خانواده، اقتصاد و زنان شاغل

ارزش یک لقمه نان زنانه

«برای چه کار می‌کنی؟ من که به پول تو احتیاجی ندارم. بنشین گوشه خونه و استراحت کن. برای خودت دوره آموزشی برو، خرید کن. کیف کن چرا به خودت زحمت می‌دهی؟»با این‌که احمد مدت‌هاست به مریم از این پیشنهادها می‌کند، اما او دلش می‌خواهد کار کند و کاری که او می‌کند زحمت زیاد دارد و پول کم.
کد خبر: ۵۷۰۱۹۹

با این‌که احمد مدت‌هاست به مریم از این پیشنهادها می‌کند، اما او دلش می‌خواهد کار کند و کاری که او می‌کند زحمت زیاد دارد و پول کم.

مریم، بازیگر تئاتر است و فشار کار باعث می‌شود وقتی به خانه می‌آید خسته باشد، اما بازیگر خوبی است و از کار خودش راضی است.

مریم بسختی می‌تواند به همسرش بقبولاند به خاطر استعداد و توانایی‌هایش دلش می‌خواهد که این کار را انجام دهد و این کار به او حس بهتری از خرید رفتن یا استراحت‌کردن می‌دهد.

شاغل بودن یا نبودن

این‌که کار نکنید، خسته می‌شوید، خانه بمانید و استراحت کنید یک طنز قدیمی است که حتی کسی از آن خنده‌اش هم نمی‌گیرد.

این را مرضیه توانا، بانوی چهل و پنج ساله‌ می‌گوید که با ده سال سابقه کاری بعد از ازدواج به توصیه همسرش کارش را ترک کرد.

مرضیه معتقد است خانم‌های ایرانی بسیار کار می‌کنند چه شاغل باشند و چه خانه‌دار.

او می‌گوید: امروز باید زن و مرد با هم جامعه را بسازند و واقعیت این است که مخارج خانه را اغلب هردوی آنها تامین می‌کنند و مردان به درآمد همسر خود نیاز دارند.

اما کار یک زن همیشه مخفی می‌ماند و بندرت به اندازه یک مرد به آن بها داده می‌شود.

او می‌افزاید: زمانی که کار می‌کردم از کارم راضی نبودم و قدرم را نمی‌دانستند و بعد که خانه‌دار شدم و در خانه کار می‌کردم باز هم قدر کارم را نمی‌دانستند. حتی اقوام شوهرم گاهی متلک می‌گفتند که پسرمان شانس نداشت زن شاغل هم که گرفت خانه‌نشین شد!

مامان در بازار رقابت

وقتی زنی شاغل و دارای فرزند خردسال باشید با سخت‌ترین روزهای کاری خود روبه‌رو هستید. اگر بعد از مرخصی زایمان کارتان را از چنگتان در نیاورده باشند، تازه باید برای گرفتن مرخصی‌های ضروری به خاطر فرزندتان با مدیر چانه بزنید.

اداره خانه، تربیت فرزندان، کمک به همسر و توجه به سایر خویشاوندان از جمله نقش‌های زنان است و اگر می‌خواهید موفق باشید اولویت‌های خود را مشخص کنید.

اگر مرخصی‌هایتان زیاد شده است در عوض در حد امکان کیفیت کارتان را بالا ببرید.

عشق بورزید

اگر نمی‌توانید مادر و همسر تمام وقت باشید در عوض تا می‌توانید خانواده را از محبت خود سرشار کنید.

بهتر است در خانه مادرانه‌تر و زنانه‌تر باشید تا وظایف مادری و زناشویی خود را بهتر انجام دهید.

اشکالی ندارد که خانه‌تان گاهی خیلی مرتب و منظم نباشد، ولی به خانواده و روابط عاطفی خود بیشتر بها دهید.

کار برای همه است

همین‌طور که شما کار می‌کنید و عواید آن همه خانواده را بهره‌مند می‌کند، خانواده نیز متقابلا باید به شما کمک کنند.

از همسر و فرزندان خود بخواهید به سهم خود در کارهای خانه سهیم شوند.

نوبت شماست

سهیلا بیست و هفت ساله و کارمند است و یک فرزند دارد. او از صبح تا ساعت 6 بعدازظهر در یک شرکت خصوصی کار می‌کند، وقتی به خانه می‌رسد خسته است، اما حتی لحظه‌ای نمی‌آساید و از همان لحظه رسیدن کارهای خانه را شروع می‌کند.

او می‌گوید: جمعه‌ها روز تعطیل همسرم است. او می‌گوید خسته است و هیچ کاری نمی‌کند. پنجشنبه‌ها هم روز تفریح فرزندمان است و توقع دارد تمام وقتم را به او اختصاص دهم، اما نمی‌دانم کی نوبت به من می‌رسد.

اگر شما نیز مانند سهیلا بانویی شاغل هستید زمانی را برای استراحت و فقط به خودتان اختصاص دهید، ورزش کنید، پیاده‌روی کنید، مطالعه کنید یا فقط دراز بکشید و هیچ کاری نکنید.

چتر حمایتی

صدیقه شغل مهمی در یک دستگاه دولتی دارد. او که اکنون فرزندان خود را بزرگ کرده و به ثمر رسانده است هنوز مشغول مطالعه و ارتقای علمی است. او می‌گوید: خانواده‌ام مرا کمک می‌کردند که بچه‌ها را بزرگ کنم و حتی در خانه‌داری نیز به کمکم می‌آمدند و همسرم نیز در تمام مراحل زندگی مرا حمایت کرده است.

جدا از کمک‌های خانواده شما می‌توانید برای انجام بعضی از کارهای خانه مثل نظافت کلی یا مواظبت از بچه به کسی پول بدهید تا آنها را انجام دهد.

زمان را رام کنید

زنان شاغل اغلب وقت کم می‌آورند. اگر می‌خواهید در دام زمان نیفتید شما هم باید زمان را کنترل کنید و برنامه‌ریزی داشته باشید. آماده‌سازی غذا از قبل و نگه‌داری غذای پخته شده در فریزر به جای مواد خام به شما در استفاده بهتر از وقت کمک می‌کند.

هر چیز به جای خویش نیکوست

اگر می‌خواهید نه صدای مدیرتان بلند شود و نه خانواده‌تان از شما شکایت کنند و حقوق همه را رعایت کنید نه تماس‌های شخصی را در اداره انجام دهید و فرزندتان را با خود سر کار ببرید و نه کار اداره را به خانه ببرید. در خانه موبایل خود را خاموش کنید و تنها به پیام‌های کوتاه جواب دهید.

با خودتان کنار بیایید 

از این‌که یک مادر شاغل هستید، خود را بابت کارهایی که فکر می‌کنید تمام و کمال نیست سرزنش نکنید. مگر همکاران‌تان که مادر و شاغل هستند کارها را بدون کم و کاست انجام می‌دهند یا مادران خانه‌دار همه چیز را در حد کمال نگه می‌دارند؟

هیچ زنی قادر نیست هم کارهای منزل و هم کارهای اداری خود را بدون هیچ کم و کاستی با هم هماهنگ کند. خود را مقصر ندانید. گاهی غذا را از بیرون تهیه و استراحت کنید یا یک فهرست از غذاهای سریع تهیه کنید که بتوانید وقت بیشتری برای استراحت داشته باشید.

 شما موفق هستید

تحقیقات نشان می‌دهد زنان شاغل کمتر از زنان خانه‌دار دعوا می‌کنند، چرا که کار بیرون از خانه سبب می‌شود همسران‌شان بهتر درک کنند. چرا که زن خانه‌دار به همسرش می‌گوید: «با من حرف بزن، تو با من حرف نمی‌زنی» این شکایت قدیمی زنانی است که تمام روز را در خانه هستند. شوهر، طناب نجات زن و تنها رابط وی با دنیای خارج به شمار می‌رود، اما مرد پس از یک روز کاری خسته‌کننده تمایلی به گپ‌زدن ندارد. مرد زن شاغل خود را به عنوان شخصی که او هم بیرون از خانه است و برای درک فشارها، اضطراب‌ها و توفیق‌های محل کار با او حس مشترکی دارد، مخاطب بهتری می‌یابد.

زنان شاغل سرحال‌تر، سالم‌تر و دلپذیرتر از زنان خانه‌دار هستند. مطالعات نشان می‌دهد زنانی که وظایف همسری، مادری و شغلی را با هم درمی‌آمیزند از بیشترین شادی، عزت نفس و رضایت از زندگی برخوردارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها