جام جم گزارش می دهد

عوارض اجتماعی چاقی کودکان

تحقیقات انجام شده نشان می دهد 17 درصد کودکان بین 2 تا 19 ساله اضافه وزن دارند و به نظر می رسد چاقی در کودکان بشدت رو به افزایش است ، اما به یاد داشته باشید که بچه ها یک شبه چاق نمی شوند. بنابراین از همان ابتدا نگذارید وزن کودکتان بالا رود .
کد خبر: ۵۶۸۰۹۰

با اجرای این روش ها فرصت سالم زیستن و داشتن وزنی مناسب را در بزرگسالی به کودکتان هدیه  ­دهید:

در خانواده برنامه ای ترتیب دهید تا خود و کودکتان به غذای سالم عادت کنید. به کودکتان یاد بدهید چگونه سالم غذا بخورد و در تهیه آن از وی کمک بخواهید. آشپزی سالم را در خانه به یک سرگرمی تبدیل کنید و بنگرید کودکتان چگونه به تلاشش افتخار می کند.

خرید مواد غذایی را به یک سرگرمی مفرح تبدیل کنید. به کودکتان اجازه دهید در تهیه فهرست و پیدا کردن مواد غذایی در قفسه ها به شما کمک کند. میز را از غذاها و خوراکی های رنگی پر کنید: سبزیجات سبز و زود به همراه برنج و نان سبوس دار گزینه های خوبی هستند. این می تواند غذایی باشد که کودکتان به شما در انتخابش کمک کرده است.

با هم غذا بخورید و آن را به یک تجربه مشترک تبدیل کنید. از روزتان حرف بزنید و یا از برنامه تعطیلات آخر هفته صحبت کنید. کمتر در رستوران غذا بخورید. غذاهای بیرون معمولاً‌ حاوی کالری بیشتری هستد. سعی کنید غذا خوردن در رستوران را به جای آخر هفته ها تنها به مناسبت های خاص اختصاص دهید. قبل از رفتن به رستوران راجع به آنچه می خواهید سفارش دهید صحبت کنید. 

 ناهار مدرسه کودکتان را خودتان آماده کنید. می توانید از مواد غذایی سالم با گوشت خالص و نان سبوس دار برای تهیه آن استفاده کنید. یک ساندویچ سالم به همراه شیر کم چرب، ‌یک پرتغال و کمی سیب زمینی پخته شده بدون احتساب سدیم و قند آن، حاوی 764 کالری و 26.9 گرم چربی است.

 با کودکانتان به فعالیت های فیزیکی بپردازید. آنها را به حرکت کردن وا دارید. هر نوع ورزشی حتی قایم موشک کالری می سوزاند. آن را جزیی از برنامه روزانه خود قرار دهید.

 خوراک سالم را جزیی از امور خانوادگی خود کنید. کودکتان بیشتر به پیروی از رفتار شما تمایل دارد. با عادت کردن به زندگی سالم کودکتان را نیز به سالم زیستن تشویق کنید. آنها نیز می­توانند مشوقی برای شما باشند. هم اکنون تغییراتی کوچک می تواند موجب تفاوت­های بزرگی در آینده شود.

  کم تحرکی و عدم تحرک،و مصرف مواد غذایی اضافه بیشتر از سوخت و ساز مورد نیاز بدن کالری جذب کرده و کم تحرکی موجب انباشته شدن مواد کالری‌زا در بدن فرد می‌شود.

عوامل روانشناختی مثل عدم خویشتن داری و مراقبت از خود،که کمتر به آن توجه می‌شود، هم عمده‌ای را در این خصوص به خود اختصاص می‌دهد

اشتهای کودک را در نظر بگیریم؛ لازم نیست حتماً غذایش را تا آخر بخورد پس به اجبار به او چیزی نخورانیم .

سعی کنیم خوراکی ها و شیرینی های پر کالری را برایش فراهم نکنیم  .

چربی غذای کودک باید در حد طبیعی،یعنی30 درصد کالری مصرفی یا کمتر باشد.

او را به خوردن شیرینی ها و خوراکی های پر چربی عادت ندهیم.

سبزیجات تازه و میوه ها را در اختیار او قرار دهیم و دقت کنیم که حداقلی را که نیاز دارد، مصرف کند.

با او بازی کنیم، راه برویم و بدویم تا از بودن در کنار خانواده و فعالیت کردن لذت ببرد، همچنین او را به شرکت در بازیهای کودکانه و فعالیتهای گروهی تشویق کنیم .

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها