجه انگلیس افزود که روحانی فردی «شیعه و یک ایرانی است و به هر دو این موارد بسیار افتخار می‌کند».

استراو در پایان نوشت: با او و ملتش با شکیبایی، احترام و درک برخورد کنیم ودر این صورت امکان دارد که 10 سال نشست‌های 3+3 ( سه کشور اروپایی شامل آلمان، فرانسه، انگلیس به همراه آمریکا، روسیه و چین) که در سال 2003 در تهران آغاز شده پایانی خوش داشته باشد.(ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
ایرانی
Netherlands
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
۰
۰
احترام یعنی اینكه حقوق قانونی ملت ایران را به رسمیت بشناسند و به آن تن بدهند وگرنه با تعارف و لبخند تنها نمی شود گفت احترامی برای ایران قائل شده اند. باید حق غنی سازی اورانیوم را برای ایران به رسمیت بشناسند و برای آن حد و مرز هم تعیین نكنند.

نیازمندی ها