هنوز 20 روز نشده که حاشیه‌های صنعت خودرو و ماجراهای دنباله‌دار آن با شورای رقابت و کمیسیون اصل 90 مجلس با اعلام قیمت چند خودروی پرتقاضای داخلی فروکش کرده است.
کد خبر: ۵۶۶۹۴۷
باز هم خودرو، باز هم حاشیه

هر چند پس از سه ماه سر کار گذاشتن مردم، قیمت‌های اعلامی شورای رقابت انتظارها را برآورده نکرد و خریداران، ناامید و گلایه‌مند به سوی نمایندگی‌های فروش رهسپار شدند، اما دست‌کم مردم و خودروسازان تکلیف خود را فهمیدند و بازار راکد خودرو راه خود را بازیافت.

اما ظاهرا و آن‌گونه که از نشانه‌ها برمی‌آید، باز هم شورای رقابت در حال به حاشیه‌ کشاندن صنعت خودروست، چرا که با وجود انتظار مردم برای قیمت‌گذاری سایر خودروهای پرمتقاضی مانند تندر90، رانا و پژو 206 و همچنین خودروهای لوکس، باز هم اظهارات ضد و نقیضی از درون این شورا به گوش می‌رسد.

براین اساس ظاهرا این بار دیوان محاسبات جای کمیسیون اصل 90 را گرفته، بانک مرکزی هنوز تکلیف پرداخت ارز مبادله‌ای به خودروسازان (که باید ملاک محاسبات شورای رقابت باشد) را اعلام نکرده، تورم‌بخشی بسیاری خودروها از سوی بانک مرکزی اعلام نشده و سرانجام امروز و فردا کردن شورای رقابت و شرکت در مناظره‌ها و کنفرانس‌های مطبوعاتی متعدد دوباره آغاز شده است.

با این‌که بعید است این بار مردم به وعده‌های این شورا برای کاهش قیمت خودرو و حتی متعادل کردن آن اعتماد کنند و دل ببندند، اما آنچه روشن است این‌که اگر جلوی این حاشیه‌ها گرفته نشود، سریال ضرردهی خودروسازان و بلاتکلیف ماندن مردم تکرار خواهد شد و از این آتش جز خاکستری که حاصل سوخته شدن‌‌ تر و خشک با هم است، بر جا نخواهد ماند.

بنابراین بهترین پیشنهاد در این شرایط این است که دولت کمیته ویژه قیمت‌گذاری صنعت خودرو را با اصلاحاتی در ترکیب آن به‌گونه‌ای که شورای رقابت هم با حق رای در آن حضور یابد، احیا و با خرد جمعی نسبت به قیمت‌گذاری دیگر خودروها اقدام کند. امید که این چنین شود.

سید علی دوستی موسوی - دبیر گروه اقتصاد
 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
دست و دلباز
Netherlands
۱۸:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۸
۰
۰
بهتر است ملت با اتوبوس های شركت واحد و مترو در شهر تردد كنید برای مسافرت هم از قطار یا اتوبوس های بین شهری استفاده كنید
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها