محور​ برنامه دیروز​، سیاست داخلی و خارجی بود

عدالت رسانه ای

آخرین مناظره هشت نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری دیروز با محوریت مسائل سیاسی برگزار شد و نامزدها به تشریح برنامه‌های خود در عرصه‌های سیاست داخلی و خارجی پرداختند.در این برنامه هم همچون مناظره قبلی هر نامزدی که پشت تریبون می‌رفت چهار دقیقه فرصت داشت درباره برنامه‌های خود صحبت کند و بعد از او نیز دیگر نامزدها هر کدام دو دقیقه فرصت داشتند به نقد نظر نامزد پشت تریبون بپردازند و در پایان هم نامزد پشت تریبون به مدت سه دقیقه وقت داشت به انتقادات پاسخ دهد.
کد خبر: ۵۶۹۰۷۸

رضایی: به فکر مردم باشیم

اولین نامزدی که به قید قرعه پشت تریبون رفت، محسن رضایی بود. او در تشریح برنامه‌های خود با بیان این‌که مردم از دعواهای سیاسی خسته شده‌اند، گفت: سیاست داخلی و خارجی خود را بر این اساس استوار می‌کنیم که زندگی مردم را بهبود دهیم و پیوندهای خود را با کشورهای منطقه و اسلامی گسترش دهیم و در صحنه بین‌الملل، توسعه اقتصادی و فرهنگی را گسترش دهیم.

رضایی گفت: ما باید دولتمردانی را سر کار بیاوریم که قبل از این‌که به فکر جناح خاصی باشند به فکر مردم باشند. وی به استفاده از تمام اقوام در دولتش اشاره کرد و گفت: با تشکیل دولتی فراگیر و کارآمد می توان بر مشکلات غلبه کرد. در بخش انتقاد از سخنان رضایی یکی از نامزدها از وی خواست به تشریح روش‌های خود در عرصه سیاست داخلی و خارجی بپردازد.

رضایی پس از پایان اظهارات دیگر نامزدها با بیان این‌که اکنون بسیاری از افراد سر جای خودشان نیستند، گفت: من در زمانی که در سپاه مدیریت می‌کردم از تمامی جناح‌ها استفاده می‌کردم.وی با بیان این‌که برخی صحبت‌ها حکایت از دعوا دارد، گفت: اعتقاد من این است که دعوا بس است و مشکل مردم اکنون مشکل نان است.

رضایی درباره سیاست خارجی خودش هم گفت: از قوی‌ترین دیپلمات‌ها استفاده می‌کنم تا مشکلات کشور را در عرصه سیاست خارجی حل کنم.

قالیباف: نیازمند تغییر در مدیریت هستم

پس از رضایی، محمد باقر قالیباف به قید قرعه پشت تریبون رفت. وی اظهارات خود را از بخش سیاست خارجی شروع کرد و گفت: سیاست خارجی باید امنیت و هویت ملی را تامین کند و دستگاه دیپلماسی نباید خارج از سیاست‌های کلان کشور حرکت کند. قالیباف با اعتقاد به این‌که دستگاه سیاست خارجی در حوزه دیپلماسی مشکل داشته است، گفت:دولت های سازندگی و اصلاحات در حوزه دیپلماسی اقتصادی، امنیت ملی و منافع ما را تامین نکردند.

وی پنج محور را در دستور کار سیاست خارجی دولت احتمالی خود عنوان کرد و اولین آنها را انسجام داخلی دانست. دیپلماسی فعال منطقه‌گرایی، فعال کردن دیپلماسی اقتصادی، دیپلماسی عمومی و راهبرد مقاومت مقتدرانه از دیگر محورهای مورد اشاره قالیباف بود. پس از اظهارات قالیباف، یکی از نامزدها از این‌که وی، سیاست‌ خارجی را در تمام دوره‌ها زیرسوال برده است، انتقاد کرد. همچنین در این بخش، بحثی میان جلیلی و روحانی درخصوص عملکرد دستگاه سیاست خارجی دولت اصلاحات صورت گرفت.قالیباف در جمع‌بندی اظهارات دیگر نامزدها گفت: من متعرض به سیاست خارجی نیستم و امروز بدون شک، بیداری اسلامی تحت تاثیر انقلاب اسلامی است. وی افزود: اما در برخی مقاطع سیاست خارجی نتوانسته است، منافع ما را تامین کند.

حدادعادل: برداشتن تحریم‌ها اولویت دارد

غلامعلی‌ حدادعادل نامزد بعدی بود که پشت تریبون رفت. وی با بیان این‌که مشکل اقتصادی با تحریم‌ها ارتباط دارد، گفت:‌ در سیاست خارجی ما برداشتن تحریم‌ها اولویت دارد.

حدادعادل با بیان این‌که مشکل ما با آمریکایی ها مساله استقلال کشور مان است نه مساله هسته ای، گفت: ما باید از موضع عزت و اقتدار در سیاست خارجی عمل کنیم و آمریکایی‌ها زمانی با ما به‌صورت واقعی مذاکره می‌کنند که بدانند ما از عزت و استقلال خود دست بر نمی‌داریم و از پشتیبانی مردمی برخورداریم.

یکی از نامزدها از حدادعادل پرسید، چگونه به شرایطی می‌رسیم که بتوانیم از موضع اقتدار با طرف مقابل مذاکره کنیم. نامزد دیگری هم معتقد بود که اظهارات حداد عادل در زمینه سیاست خارجی شعاری بوده است.حدادعادل در پاسخ به نامزدها گفت: راه رسیدن به عزت از سوی رهبری نشان داده شده است و باید در مسیرهایی چون حمایت از تولید و جهاد اقتصادی حرکت کنیم. وی همچنین گفت: صحبت‌های من شعار نیست، بلکه راه‌حلی است برای این‌که بتوانیم با عزت در عرصه سیاست خارجی حاضر شویم. حدادعادل در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به کتابی که به سیاست خارجی دولت اصلاحات اختصاص داشت، گفت: این کتاب نشان‌دهنده ضعف در عرصه سیاست خارجی است.

روحانی: تقویت آزادی مسئولانه

نامزد بعدی حسن روحانی بود. روحانی گفت: سیاست داخلی ما بر مبنای ایجاد آرامش برای مردم در تمام ابعاد زندگی آنهاست. وی تقویت آزادی مسئولانه را یکی دیگر از محورهای کار خود در عرصه سیاست داخلی دانست و گفت:‌ به اعتقاد من برخی سختگیری‌ها وجود دارد که می‌توان با سعه صدر از برخی از آنها پرهیز کرد.

روحانی بر ضرورت برقراری عدالت هم تاکید کرد و گفت: ‌ مردم باید در همه امور کشور حضور فعال داشته باشند و برای این کار باید از افراط و تفریط دوری کنیم. این نامزد انتخابات ریاست ‌جمهوری گفت: در عرصه سیاست خارجی هم باید از افراط و تفریط دوری کرد. وی گفت: پرونده هسته‌ای ایران ظالمانه به شورای امنیت رفت و باید آن را برگردانیم.

حدادعادل پس از صحبت‌های روحانی گفت: شما در تبلیغات خود گفته بودید که باید با کدخدا کنار بیاییم. منظور شما چه بوده است؟

جلیلی هم در پاسخ به روحانی که به کتابی نوشته البرادعی در تائید عملکرد سیاست خارجی دولت اصلاحات استناد کرده بود، بیان کرد: در همان کتاب اعلام شده که بخشی از پیشنهادهای سه کشور به ایران توهین‌آمیز بوده است. وی گفت: شرایط در آن مقطع به آن خطرناکی که آقای روحانی می‌گوید، نیست.

قالیباف هم با اشاره به مسئولیت خود در نیروی انتظامی در زمان حوادث 18 تیر و حضورش در شورای عالی امنیت ملی که به ریاست روحانی اداره می‌شده است، گفت: ما باید در تمام مقاطع از آزادی دفاع کنیم. قالیباف در صحبت‌های خود تلاش کرد در مورد نواری که از صحبت‌هایش در جمع دانشجویان در خصوص حوادث 18 تیر منتشر شده بود، توضیح دهد.

رضایی هم در سخنان خود در این بخش گفت: به نظر من هم در زمان آقای جلیلی و هم در زمان آقای روحانی افراط و تفریط شده است. وی افزود: دوستان این‌گونه القا نکنند که همه چیز در دوره آنها اشتباه بوده است، ما باید اشتباهات دوره‌های خود را بپذیریم و دفاع از خودمان را به دفاع از نظام ترجیح ندهیم.

جلیلی در پاسخ به رضایی گفت: حرکت میان حق و باطل به معنی دوری از افراط و تفریط نیست، البته این‌که شما می‌گویید ما نباید به صورت مطلق همه کارهای دوره خودمان را درست قلمداد کنیم، صحیح است.

حدادعادل هم با اعتقاد به این‌که رضایی تصور می‌کند فقط خودش به فکر مردم است از این موضوع انتقاد کرد.

ولایتی هم با اشاره به اظهارات جلیلی درباره دوره مذاکره علی لاریجانی به عنوان مذاکره‌کننده هسته‌ای، گفت: برخی تناقض‌ها میان رفتار مسئولان داخلی ما بر مذاکرات هسته‌ای تاثیرات مخرب دارد.

جلیلی درباره این بخش از صحبت‌های ولایتی گفت: اطلاعات شما در این زمینه دقیق نیست که ولایتی هم گفت هرچه ما می‌گوییم شما می‌گویید دقیق نیست.

روحانی در جمع‌بندی سخنان خود اعلام کرد: آن بخش از صحبت‌های من درباره اظهارات البرادعی به سال 82 بازمی‌گشت، اما آن بخشی که شما به صحبت‌های البرادعی اشاره کردید مربوط به سال 84 بود. وی همچنین با اشاره به اظهارات قالیباف درباره زمان فرماندهی‌اش در نیروی انتظامی در حوادث 18 تیر اعلام کرد: شما که در آن مقطع دنبال مجوز برای تجمع دانشجویان بودید، دنبال آزادی نبودید بلکه می‌خواستید به صورت گاز‌انبری با آنها برخورد کنید. روحانی گفت: من هیچ وقت پادگانی فکر و عمل نکرده‌ام. من یک حقوقدانم و تاکید دارم که باید به دنبال آزادی بیان باشیم.

قالیباف در پاسخ به اظهارات روحانی در خصوص دانشجویان بیان کرد: رابطه دانشجویان با پلیس در دوره فرماندهی من در نیروی انتظامی در بهترین وضع بود و مباحثی که شما درباره حرکت گازانبری گفتید، درست نبود. وی گفت: این‌که در حوادث سال 82 شاهد اتفاقاتی که 18 تیر در کوی دانشگاه افتاد نبودیم، این بود که پلیس در آن مقطع ایستاد و کتک خورد، اما نگذاشت به دانشجویان آسیب برسد.

در این بخش از مناظره، غرضی با اعتقاد بر این‌که این بحث‌ها دعوای میان دو نفر است و به مسائل گذشته بر می‌گردد، از این بحث‌ها انتقاد کرد.

روحانی در جمع‌بندی خود افزود: من شیوه تخریب را نمی‌پسندم و حاضر نیستم رقیبم را تخریب کنم. حاضر نیستم اسناد سری را در اینجا مطرح کنم، من دست تمام نیروهای پلیس را می‌بوسم. روحانی در انتقاد از رضایی هم گفت: شما همان کسی هستید که می‌گفتید شورای امنیت سازمان ملل به مراتب بهتر از شورای حکام آژانس است.

وی اضافه کرد: من نمی‌خواهم خیلی از بحث‌ها را مطرح کنم، اما چون دیگران مطرح می‌کنند من هم مجبورم پاسخ دهم.

رضایی هم در جواب روحانی گفت: بحث من این است که آیا در آن مقطع نمی‌شد با هزینه کمتری از رفتن پرونده به شورای امنیت جلوگیری کنیم. وی با بیان این‌که سوال من کاملا مودبانه است از واکنش روحانی به صحبت‌هایش انتقاد کرد.

عارف: چه کسی مسئول وضع فعلی است

نامزد بعدی محمدرضا عارف بود. وی در سخنان خود با طرح این پرسش که چه کسانی مسئول وضع موجود هستند، گفت: جریان اصولگرا به صورت یکپارچه در سه قوه حاکمیت داشت و تمامی نیروهای اصلاح‌طلب در تمام بخش‌های قوه مجریه کنار گذاشته شدند. عارف با بیان این‌که برخی‌ می‌خواهند با تکیه بر یک جریان موهوم انحرافی، از زیر بار پذیرش مسئولیت شانه خالی کنند، گفت: اصولگرایان باید مسئولیت وضع فعلی را بپذیرند.پس از اظهارات عارف، غرضی گفت: از ابتدای جلسه تا حالا بحث بر سر دو گروه اصلاح‌طلب و اصولگراست و 30 سال است که قدرت سیاسی در اختیار این دو گروه است.وی با اعتقاد به شکست قطعی دو جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب افزود: نامزدهای حاضر صراحتا بگویند که آیا متعلق به دو جریان موجود هستند یا خیر؟ غرضی با انتقاد از عملکرد دوره اصلاحات گفت: آقای عارف می‌خواهند با استفاده از نام برخی افراد، اقبال مردم نسبت به آنها را به سمت خود جذب کند.

وی افزود:‌ نامزدهای گروه اصلاح‌طلب و اصولگرا باید ارتباط خود را با متن مردم مشخص کنند.

رضایی هم با اشاره به مشکلات فعلی کشور از جمله تحریم‌ها گفت: باید گذشته را کنار بگذاریم و به فکر حل مشکلات باشیم.

ولایتی هم در انتقاد از عارف گفت: همان مسائلی که شما از وقوع آن در دوره اصولگرایی انتقاد می‌کنید، در دوره اصلاحات هم رخ داد و تمام اصولگرایان از بدنه دولت حذف شدند.

حدادعادل هم گفت: آقای عارف مشکلات امروز را گردن اصولگرایان می‌اندازند که تمام اصلاح‌طلبان را کنار گذاشتند، اما وقتی دولت اصلاحات هم روی کار آمد در تمامی وزارتخانه‌ها خانه‌تکانی کردند. وی با بیان این‌که احمدی‌نژاد هیچ وقت خودش را اصولگرا نخوانده است، افزود:‌ البته ما اصولگرایان هم تمام مشکلات را ناشی از عملکرد دولت نمی‌دانیم.

جلیلی هم با بیان این‌که عارف را به انصاف می‌شناسد، گفت: چرا در زمان دولت شما با هر اعتراض اجتماعی بدون تدبیر و با شدیدترین وضع برخورد می‌شد.

عارف در پاسخ به اظهارات جلیلی که به حوادث سمیرم که هشت کشته داشت، اشاره کرد و گفت: این برخورد به دست نیروی انتظامی بود.

جلیلی هم پاسخ داد: نیروی انتظامی عضو شورای تامین است که زیر نظر استانداری فعالیت می‌کند.

وی از عارف خواست درباره میزان عدالت رسانه‌ای در دوره اصلاحات هم پاسخ دهد. جلیلی با اشاره به انتقاد عارف از وضع موجود گفت: باید در بیان وضع موجود به پیشرفت‌هایی هم که شده، اشاره کرد.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری تاکید کرد: باید کسانی را که فتنه سال 88 را برپا کردند در ایجاد مشکلات دخیل دانست.

عارف در جمع بندی سخنان نامزدهای مختلف گفت: اعتقاد من به همگرایی است. من به ولایت فقیه، نظام و قانون اساسی اعتقاد قلبی دارم .عارف در پاسخ به این اظهار نظر هم که احمدی‌نژاد خود را اصولگرا نمی‌داند، گفت: اما اصولگرایان حداقل ظرف هفت سال به طور تمام قد از احمدی‌نژاد حمایت کردند. وی با تاکید بر این‌که باید از آزادی بیان حمایت کنیم، عنوان کرد: آیا یارانه‌ای که در دولت اصولگرا به روزنامه‌های اصلاح‌طلب داده می‌شود با یارانه‌ای که در دولت اصلاح‌طلب به روزنامه‌های اصولگرا داده می‌شد برابر است. عارف با بیان این‌که نباید به یکدیگر تهمت بزنیم، گفت: همه نگران کشور هستیم و باید کشور را با هم و با صمیمیت بسازیم.

جلیلی در واکنش به اظهارات عارف گفت: من فقط یک سری اطلاعات دادم و خواستار پاسخگویی شدم، صحبت‌های من اصلا برچسب‌زنی نبود.

ولایتی: باید در اولویت‌بندی بازنگری کنیم

نامزد بعدی علی‌اکبر ولایتی بود. وی با بیان این​که اختیارات قانونی رئیس جمهور برای اداره کشور کافی است،گفت: حل مشکلات اقتصادی هم در گرو اصلاح اولویت‌هاست. ولایتی با بیان این‌که بر اساس نظرسنجی‌ها بسیاری از مردم سیاست خارجی و رفع تحریم‌ها را از اولویت‌ها می‌دانند و سابقه من نشان‌دهنده توانمندی در این حوزه است. وی گفت: در بحث هسته‌ای هم باید بر حقوق خود اصرار داشته باشیم و هم به گونه‌ای رفتار کنیم که رابطه‌مان با سایر کشورها خراب نشود.

ولایتی ریشه برخی مشکلات در حوزه هسته‌ای را سوءتدبیر و کنار گذاشتن متخصصان دانست و گفت: اگر کسی سر کار بیاید که با جناح‌های مختلف ارتباط خوبی داشته باشد و از نیروهای مختلف استفاده کند مشکلات حل می‌شود. وی گفت: حل مساله هسته‌ای از حل مساله آتش‌بس و تصویب قرارداد 598 که در دوره وزارت خارجه من بود مشکل‌تر نیست.

حدادعادل در انتقاد از سخنان ولایتی گفت:‌ من حل مساله هسته‌ای را مشکل‌تر از قراردارد 598 می‌دانم زیرا مساله هسته‌ای اصلا واقعیت ندارد و نباید این مساله را با موضوع 20 سال قبل مقایسه کرد. حدادعادل در پاسخ به اظهارات عارف در بخش قبل که گفته بود اصولگرایان در هفت سال گذشته از احمدی‌نژاد حمایت کردند، گفت: من هر جایی که نیاز بود از حق مردم دفاع کردم. حدادعادل از عارف پرسید چرا در زمان حوادث سال 88 سکوت کردید.

جلیلی هم در انتقاد از اظهارات ولایتی گفت: شما در روابط خارجی بحث قهر و آشتی را مطرح می‌کنید در حالی که در این حوزه باید تاکید ما بر منافع ملی باشد.

وی از برخی عملکردهای وزارت خارجه در زمان مسئولیت ولایتی انتقاد کرد و گفت: حل مسائل مربوط به آتش‌بس هم زمانی بود که صدام به کویت حمله کرد و اجماعی علیه عراق شکل گرفت. موفقیت مربوط به قطعنامه 598 را نباید به یک نفر مربوط کرد.

قالیباف هم گفت:‌ در دوره مسئولیت خود در وزارت خارجه همیشه از ظرفیت رزمندگان در عرصه سیاست خارجی استفاده کردید، اما هیچ‌گاه سیاست خارجی را به کمک رزمندگان نیاوردید. وی افزود: شما گفته‌اید با میتران مذاکره می‌کرده‌اید و قهوه می‌خوردید و این در حالی بود که ما در جبهه موشک‌هایی را که از میراژهای میتران شلیک می‌شد، می‌خوردیم؛ چرا در مذاکراتی که با میتران داشتید برای جلوگیری از این کارها تلاش نمی‌کردید.

رضایی هم از ‌ولایتی پرسید شما و آقایان حدادعادل و قالیباف، با این اختلاف‌نظری که دارید چطور قصد داشتید ائتلاف کنید.

ولایتی در جمع‌بندی نظرات دیگر نامزدها گفت: من هیچ‌گاه نگفته‌ام با میتران قهوه خورده‌ام، مذاکره‌ای هم که با میتران داشتم بعد از پایان جنگ بود.وی در پاسخ به اظهارات جلیلی هم گفت: دیپلماسی این نیست که برویم در مقابل کشورهای دیگر بیانیه بخوانیم.

ولایتی گفت:‌ قبل از این‌که قطعنامه‌ها علیه کشور ما صادر شود، سارکوزی از من دعوت کرد و من به فرانسه رفتم و با او مذاکره کردم و در مورد عدد سانتریفیوژها به توافق رسیدیم و بعد از دو هفته نیز سارکوزی گفت می‌خواهد به ایران بیاید. در همان زمان، قائم‌مقام وزارت خارجه کشورمان، کاردار سفارت پاریس را خواست و به او گفت ولایتی نماینده ما نیست و این در حالی بود که من با موافقت رئیس‌جمهور به پاریس رفته بودم. پس از این اتفاق، این توافقات رها شد.ولایتی با بیان این‌که دیپلماسی هسته‌ای ما در حال حاضر، دیپلماسی نیست، گفت: در مذاکرات اخیر شما پیشنهادهای طرف مقابل را نپذیرفتید و در پاسخ به آنها گفتید ما فلان اقدام را در حالی انجام می‌دهیم که تمام تحریم‌ها را بردارید و این نشان می‌داد که شما نمی‌خواهید کار را پیش ببرید.

وی گفت: اصولگرایی به معنی انعطاف‌ناپذیری نیست؛ بلکه به معنی لحاظ کردن منافع ملی است و حتما هم اکنون دیپلماسی هسته‌ای ما موفق نیست.

جلیلی در انتقاد از اظهارات ولایتی گفت: اطلاعات شما از مذاکرات آلماتی خلاف واقع است و اگر سایر اطلاعات شما هم مانند این باشد، واویلاست.وی گفت: در مذاکرات آلماتی آنها می‌خواستند غنی‌سازی 20 درصد را از ما بگیرند و فقط در رفع تحریم در دو بخش گام بردارند که همچون مبادله آبنبات در مقابل دُر گرانبها بود.جلیلی تاکید کرد: ما در آلماتی تاکید کردیم که حاضریم گام‌ به گام با آنها پیش برویم و آنها در برابر منطق ما جواب نداشتند، حالا مسائلی را که آنها مطرح کردند، از طرف فردی همچون شما مطرح می‌شود.

ولایتی در پاسخ به اظهارات جلیلی گفت: بحث دیپلماسی، کلاس فلسفه نیست؛ آن چیزی که مردم می‌بینند این است که شما مسئول مذاکرات هستید و هر روز بر تحریم‌ها افزوده می‌شود.ولایتی در پاسخ به قالیباف هم گفت: هنر دیپلماسی این است که نگذارد دستاوردهای رزمندگان از بین برود.

در بخش بعدی سعید جلیلی طبق قرعه باید پشت تریبون می‌رفت که به دلیل وقت کمی که برایش باقی‌مانده بود در همان‌جایی که نشسته بود صحبت کرد.وی اساس دیپلماسی را اسلام ناب دانست و از عملکرد ولایتی در دوره مسئولیتش انتقاد کرد.وی در صحبت های خود تاکید کرد که اصول سیاست خارجی ما با آمریکا دارای تعارضات جدی است.

محمد غرضی، نامزد بعدی بود که به قید قرعه پشت تریبون رفت. وی سیاست خارجی را انعکاس استعداد داخلی دانست و گفت: اگر استعداد داخلی تقویت شود سیاست خارجی هم درست می‌شود.وی برنامه خود را تاکید بر انسجام داخلی دانست و گفت:‌ اگر رئیس‌جمهور شوم استاندار هر استانی باید توسط مردم انتخاب شود.

قالیباف هم در زمان باقیمانده خود گفت: هر چه توان ملی ما بیشتر باشد در حوزه سیاست خارجی مقتدرتریم. ملت ما نشان داده است که هرگز عزت خودش را با چیزی معامله نکرده است.

حدادعادل هم افزود: هیچ نامزدی نباید سیاه‌نمایی کند، ما مشکلات زیادی داریم، اما دستاوردهایمان هم بسیار است.

در ادامه، حسن روحانی گفت: ما باید همه چیز را در اداره کشور ببینیم و منافع ملی را در نظر بگیریم.

وی گفت: آنهایی که هر روز جشن گرفتند و گفتند مسائل هسته‌ای تمام شده است، نتوانستند مسائل بین‌المللی را بشناسند و امروز کسانی که شناخت دارند باید مسائل هسته‌ای را در دست بگیرند.

روحانی، تقویت قدرت ملی داخلی را پیش‌زمینه حل مشکلات خارجی دانست و گفت: باید با تشکیل دولت فراجناحی از تمامی متخصصان استفاده کنیم. وی گفت: فرصت با مذاکره واقعی ایجاد می‌شود و این‌ که ما برویم در مذاکرات مقاله بخوانیم، مشکلات حل نمی‌شود. در ادامه، محسن رضایی گفت: در این جلسه کاملا معلوم شد سه نفر از دوستانی که ائتلاف کرده بودند با یکدیگر مشکلات جدی دارند و مشخص شد که خیلی از دوستان در مسائل گذشته باقی مانده‌اند.وی گفت: سیاست داخلی و خارجی ما باید هدفمند باشد و مساله هسته‌ای را از این حالت فرسایشی بیاوریم.

رضایی گفت: مذاکرات باید زودتر به نتیجه برسد و نباید با شعار دادن وقت مردم را بگیریم، در مذاکرات بغداد اوباما آماده دادن امتیازات حداقلی بود، اما ما نتوانستیم استفاده کنیم. عارف هم در جمع‌بندی سخنان خود گفت:‌ خودم را به مطالبات بحق تمام اقشار مختلف متعهد می‌دانم و امیدوارم به مطالبات آنها رسیدگی کنم.

آیت الله خاتمی: عملکرد صدا و سیما در انتخابات شایسته تجلیل است

خطیب جمعه موقت تهران با اشاره به برنامه‌های تبلیغاتی نامزدها در سازمان صدا و سیما گفت: این کار عادلانه، شایسته تجلیل و تکریم است. با این کار جلوی اسراف و تبذیرها گرفته شد و نامزدها به صورت شفاف حرف زدند و برنامه های خود را به مردم عرضه کردند که به سهم خود از صدا و سیمای جمهوری اسلامی تشکر می کنم.

به گزارش واحد مرکزی خبر، آیت‌الله سید احمد خاتمی در خطبه‌های نماز جمعه تهران گفت: عدالت رسانه ای که این روزها اتفاق افتاد از پدیده های بی سابقه در تاریخ دنیاست ، امکانات صدا و سیمای جمهوری اسلامی به طور کاملا عادلانه و دقیقه ای و ثانیه ای دراختیار همه نامزدها قرار گرفت که کار بسیار مناسبی بود.وی همچنین اضافه کرد: شکر این نعمت و این امکانات که به صورت تصاویر در اختیار نامزدها قرار گرفت دانستن قدر این نظام است، سیاه نمایی ناشکری است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها