عضو کمیته مزد شورای اسلامی کار تهران: تاکنون فقط 6 کارگر کارت اعتباری گرفته‌اند

پرونده کارت اعتباری کارگران بسته شد

با وجود این‌که حدود ده میلیون کارگر مدت‌هاست در انتظار تحقق وعده پرداخت کارت اعتباری 1.5 میلیون تومانی هستند، اما اظهارات مقامات کارگری نشان می‌دهد این پرونده مختومه شده است.
کد خبر: ۵۶۴۹۲۴

به گزارش خبرنگار ما، تحویل کارت‌های اعتباری به کارگران طرحی بود که پس از تجربه‌ای نیمه‌موفق در بخش کارمندی(طرح میزان) در دستور کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار گرفت. این برنامه پس از طرح در جلسه اسفندماه سال 88 شورای عالی اشتغال، در مدت زمانی بیش از یک سال مراحل تصویب را پیمود تا در نهایت اردیبهشت 90 وارد فاز اجرایی شد. بر اساس وعده‌های اعلام شده از سوی مقامات دولتی، قرار بود کارگران با دریافت این کارت قدرت خریدی معادل 1.5 میلیون تومان به دست آورده و معادل این رقم امکان خریداری کالاهای ساخت داخل را داشته باشند. همچنین مقرر شده بود این مبلغ به صورت تسهیلات قرض‌الحسنه برای کارگران در نظر گرفته شود.

رونمایی با حضور معاون اول

اردیبهشت‌ سال 90 در جلسه‌ای که با حضور معاون اول رئیس‌جمهور به منظور تجلیل از کارگران نمونه کشور برگزار شده بود، این کارت رونمایی شد. در آن جلسه، شش نفر از کارگران نمونه به صورت نمادین کارت اعتباری وعده داده شده را دریافت کردند تا این اقدام آغازی باشد بر فرآیند اعطای کارت اعتباری به ده میلیون کارگر شاغل در کشور. در این جلسه هدف از واگذاری کارت‌های یادشده، تقویت قدرت خرید کارگران و رونق تولیدات داخلی عنوان شد.

آغاز و پایان در یک روز

با وجود این کارگران معتقدند این جلسه که قرار بود یک سرآغاز برای افزایش قدرت خرید این طبقه از جامعه باشد، به نتیجه‌ای منجر نشد.

مشاور کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران دراین‌باره به جام‌جم می‌گوید: از آن جلسه به بعد صدور این کارت متوقف شد و به این ترتیب در نهایت تنها شش نفر موفق به دریافت این کارت شدند.

علی‌اکبر عیوضی همچنین از رقم موجود در همان کارت‌های محدود واگذار شده ابراز بی‌اطلاعی کرد، اما گفت: از آنجا که فرآیند بازپرداخت موجودی مشخص نشده، نمی‌توان نسبت به وجود اعتبار خرید در این کارت‌ها چندان خوشبین بود.

این اتفاق در شرایطی رخ داد که از زمان برگزاری مراسم نمادین واگذاری کارت‌های اعتباری کارگران در فواصل مختلف وعده‌هایی مبنی بر اجرای کامل این برنامه از سوی عبدالرضا شیخ‌الاسلامی، وزیر کار و امور اجتماعی وقت مطرح شد. این مساله همچنین بارها در شورای عالی اشتغال مورد بحث و بررسی قرار گرفت، اما هیچ‌گاه عملیاتی نشد. عیوضی با اشاره به این اتفاق می‌گوید: انتشار این اخبار در دو سال گذشته سبب شده تا انتظاری که پیش از این وجود نداشت، در کارگران ایجاد شود. به گفته او، همین اتفاق سبب بروز بدبینی‌هایی شده که می‌شد با ندادن وعده‌های واهی از آن جلوگیری کرد.

اشکال کجاست؟

عضو کمیته مزد کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران ادامه می‌دهد: این برنامه بدون این‌که زیرساخت‌های آن فراهم باشد وارد فاز اجرایی شده است. عیوضی می‌گوید: مشکل پرداخت اعتبار از سوی بانک‌ها، مشخص نبودن نحوه بازپرداخت و نیز ابهام در نوع کالاهای قابل خریداری تنها بخشی از مشکلاتی بود که در این مدت مانع توزیع گسترده کارت‌های اعتباری کارگران شد.

محمد عطاردیان، عضو شورای عالی اشتغال هم با اشاره به توقف فرآیند واگذاری کارت‌های اعتباری به جام‌جم می‌گوید: به نظرم به همان علتی که به هر ایرانی هزار متر زمین داده نشد یا به هر نوزاد یک میلیون تومان پرداخت نشد، این پروسه هم دچار اختلال در اجرا و توقف شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها