«چقد جنگلَ خوسی، ملت و َسی، خسته نُبُستی، می جان جانانا، تَرا گَمَه میرزا کوچک خانا» این ترانه ما را به یاد تیتراژ پایانی سریال «کوچک جنگلی» می اندازد که در سال 66 از شبکه یک سیما پخش شد.
کد خبر: ۵۷۰۵۱۸
سردار جنگل در قاب تلویزیون

ترانه گیلکی این سریال این قدر دلنشین و آرامش بخش بود که خیلی ها بدون آن که معنایش را بدانند زیر لب زمزمه اش می کردند. ترانه سرا در این قطعه خطاب به میرزا کوچک خان می گوید: «چقدر در جنگل می خوابی به خاطر مردم؟ خسته نشوی ای جان جانانم، با توام، میرزا کوچک خان!»
    سریالی که در دهه 60 توسط بهروز افخمی کارگردانی شد، یک نمونه و الگوی خوب از آثار تاریخی است که می خواهد داستان زندگی یک قهرمان را معرفی کند. نقطه قوت سریال در آن بود که توانست در کنار صحنه های جنگ و تعقیب و گریز، وجوه احساسی شخصیت میرزا را به تصویر بکشد و نشان دهد او در عین حال که مبارزی سختکوش و دلیر بوده در مواجهه های روزمره اش با دیگران چگونه برخورد می کرده است.
    
سریال در کنار روایت پیروزی های میرزا کوچک خان دشواری های مبارزات او را نیز نشان می داد و به این ترتیب بیننده با تلخی و شیرینی های زندگی پرفراز و نشیب یک قهرمان آشنا می شد. یکی از تاثیرگذارترین صحنه های سریال جایی بود که میرزا در ماسوله تحت محاصره دشمن بود و برخی از مردم منطقه او را به خاطر سماجت بیش از حدش سرزنش می کردند. دوربین سریال در آن صحنه به خلوت میرزا راه یافت و تصویری همدلی برانگیز از این مبارز ارائه داد.
    
جالب است بدانید که نقش میرزا را ابتدا قرار بود داریوش ارجمند بازی کند که بعدها این نقش به علیرضا مجلل رسید. همچنین کارگردان اول سریال ناصر تقوایی بود که بخش هایی از سریال را جلوی دوربین برد ولی در نیمه کار به​دلیل به تاخیر افتادن ساخت مجموعه، مسئولان تلویزیون تصمیم به تغییر کارگردان گرفتند. داریوش ارجمند همزمان با ساخت این سریال جلوی دوربین فیلم ناخدا خورشید (ناصر تقوایی) رفت.
    
مجلل متولد شهر رشت و از اقوام میرزا کوچک خان جنگلی است. آشنایی او با زبان گیلکی و توانایی اش در بازیگری موجب شد که افخمی او را برای ایفای نقش اول سریالش انتخاب کند. این بازیگر که سابقه تهیه کنندگی و کارگردانی را هم دارد چند سال پیش برای انجام فعالیت در رشته تئاتر عازم کشور سوئد شد.
    
مهدی هاشمی، ولی الله مومنی، سیروس قهرمانی، بهرام زند، عنایت بخشی و امرالله صابری بازیگرانی هستند که در کنار علیرضا مجلل جلوی دوربین «کوچک جنگلی» رفته اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها