تولید و شماره‌گذاری خودروهای پرتصادف وانت پیکان و وانت نیسان امسال متوقف می‌شود

بخشودگی دیرکرد جرایم رانندگی تا پایان سال 90

خبر خوش برای رانندگانی که فهرست بلندی از جریمه‌های پرداخت نشده دارند؛ مجلس یک‌بار دیگر به رانندگانی که تاکنون در پرداخت جریمه‌شان کوتاهی کرده‌اند فرصت داد.
کد خبر: ۵۶۴۶۱۲

براساس مصوبه مجلس، مبلغ دو برابری جریمه رانندگانی که تا پایان سال 90 جریمه پرداخت نشده دارند، بخشوده می‌شود.

رئیس پلیس راهور ناجا، با اشاره به مصوبه اخیر مجلس درخصوص بخشودگی جرایم رانندگی گفت: با تائید این مصوبه در شورای نگهبان و ابلاغ آن تمام رانندگانی که تا پایان سال 90 جریمه رانندگی پرداخت نشده دارند که مبلغ آن هم‌اکنون دو برابر شده است، جریمه دو برابری آنها بخشوده می‌شود. به گفته سردار اسکندر مومنی، این رانندگان شش ماه مهلت خواهند داشت اصل جریمه رانندگی خود را پرداخت کنند.

وی تاکید کرد: پس از پایان این مهلت در‌صورت نپرداختن جریمه معوق، مبلغ دو برابر شده دوباره به حالت اول بازمی‌گردد.

به گزارش ایسنا، رئیس پلیس راهور ناجا، در نخستین نشست خبری خود در سال 92، با اشاره به آمارهای دو ماهه امسال از وضع شماره‌گذاری وسایل نقلیه در کشور گفت: در دو ماهه امسال تعداد خودروهای نوشماره 41 درصد،‌ وارداتی 23 درصد، موتورسیکلت 55 درصد و اسقاط خودروهای فرسوده 5/64 درصد کاهش داشته است.

پارسال حدود 2 میلیون نفر گواهینامه گرفتند

بر اساس آمارهای جهانی در سال گذشته یک‌میلیون و 240 هزار نفر در تصادفات رانندگی جان خود را از دست دادند، همچنین 88 کشور جهان کاهش سوانح و 87 کشور جهان افزایش سوانح رانندگی داشتند، از سوی دیگر 15 درصد نیز به‌تعداد وسایل نقلیه دنیا اضافه شده است.

سردار مومنی با بیان این‌که سال گذشته یک میلیون و 900 هزار نفر در کشور گواهینامه گرفتند، افزود: از سال 84 تا پایان سال گذشته تعداد دارندگان گواهینامه رانندگی 87 درصد،‌ ورود موتورسیکلت‌ها به چرخه حمل و نقل 163 درصد و ورود خودروها 139 درصد افزایش داشته است، درحالی که تعداد تصادفات رانندگی 45 درصد کاهش داشته و کشته‌های تصادفات رانندگی نیز به نسبت عدد مطلق 27.6 درصد کمتر شده است. وی با اشاره به این‌که در سال 84 به ازای هر ده هزار وسیله نقلیه در کشور 25 نفر بر اثر تصادفات رانندگی کشته می‌شدند، توضیح داد: این رقم در سال گذشته به 7.3 نفر کاهش یافت که به این ترتیب باید گفت تعداد کشته‌های تصادفات رانندگی به ازای هر ده‌هزار وسیله نقلیه در سال 91 نسبت به سال 84 حدود 70 درصد کمتر شده است.

تولید خودروهای پرتصادف متوقف می‌شود

از ابتدای امسال هیچ خودرویی بدون کیسه هوا شماره‌گذاری نشده است. رئیس پلیس راهور ناجا، با تاکید بر این‌که نصب کیسه هوا در تمامی خودروها از ابتدای امسال اجباری شده است، افزود: تلاش می‌کنیم با همکاری مراجع ذی‌ربط تعداد کیسه‌های هوای خودروها را تا پایان سال به دو‌کیسه افزایش دهیم.

به گفته مومنی، امسال با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و همکاری مراجع ذی‌ربط برخی خودروهای پرتصادف مانند وانت پیکان و وانت‌نیسان از چرخه تولید و شماره‌گذاری خارج خواهند شد. وی تصریح کرد: در حالی که نصب کنیستر و کاتالیست (کاهش‌دهنده آلاینده بنزین) تعدادی از خودروها تا سال 88 متوقف شده بود، با اقدامات صورت گرفته تمام خودروسازان مکلف شدند این تجهیزات را در خودروهای خود نصب کنند، همچنین نصب ترمز ضد قفل نیز از حدود دو سال گذشته فراگیر شده و ممنوعیت شماره‌گذاری خودروهای غیرایمن مانند هوو و فراز نیز توانست تلفات تصادفات رانندگی را کاهش دهد.

تدابیر ویژه ترافیکی در ایام ارتحال امام (ره)

همزمان با نزدیک شدن به ایام ارتحال بنیانگذار انقلاب اسلامی و تعطیلات چند روزه پیش رو، پیش‌بینی می‌شود علاوه بر حضور میلیون‌ها زائر از سراسر کشور در تهران، جاده‌ها نیز با افزایش تراکم مسافران مواجه شوند.

رئیس پلیس راهور ناجا، با اشاره به تمهیدات ترافیکی پلیس در این ایام با بیان این‌که 40 هزار نیرو در طرح ترافیکی مراسم ارتحال امام(ره) مشارکت خواهند داشت، گفت: جلسات لازم در این خصوص برگزار و هماهنگی‌ها برای کنترل هرچه بهتر ترددهای جاده‌ای انجام شده است.

مومنی ارتقای ایمنی خودروها و خروج خودروهای ناایمن، ارتقای فرهنگ ترافیکی، توسعه سیستم‌های هوشمند و افزایش و ارتقای حرفه‌ای پلیس را از مهم‌ترین برنامه‌های پلیس راهنمایی و رانندگی در سال 92 عنوان کرد و توضیح داد: با توجه به نزدیکی به فصل تابستان برخورد با تخلفات حادثه ساز مانند سرعت و سبقت غیرمجاز و انحراف به چپ، صحبت با تلفن همراه و عدم استفاده نکردن از کمربند ایمنی در حین رانندگی مهم‌ترین اولویت‌های پلیس در تابستان امسال خواهد بود.

وی با اشاره به این‌که پیش بینی می‌کنیم طرح تابستانه امسال نسبت به سال گذشته زودتر آغاز شده و طولانی تر باشد، گفت: طرح تابستانه امسال از نیمه دوم خرداد و طی دو‌مرحله آغاز می‌شود که مرحله اول آن تا پیش از ماه مبارک رمضان و مرحله دوم آن پس از ماه مبارک رمضان اجرایی خواهد شد.

به گفته سردار مومنی ده هزار راننده به دلیل بالا بودن نمره منفی در آستانه ضبط گواهینامه هستند که این رانندگان اگر شش ماه تخلف نکنند تمام نمرات منفی آنها پاک شده و در صورت انجام تخلف جدید گواهینامه شان ضبط و از سفرهای تابستانی محروم می‌شوند.

کنترل محور کرج – چالوس با دوربین

قرار است امسال 2000 کیلومتر دیگر از جاده‌های کشور به سیستم‌های هوشمند نظارت تصویری مجهز شود.

رئیس پلیس راهور ناجا، با بیان این‌که نصب دوربین در محور کرج – چالوس نیز به اتمام رسیده است، گفت: این دوربین‌ها هم اکنون در مرحله آزمایش قرار دارند که امیدواریم پیش از آغاز سفرهای تابستانی بتوانیم از این دوربین‌ها برای کنترل ترافیک و برخورد با تخلفات رانندگان در جاده چالوس استفاده کنیم.

رئیس پلیس راهور ناجا در پاسخ به پرسشی درباره وانت پراید و ایمنی این خودرو، توضیح داد: ‌هنوز از سوی شرکت تولید کننده، مشخصات فنی وانت پراید به پلیس اعلام نشده است تا بتوانیم ایمنی این خودرو را بررسی کنیم، اما قطعا تلاش خواهیم کرد تا هیچ خودروی ناایمن جدیدی وارد چرخه حمل و نقل کشور نشود.

مومنی تاکید کرد: سال گذشته موضوع حمل و نقل عمومی ناوگان مسافربری در اولویت پلیس قرار داشت و سختگیری‌هایی در این زمینه انجام شد به طوری که دفترچه رانندگانی که تصادفات فوتی و جرحی داشتند ابطال شد، با این حال قطعا در تابستان امسال موضوع ناوگان بار نیز در کنار ناوگان مسافربری در دستور کار قرار دارد و با رانندگان متخلف ناوگان بار کشور به طور جدی برخورد خواهد شد.

مومنی در پاسخ به پرسشی درباره برخورد ماموران پلیس راهور با رانندگان بدحجاب، گفت: هر پلیسی در ناجا علاوه بر کار خود اقدامات بین‌بخشی هم انجام می‌دهد و قطعا ماموران پلیس راهنمایی و رانندگی نیز در چارچوب قوانین و مقررات مصوب دولت و مجلس وظایف خود را انجام می‌دهند.

پوران محمدی /‌ گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها