افزایش بارندگی تا ۲۰درصد

بهترین زمانها برای باروری ابرها

مدیر مرکز ملی مطالعات و تحقیقات باروری ابرها گفت: تا پایان فرودین ماه امسال 75 پرواز برای انجام باروری ابرها در 8 استان صورت گرفته که در این بین سهم یزد با 24 مورد باروری؛ بیشترین میزان بوده است.
کد خبر: ۵۶۴۷۲۶
یزد رکورددار  باروری ابرها

محمدمهدی جوادیان زاده در خصوص تعداد عملیات باروری ابر انجام شده در سال آبی جاری، گفت:‌ از شانزدهم آذرماه سال گذشته که آغاز عملیات های باروری ابرها در سال آبی 92 -91 بوده تا پایان فروردین ماه امسال تعداد 75 سورتی پرواز در استان های متقاضی انجام شده است.

مدیر مرکز ملی مطالعات و تحقیقات باروری ابرها با اشاره به استان‌ هایی که این عملیات ها در آنها صورت گرفته است، اظهار داشت: عملیات باروری ابرها در سال آبی 92-91 منطقه وسیعی شامل استان های کرمان، یزد، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی را تحت پوشش قرار داده است.

وی با مورد توجه قراردادن تعداد عملیات هایی که در هر استان انجام شده است، افزود: این عملیات ها به صورت تفکیک شده در استان های کرمان هشت عملیات، یزد 24 عملیات، کهکیلویه و بویراحمد و فارس هشت عملیات، اصفهان و چهارمحال و بختیاری 15 عملیات و آذربایجان شرقی و غربی 13 عملیات بوده و 9 عملیات باقیمانده نیز به منظور پشتیبانی صورت گرفته است.

جوادیان زاده تصریح کرد:‌ از مجموع این تعداد عملیات ‌52 مورد در سال 91 و 16 مورد در سال 92 انجام شده است که با توجه به اینکه این پروازها بر اساس اعلام علاقه مندی استان ها و همچنین برنامه ریزی های صورت گرفته تا پایان اردیبهشت ماه به پایان می رسد به مجموع این عملیات ها در پایان سال آبی 92 - 91 افزوده خواهد شد.

این مقام مسئول در وزارت نیرو با اشاره به مشکلات مالی موجود در زمینه اجرای عملیات باروری ابرها، اظهارداشت: متاسفانه میزان تخصیص از محل اعتبارات طرح باروری ابرها در سال 91 تنها 10 درصد بوده و پرداخت های مرکز باروری ابرها از محل مانده سنوات سال های قبل صورت گرفته است.

وی افزود: امیدواریم برای سال های آبی آینده منابع مالی مناسب تری به این طرح اختصاص یابد و همچنین این منابع در بهترین زمان در اختیار مرکز ملی مطالعات و تحقیقات باروری ابرها قرار گیرد.

جوادیان زاده در خصوص ارزیابی تاثیر اجرای عملیات باروری بر میزان بارش ها بیان داشت: بر اساس اعلام رسمی سازمان جهانی هواشناسی، اجرای عملیات باروری در صورتی که با رعایت تمام اصول صورت گیرد تاثیری 10 تا 15 درصدی بر افزایش بارش دارد. در عین حال برای تعیین میزان این تاثیر در بارش های سال آبی جاری کشور باید منتظر اتمام اجرای این عملیات ها و انجام مطالعات ارزیابی باشیم.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
عزآبادی
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۷
۰
۰
ادامه پست قبلی
- البته باوری مصنوعی ابرها در یزد توام با اعمال روش های Cryogenic (سرمازایی) ممكن است میسرباشد كه لازم است در عمل اثبات گردد.
-كویرهای استان یزد چون دیوهایی به پشت خوابیده با دمش نامرِیی ناشی از عدم توازن انرژی گرمایی محیطی ابرهای عبوری از یزد را از فرسنگ ها راه مانده به یزد به بالا رانده و بدینگونه با افزایش قاعده ابرها حتی اگر ابری ببارد چون فاصله تا زمین زیاد و رطوبت هوا نیز كم است قطرات در حین سقوط تبخیر شده در زیر آن ابر ابر دیگری را ایجاد كه معلوم نیست كجا ببارد.
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها